Alles wat je moet weten over steunkousen

Wat zijn steunkousen

Steunkousen zijn elastische kousen die extra druk uitoefenen op weefsels waarin vocht is opgehoopt. Steunkousen worden gebreid. Dit kan op twee manieren gebeuren; vlakbrei of rondbrei. Vlakbrei kousen zijn steviger en geven meer druk, maar hebben als nadeel dat ze een naad hebben op de achterkant. Rondbrei kousen zijn minder stevig, maar hebben geen naad.

Wanneer heb je steunkousen nodig?

Veel mensen hebben last van vocht dat zich ophoopt in de weefsels. Dat vocht gaat niet meer terug de bloedbaan in en blijft achter. Dit veroorzaakt een verdikking van het weefsel. Ophoping van vocht komt vaak voor in de onderbenen. Een steunkous geeft druk op het weefsel waardoor het vocht als het ware de bloedbaan weer terug wordt ingeperst en zo wordt afgevoerd. Ook kun je steunkousen gebruiken als je spataders hebt of aanleg daarvoor. De steunkous drukt het bloed dat in de aders blijft staan naar boven, zodat het de benen verlaat richting het hart. Indien je dit niet doet, ontstaan kronkelachtige spataders op de benen. Lees meer over de oorzaken en behandelingen van spataders in dit artikel; Wat te doen als je spataders hebt . Als laatst kun je steunkousen preventief gebruiken, als je bijvoorbeeld een staand beroep uitoefent, zoals kapster of verpleegkundige. Als je veel staat heeft het bloed meer moeite om omhoog gestuwd te worden, doordat de zwaartekracht tegenwerkt.

Welke vormen steunkousen zijn er?

Een steunpanty

Eigenlijk is alles mogelijk op dit gebied. De meest voorkomende steunkous gaat tot de knie, waar je kunt kiezen voor een kous met of zonder tenen. Soms kun je ze ook zonder hiel vinden. Daarna komt de steunkous die tot halverwege het bovenbeen reikt. Nadeel hiervan is dat ie vaak afzakt of erg in het vlees knelt waardoor je overduidelijk ziet dat iemand de kous draagt. Ook hier kun je kiezen voor een kous met of zonder tenen. Als laatst heb je nog de steunpanty (afbeelding 1), deze reikt tot het middel en zakt daarom niet of in ieder geval veel minder af.

Welke maten en kleuren steunkousen zijn er?

Daarnaast heb je voor iedere vorm steunkous verschillende maten. Er bestaan vijf verschillende vormen van drukklassen, varierend van A (licht) tot IV (extra sterk). Klasse II is normaal en kan preventief gebruikt worden of bij lichte spataders. Mensen met grote spataders dragen klassen IV, maar dit is erg persoonlijk. Bij het aanmeten van een steunkous, wordt de perfecte passende maat uitgekozen. Als laatst zijn er nog een aantal kleuren waar je uit kunt kiezen, echter zijn zwart en nude de meest voorkomende kleuren.

Hoe vaak mag je nieuwe steunkousen van de zorgverzekeraar?

Eens in de twaalf of veertien maanden mag je nieuwe steunkousen aan laten meten, die geheel vergoed worden door de zorgverzekeraar. Je krijgt dan twee paar. Je hebt hiervoor echter wel een doorverwijzing van je huisarts of specialist nodig. Als je steunkousen wilt zonder dat je een doorverwijzing van de huisarts heb gekregen, kun je ze zelf ook kopen. Anno 2010 kostten de kousen 66 euro per paar, dit kan echter verschillen per jaar of verkoper.

Online steunkousen kopen

Wil je online steunkousen, compressiekousen of ander typen kousen kopen? Kijk dan hier verder op deze site; http://www.steunkousen-online.nl/. Deze site rekent geen verzendkosten en heeft verschillende leuke aanbiedingen.

Hoe behandel je steunkousen?

Het slimste is om je steunkousen om de dag of elke dag even in lauw water uit te spoelen. Zo blijven ze het langst goed, omdat het elastiek zijn rek dan niet verliest, dit kan wel gebeuren als je de kousen op een te warme temperatuur in de wasmachine doet. Daarnaast is het verstandig om over de steunkous een gewone kous in de schoen te dragen om slijtage aan de voet van de kous te voorkomen.

