Boekrecensie: Het beste tuinboek van 3 generaties Herwig

• TITEL: Het beste tuinboek van 3 generaties Herwig
  • AUTEUR: A.J. Herwig, Rob Herwig, Modeste Herwig
  • ISBN: 978-90-5897-861-5
  • BEOORDELING: *****

Bij het lezen van de naam Rob Herwig krijg je meteen een vertrouwd gevoel. Oma, de tantes, de buurvrouw, moeder, kortom iedereen had vroeger wel een kamerplanten boek van Rob Herwig in huis. Dat is ook niet moeilijk voor een auteur die al meer dan 9 miljoen boeken heeft verkocht. Het is me dan ook een raadsel hoe het mogelijk is dat Rob, samen met dochter Modeste nog zoveel nieuwe en interessante aspecten van het tuinieren in een boek kan stoppen.

Rob Herwig en familie

Het mooi uitgegeven boek met een heerlijk zachte kaft bevat een groot deel van de kennis en de ervaring van Arend Jan, Rob en Modeste Herwig. Dat zijn opa, vader en dochter. Eerst lees je een klein stukje familiegeschiedenis in Bussum. Daarna worden uitvoerig maar nooit saai allerlei aspecten van tuinaanleg, -beplanting en -onderhoud besproken.

De meest uiteenlopende klusjes komen aan bod. Je leert muurtjes metselen, verharding aanleggen, pergola’s oprichten en vijvers aanleggen. Wat telkens weer opvalt, is dat Modeste en Rob op royale wijze beroepsgeheimen prijsgeven. Ze leggen heel gedetailleerd uit hoe ze zelf tewerk gaan bij de uitvoering van een project en geven exacte raadgevingen over welke materialen goed zijn en wat je beter niet gebruikt.. Dat is meteen ook de grote kracht van dit tuinboek. De familie Herwig spreekt duidelijk vanuit de praktijk en weet heel goed wat werkt en wat niet in een tuin.

Ze schuwen het daarbij ook niet om van leer te trekken tegen uitwassen zoals kant en klare pergola’s en tuinontwerpers die party’s afstruinen om klanten te ronselen.

Tuinontwerp, tuinaanleg en beplanting

Naast een flink hoofdstuk met projecten vind je in het boek hoofdstukken over ontwerpen, beplanting, plantenkennis en onderhoud. Ook hier weer heel precieze richtlijnen en erg nuttige tips over wat wel en wat niet werkt. “Het beste tuinboek” is rijkelijk geïllustreerd en de foto’s, die merendeels door Rob en Modeste Herwig zijn gemaakt, vullen de tekst op een mooie wijze aan. De afbeeldingen van de voorbeeldtuinen zijn geweldig inspirerend en eigentijds. Je zou er zo aan willen beginnen. Het is ook handig dat de namen van de planten op de foto's steeds terug te vinden zijn. Dat maakt het zelf aanleggen van een gelijkaardige border meteen al een stuk gemakkelijker.

Bij de teksten staan citaten van Opa Herwig, leuke en nuttige uitspraken die aantonen dat de basisprincipes van het tuinieren door de jaren heen toch steeds hetzelfde blijven. Een handige onderhoudskalender en biografieën van de genoemde Herwigs sluiten het boek, samen met internet- en tuinadressen, register en een locatieverantwoording van de foto's, Wie alles wil lezen en napluizen is echt heel lang zoet met dit boek.

Hét tuinboek voor iedereen

Wie zich per jaar maar één tuinboek aanschaft hoeft voor dit jaar niet lang na te denken. Het beste tuinboek van 3 generaties Herwig is een echte aanrader waar zowel de beginnende als de gevorderde tuinier volop inspiratie uit haalt. Dit tuinboek is zijn geld meer dan waard.

Meer boekrecensies van tuinboeken lezen?

Klik hier.