Boekrecensie: Fred en Wilma in de vinexwijk

• TITEL: Fred & Wilma in de vinexwijk
  • AUTEUR: Nienke Oosterbaan
  • ISBN: 978 90 8100 177 0
  • BEOORDELING: ****

Autarkie, zelfvoorzienend leven, een leven leiden met zo weinig mogelijk hulp van buitenaf. Het is voor meer en meer mensen een stille wens. Het moet heerlijk zijn om te kunnen leven met de zekerheid dat je nauwelijks afhankelijk bent van hulpbronnen die door anderen er beschikking worden gesteld en waar je vaak erg veel voor moet betalen.

Een origineel boek

“Fred en Wilma in de vinexwijk” is een fris, origineel boek wat een prima beginnetje kan vormen naar een meer zelfvoorzienend leven. Fred & Wilma vormen een echte inspiratiebron voor en een autonoom en duurzaam leven, een manier van overleven zonder hulp van anderen. Het boek bevat honderden tips maar ook inspirerende interviews met duurzaamheidpioniers en creatieve vondsten van recyclekunstenaars en Nederlandse ontwerpers.

Milieubewust in elke kamer

Het boek is opgebouwd rond de kamers van een huis. Voor elke ruimte vind je een inleidend deel met uitleg over slimme oplossingen en voorbeelden voor milieubewust en zelfvoorzienend koken, wassen, tuinieren, computeren en nog heel wat andere handelingen. De rest van elk hoofdstuk bevat een goed idee van een doe-het-zelver of kunstenaar en een workshop waarin wordt uitgelegd hoe je zelf een kip kan slachten, brood kan bakken of bier brouwen.

Een echte inspiratiebron

"Fred & Wilma" in een erg inspirerend boek. De verhalen van de geïnterviewde mensen die al ervaring hebben met het zelfvoorzienend leven en die vaak zelf de gewone consumptiemaatschappij al helemaal de rug hebben toegekeerd wekken bewondering en verlangen naar dezelfde manier van leven op. De jonge ontwerpers die spullen hebben gemaakt uit wegwerpmateriaal en die je leren om zelf iets te maken in plaats van alles te kopen leren ons een wijze les. Uit de winkel kopen is lang niet altijd de beste oplossing. Mensen mogen best wat vertrouwen hebben in zichzelf en hun capaciteiten.

Vrolijk en origineel

Dit vrolijke boek heeft absoluut niet de pretentie om volledig te zijn, maar het wil vooral duidelijk maken dat meer zelf doen en meer vertrouwen hebben in je eigen kunnen vaak goedkoper, milieubewuster en meestal ook nog tijdsbesparend is. Gewoon weer wat lekker bezig zijn met de basis, waar het eigenlijk om draait, is niet alleen leuk en rustgevend, het is bovendien ook nog eens goed voor het milieu en je eigen zelfvertrouwen. Door autarkisch te leven heb je meer plezier en omdat je minder geld nodig hebt ook nog eens meer tijd over om leuke dingen te doen.

Bij het boek zit nog een losse poster met werktekeningen, om enkele van de projecten uit het boek zelf na te kunnen bouwen. Onder andere de zelfontworpen stoel van Piet Hein Eek en een doe-het-zelf ontwerp van een vaas van Roderick Vos kan je zo namaken.

‘Fred en Wilma in de Vinexwijk’ is het vrolijkste bespaarboek wat ik in jaren heb gelezen. Als je dit boek alleen leest zal je nog niet zelfredzaam zijn, maar je krijgt alleszins een gans andere kijk op je eigen consumptiegedrag.

Meer boekrecensies van inspirerende boeken lezen?

Klik hier.