Tot slot

Steunkousen zijn erg handig, ze geven verlichting bij vocht in de benen of spataders. Ook kunnen ze preventief helpen. Op gebied van steunkousen is veel mogelijk, allerlei vormen en maten zijn verkijgbaar. Als je eenmaal steunkousen hebt, wees er dan zuinig op, ze slijten vrij snel en dat is zonde!

spataders (5)
! Dit artikel is eigendom van de auteur Lilalollie. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
P. Adriaans
23-07-2012
06:24
Wat is het verschil tussen recht gebreide steun kousen en rondgebreide steun kousen?
#2
lilalollie
23-07-2012
20:43
Het verschil zit hem in de aanwezigheid van een naad. Bij een vlakbrei kous is deze wel aanwezig maar heb je een stevigere kous, bij rondbrei is deze niet aanwezig, maar is de kous slapper en geeft minder steun.

Groetjes Lilalollie
#3
Huub
31-07-2012
18:32
tot hoeveel uur voor het slapen gaan moet je de steunkousen dragen?
#4
lilalollie
31-07-2012
20:12
Je kunt ze tot het slapen gaan dragen, en voordat je gaat slapen ze even uitspoelen (om de dag).
Juist 's avonds als je gaat zitten voor de tv, blijft vocht in de benen staan. Bij beweging helpen de kuitspieren nog enigszins mee het vocht weg te werken, bij spataders laat je de kousen tot het slapen gaan gewoon aan.
#5
Ton
09-03-2013
12:25
Wanneer neem kousen met een teen en wanneer kousen zonder teen?
#6
Ton
09-03-2013
13:02
Wanneer neem je kousen met een teen en wanneer kousen zonder teen?
Is er een verschil in werking?
#7
ersin
08-10-2013
23:21
Hoe verzorg je de steunkousen?
Dus niet in de wasmachine of sop?
Waar moet je op letten tijdens het aantrekken?
En tijdens het uittrekken?
#8
HsCandel
22-10-2013
14:20
908 goed geholpen in de Zoutmanstraat Den Haag.,ik ben 84 jaar en ben na twee operaties in een verzorgingshuis gekomen.Ik woon daar naar mijn zin,probeer zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn,zo ook met de steunkousen.dat lukt mij alleen als ik de steunkousen over de ondersteun
kousen aantrek.die heeft voeten,de steunkousen niet.Mijn vraag is of ik ermee door kan gaan op deze manier dan ben ik min of meer zelfstandig.MVG HsCandel.
#9
carolien boelhouwer
05-02-2014
12:44
Ik zou graag willen weten warom het een risicovolle handeling is
#10
patty
29-05-2014
16:22
ik heb een vraagje
waarom wordt de voorvoet D genoemd en de enkel B genoemd en net onder de knie D en bij een lange steunkous de bovenbeen T P V en de lies G ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven
#11
Johan van der linden
25-09-2016
14:40
Waarom moet je sávonds je kousen uit doen ? Bij het slapen ? Zeer vermoeiend deze zelf aan te doen ?
#12
lilalollie
26-09-2016
10:13
Het klopt dat het vermoeiend is, maar de kousen moeten worden uitgespoeld, dat kan mooi 's nachts drogen. Ook moeten de benen wel eens "luchten". In bed kan het erg broeierig worden met de kousen aan. Als je met je benen omhoog slaapt, dan stroomt het vocht vanzelf terug richting de romp en heb je 's ochtends dunnere benen, waarna je de kousen weer aan kunt trekken. Ik vind de kousen na een dag dragen ook vervelend worden bij de knieën. Daarom zou ik niet aanbevelen ze bij het slapen aan te houden. Als laats wil ik zeggen dat er hulpjes zijn om de sokken aan te trekken,die worden er altijd bijgeleverd.

Succes, Lilalollie
#13
Overboom
14-10-2016
16:08
Het is niet goed voor de druk in de benen om nachts de kousen te dragen anders
kan er stuwing in de benen ontstaan
Reageren