10 redenen om te lopen

10 redenen om te lopen

Lopen is gezond, ontspannend en is dé sport om gewicht te verliezen. Of je nu aan je basisconditie wil werken of met intervaltraining je weerstand wil opbouwen. Lopen is de eenvoudigste, snelste en goedkoopste manier om eraan te beginnen. Lopen zorgt ook voor de hoogste ververbranding onder de duursporten. Hier volgen nog enkele voordelen om vandaag nog te beginnen.

Voordelen

Door te lopen ontmoet je andere mensen

Lopen in groep is één van de beste manieren om te trainen. Als je elke week uren sport met anderen, word je vaak ook goede vrienden. In groep ben je ook minder snel geneigd om op te geven. Lopen met je partner is ook een goed relatieadvies.

Lopen helpt je ontstressen

Als je toch liever alleen de baan of de piste op gaat is lopen een perfecte methode om te ontstressen. Je kan je hoofd even leeg maken en ontsnapt even aan je zorgen. Je kan ook eventuele frustraties of ergernissen van je af lopen. Wie meer kan ontspannen met muziek kan zijn mp3 speler meenemen in een handig draagtasje rond je arm. Lopen kan zo een mogelijke depressie voorkomen of verlichten.

Lopen is goedkoop

Grote investeringen doen is niet nodig. Wat je wel nodig hebt is een degelijk paar loopschoenen. Het kost ook niet veel tijd. Je kan lopen waar en wanneer je wil, thuis, op vakantie, op het werk.

Lopen is voor iedereen

Lopen is een sport voor iedereen, van 7 tot 77. Je past gewoon de snelheid en de afstand aan je niveau aan. Bovendien zijn er ook wedstrijden voor elk niveau.

Lopen is leuk

In het begin kan lopen wel eens tegenvallen en het lijkt op het eerste zicht wat saai. Maar na verloop kunnen velen er niet meer zonder. Soms spreken lopers zelfs over een 'runners rush', waarbij endorfines vrijkomen. Bovendien geeft het je ook vertrouwen als je complimentjes krijgt over hoe goed je eruit ziet.

Door te lopen leef je langer

lopen kan de kans op hart-en vaatziekten verminderen met 40 procent.Je polsslag en bloeddruk zakken ook, waardoor je hart efficiënter werkt.Je spieren en botten worden sterker.

Lopen helpt je vermageren

Lopen is ideaal om gewicht kwijt te raken en het op peil houden. Er zijn maar weinig sporten waar je zoveel calorieën verbrandt. Per gelopen km verbrandt je 80 calorieën.

Lopen helpt je beter slapen

Lopen zorgt ervoor dat je spieren minder gespannen zijn. Hierdoor zal je 's nachts beter kunnen ontspannen en sneller in slaap vallen. Je zal ook dieper slapen en ' sochtends frisser wakker worden.

Door te lopen zie je er jonger uit

Je voorkomt het verlies van spieren en beenderen waardoor je osteoporosis tegengaat. Je krijgt ook een gezondere huidskleur en je huid blijft elastischer. Lopen vermindert ook het onderhuids vetweefsel.

Lopen maakt je slimmer

Recent onderzoek heeft uitgewezen dat een regelmatige inspanning je intelligentie de hoogte in jaagt. De uithouding die je opbouwt zorgt er ook voor dat je je langer en intenser kan concentreren.

Conclusie

Als je nog twijfelt, begin vandaag nog te lopen. Maar begin rustig en op je eigen tempo in het begin. Drink ook voldoende bij lange afstanden. Een zachte ondergrond zoals een bosweg of een finse piste voorkomen rugklachten. Vergeet voor en na het lopen zeker niet te stretchen. Snuif de frisse buitenlucht op en geniet erna van een warme sauna of douche. Je gezondheid zal er wel bij varen!


! Dit artikel is eigendom van de auteur Lilalollie. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
  • Criterium:De mate waarin de informatie:
    • VolledigheidAntwoord geeft op titel en inleiding
    • BetrouwbaarheidCorrect en betrouwbaar is
    • DiepgangDetails en diepgang bevat
    • LeesbaarheidLogisch en overtuigend is gestructureerd
    • TaalgebruikLeesbaar en taaltechnisch correct is
    • DesignGrafisch mooi oogt
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
De reactie zal worden weergegeven na goedkeuring.
Er zijn nog geen reacties. Wij nodigen u graag uit op dit artikel te reageren.
Reageren
  • Velden met * zijn verplicht.
  • Uw emailadres zal niet openbaar worden gemaakt