Boekrecensie: Het beste tuinboek

• TITEL: Het beste buitenboek
  • AUTEUR: Wendy Hendriksen en Paul Scholte
  • ISBN: 978-90-022-3273-2
  • BEOORDELING: *****

Iedereen die tuinen ontwerpt, tuinen aanlegt of gewoon graag over tuinen praat, heeft wel eens hetzelfde probleem. Je wilt iets duidelijk maken of iets omschrijven uit een tuin en de ander kan zich geen juiste voorstelling maken van wat je bedoelt. ‘Je weet wel, dat hout wat eerst rood is en daarna grijs verkleurt’ of ‘Zo’n natuurlijk ogende buitendouche aan een stammetje uit de muur’.

De tuin op duizend manieren

Alles behalve planten

Dit spreken in raadsels is niet meer nodig. Met ‘Het beste buitenboek’ is er nu een inspiratiecatalogus met meer dan duizend voorbeeldfoto’s van alle niet plantaardige spullen en materialen voor de tuin. Het boek staat boordevol ideeën voor hekwerk en afsluiting, boomhutten en bestrating, zonwering, verlichting, waterwerken, pergola's, buitenkeukens en kunst. De hoofdstukken hebben duidelijke, grappige titels zoals ‘Koken en stoken’ en ‘Waterwerken’. Elk hoofdstuk beschrijft één aspect van het buitenwonen.

Een schitterend kijkboek

De teksten zijn beperkt maar voldoende informatief en erg mooi geschreven. Het beste buitenboek is vooral een kijkboek. De foto’s zijn mooi, talrijk en bijzonder veelzeggend. Je krijgt inspiratie voor het toepassen van de meest unieke tuinstijlen en manieren van buitendecoratie. De getoonde materialen zijn heel uiteenlopend, van nostalgisch tot eigentijds en van duur tot heel betaalbaar. Een echt mooie tuin inrichten met een persoonlijke toets wordt al heel wat minder moeilijk als je gebruik maakt van de tips die Wendy en Paul geven.

Handige indeling

Op elke rechterpagina vind je een overzichtje van de deelhoofdstukjes. Dat is goed gevonden, je ziet daardoor in één oogopslag welk hoofdstuk je aan het bekijken bent en wat er in dat hoofdstuk nog allemaal volgt. Als voorbeeld: bij ‘Bestrating’ staat er rechts onder elkaar: gebakken, beton, tegeltjes, mozaïek, natuursteen en zo verder. Het deelhoofdstukje waarnaar je kijkt is dan in het vet gedrukt.

In het boek staan Nederlandse, Belgische maar ook internationale ontwerpers en je ziet duidelijk dat Wendy Hendriksen en Paul Scholte flink hebben moeten selecteren om het bij 480 pagina’s te houden. Er is zoveel nieuws te vinden op tuingebied dat de keuze waarschijnlijk niet echt gemakkelijk was. Voorlopig is "Het beste buitenboek" alleen maar in het Nederlands verkrijgbaar, maar omdat het toch vooral om de afbeeldingen gaat is dat niet zo een groot nadeel.

Je zal lang niet alles kunnen terugvinden in dit boek, maar de veelheid van ideeën geeft je alvast inspiratie en gespreksstof in overvloed.

Een stijlvol tuinboek

Als kers op de taart heeft ‘Het beste buitenboek’ heel prettig, bijna mat papier zodat de foto’s goed te bekijken zijn en twee ouderwets mooie leeslintjes. Echt een stijlvol boek waar je als tuinontwerper of tuinaanlegger mee kan uitpakken bij een klant.

Website

Wie nog niet genoeg heeft aan dit uitgebreide boek kan nog terecht op een bijbehorende website. Hier vind je nog talrijke interessante links, heel veel mooie afbeeldingen en meer info over de schrijvers van "Het beste buitenboek". Ook informatie over hun volgende boek "Meesterlijke tuinen" is hier te lezen.

Meer boekrecensies van tuinboeken lezen?

Klik hier.