Boekrecensie: De tuinontwerpencyclopedie

• TITEL: De tuinontwerpencyclopedie
  • AUTEUR: Bert Huls
  • ISBN: 9789021546414
  • BEOORDELING: *****

De winter is het ideale moment om een begin te maken met een doordacht tuinontwerp om dan vanaf het voorjaar de plannen te kunnen uitvoeren. Een goed tuinontwerp maken is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Waar moet je beginnen? Hoe zorg je voor harmonie en rust en voorkom je ongewenste stijlbreuken? Welke beplanting kies je best en hoe zorg je dat alle gezinsleden plezier beleven aan de tuin?

Een boek in vier delen

Tuinstijl

De Tuinontwerpencyclopedie van Bert Huls, bekend van vele eerdere tuinboeken en het televisieprogramma ‘Een droom van een tuin’ maakt het ontwerpen een stuk overzichtelijker en gemakkelijker. Het eerste deel van het boek is een inspiratiedeel. In dit deel kan je uitzoeken welke tuinstijl je mooi vindt en wat bij jouw eigen tuin past. De overvloedige, schitterende foto’s maken het wel heel moeilijk om een keuze te maken. Al bladerend door dit deel wordt echter al snel duidelijk wat je mooi vindt en welke tuinstijl bij je past.

Ontwerp

Het tweede en grootste deel van het boek gaat over het ontwerpen zelf. Het schetsen van een plattegrond, de ruimtelijke aspecten, de verhardingen, de gewenste stijl, de treden en trappen, de verlichting en zelfs de speeltuigen voor de kinderen, elk aspect waar je bij moet stilstaan wordt bijzonder uitgebreid en overzichtelijk uitgediept. Het boek zet echt aan tot actie: naast de vele voorbeelden, tips en plattegronden bevatten de hoofdstukken telkens voorstellen tot concrete stappen die je kan ondernemen om het ontwerp een stukje vooruit te helpen. De lezer wordt echt stap voor stap bij de hand genomen om op die manier een plan te tekenen waar hij of zij alleen niet in zou geslaagd zijn. Wie ‘De tuinontwerpencyclopedie’ doorneemt en elke stap uitvoert heeft op het einde gegarandeerd een goed en passend tuinplan.

Planten

Deel drie handelt over de keuze van de planten. Je kan een mooiere tuin maken met tien soorten goed gekozen, sterke planten die het goed doen in jouw omgeving dan met honderd bijzondere unieke soorten die heel veel speciale zorg nodig hebben. Naast de algemene adviezen staan er in dit hoofdstuk beknopte, maar bijzonder sterk gekozen plantenlijsten met planten die vrijwel zeker niet zullen teleurstellen. De ervaring en kennis van Bert Huls geven je de garantie dat je met de aangegeven planten uit de lijsten bijna niet kan missen.

Voorbeelden

Het vierde deel bevat een groot aantal tuintypes, van ommuurde tuinen over hoektuinen tot landelijke tuinen. Handig in dit hoofdstuk zijn de beschrijvingen van de vergissingen en fouten die je kan maken bij het kopiëren van dit soort tuinen. Een gewaarschuwd mens is er tenslotte twee waard.

Waarom zou je dit boek kopen?

‘De tuinontwerpencyclopedie’ is een echt waardevol standaardboek. De schitterende illustraties, het handige formaat, de prettig leesbare tekst en het register maken het plezier wat je van dit boek zal hebben zo mogelijk nog groter. Met dit boek word je niet meteen een professioneel tuinarchitect, maar een passend plan maken voor de eigen buitenomgeving is na het lezen van dit boek echt voor iedereen weggelegd.