Beter slapen met melatonine

Beter slapen met melatonine

Melatonine is een natuurlijk hormoon dat door het lichaam wordt aangemaakt en het slaap- en waakritme regelt. Bij mensen is de productie van melatonine gekoppeld aan de blootstelling aan licht en bij de aanwezigheid van kunstlicht wordt de productie van melatonine geremd. Dit is voor het lichaam een signaal om de dagelijkse activiteiten te verminderen en zichzelf voor te bereiden op de nacht. De natuurlijke reactie van het lichaam is de aanmaak van melatonine. Maar helaas komt het bij velen voor dat de aanmaak van melatonine verstoord wordt door o.a. een jetlag, ploegendiensten of de aanwezigheid van veel kunstlicht in de avond.

Waarvoor wordt melatonine gebruikt?

  • Verstoord slaap- en waakritme, zoals bij een jetlag en ploegendienst. Melatonine wordt aangeraden voor mensen die last hebben van een jetlag. Er zijn veel onderzoeken die hebben uitgewezen dat melatonine zeer effectief is om de symptomen van een jetlag te minimaliseren. Tevens is er bewezen dat het gebruik van melatonine veilig is.
  • Mensen die problemen hebben met inslapen
  • Slaapstoornissen bij kinderen met autisme, blindheid en leerproblemen
  • Personen met ADHD hebben vaak slaapproblemen, maar dit wordt aanzienlijk verminderd door het gebruik van melatonine
  • Verder is ook bewezen dat melatonine gunstige invloeden heeft op het immuunsysteem en melatonine bevat zelfs krachtige anti-oxidanten die beschermen tegen kanker.

Wat kunnen de bijwerkingen zijn van melatonine?

De bijwerkingen van melatonine zijn gelukkig niet ernstig. De meest voorkomende bijwerkingen zijn sufheid overdag. Dit komt met name voor als hoge doses worden gebruik (meer dan 4 pillen). Verder kan het slaap- en waakritme worden verstoord als de pillen in de ochtend, middag of nacht worden ingenomen. Het is dus van groot belang om de pillen 's avonds voor het slapen gaan in te nemen. Onderzoekers die de effecten van melatonine al meer dan 20 jaar testen, hebben tot nu toe nog geen schadelijke effecten als gevolg van melatoninegebruik waargenomen.

Voor wie wordt het gebruik van melatonine niet aanbevolen?

  • Mensen die aan leukemie leiden kunnen beter geen melatonine innemen, omdat het de leukemie kan verergeren
  • Reuma patiënten
  • Vrouwen met baarmoederkanker

Belangrijk weetje

Last van slaapproblemen? Mensen die tot net voor het slapengaan computeren of tv kijken, hebben veel meer last van slaapproblemen dan mensen die dit niet doen. De oorzaak hiervan is heel simpel. Kunstmatig licht en stralingen die van de pc en tv af komen, zorgen ervoor dat het lichaam minder melatonine produceert. Wanneer je direct na het computeren of tv kijken probeert te slapen, komt het vaak voor dat je lichaam nog geen tijd heeft gehad om voldoende melatonine aan te maken en zul je vaak niet snel in slaap kunnen vallen. Stop daarom minstens één uur voor het slapen gaan met computeren en tv kijken, zodat je lichaam tijd heeft om melatonine aan te maken. De effecten hiervan worden versterkt als je 's avonds rustgevende dingen doet, zoals een warm bad neemt of een goed boek leest.

Melatonine kopen?

Het merk Sleepzz heeft zeer goede en veilige melatonine pilletjes die in de meeste drogisterijen, apotheken en gezondheidswinkels te koop zijn. Denk aan o.a. Kruidvat, ETOS, Trekpleister, De Tuinen, G&W Gezondheidswinkel, Dio, DA, Dirx en Vitaminstore. Ze hebben o.a. Melatonine Original (helpt je snel in slaap te vallen), Melatonine Time Release (helpt je goed door te slapen), Power Sleep (extra krachtig) etc.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren