Boekrecensie: De tuinplantenbijbel

• TITEL: De tuinplantenbijbel
  • AUTEUR: T. Rodd en G. Bryant
  • ISBN: 978 9O592088 58
  • BEOORDELING: *****

De tuinplantenbijbel: een echte bijbel voor tuinliefhebbers

Bij de meeste plantenboeken moet je kiezen tussen ofwel een boek met een handig formaat waar maar een beperkt aantal soorten in staan ofwel een niet te tillen uitgave met veel planten. De tuinplantenbijbel heeft beide eigenschappen in één. Eindelijk een tuinplantenboek wat een gigantisch aantal beschrijvingen bevat en wat toch mee te nemen is naar een kwekerij of een te bezoeken tuin.

Een handig werkboek voor de tuinier

Praktische indeling

Het boek is handig ingedeeld. Bomen en struiken, eenjarige en vaste planten, groenten en kruiden en al het andere tuingroen hebben elk een kleurencode. De paginanummers staan in een balkje van de betreffende kleur zodat je in één greep bij de gewenste plantengroep terechtkomt door naar de zijkant van het boek te kijken.

In het begin van elke plantengroep staat een bijzonder praktische zoektabel waarin na de Latijnse plantennaam aanduidingen staan over de belangrijkste planteneigenschappen zoals winterhardheid, geur en bloeiseizoen en bij groenten en fruit het zaai- en oogsttijdstip. Het is op die manier heel gemakkelijk om een border samen te stellen met op elk moment bloeiende planten die ook nog eens in ons klimaat passen.

In deze tabel staat naast de hoogte van de planten ook de omvang en dat is echt uitzonderlijk. Hoe hoog een plant wordt is vrij belangrijk maar minstens zo belangrijk is hoeveel plaats een plant inneemt in de border of hoe breed de schaduw van de kroon van een boom gaat worden. Het is me altijd al een raadsel geweest waarom zo weinig boeken die omvang vermelden.

Beknopte beschrijvingen

De beschrijving van de planten is kort, maar alle noodzakelijke informatie wordt vermeld. De Latijnse naam, de Nederlandse naam en de synoniemen staan netjes opgesomd en de beschrijving staat zowel in tekst als in symbolen bij elke plant. De tekst is vrij klein en niet alle soorten staan afgebeeld maar dat kan ook moeilijk anders in een gids met meer dan 5000 beschrijvingen.

Het boek eindigt met een register waarin de Nederlandse en de Latijnse namen alfabetisch in eenzelfde lijst staan, ook weer erg gemakkelijk om vlug te kunnen zoeken. Een laatste pluspunt is het feit dat zowel kruiden, orchideeën, fruitbomen, borderplanten en eenjarigen in hetzelfde boek staan. Dit is echt uniek, de tuinplantenbijbel vervangt op die manier misschien wel een heel aantal van je andere tuinboeken.

Dit boek is een schitterende gids die erg veel praktische informatie bij elkaar zet. Om hetzelfde te weten zou je tot nu toe meestal meer dan vier bronnen moeten raadplegen. Probeer bijvoorbeeld maar eens te zoeken naar een bladhoudende struik, die een doorsnede heeft van minder dan 1 meter, die bloemen heeft en die in halfschaduw kan gedijen. Met “De tuinplantenbijbel” heb je die in enkele tellen gevonden.

De tuinplantenbijbel, een standaardwerk

De tuinplantenbijbel is een boek wat al vlug een onmisbare hulp kan gaan worden voor heel veel plantenliefhebbers. Het kan nog wel eens een hele tijd duren eer er weer een gids op de markt komt met zoveel informatie in een dergelijk handzaam formaat.

Meer boekrecensies van tuinboeken lezen?

Klik hier.