Broodbeleg voor vegetariers en veganisten

Wat doe je op je brood als vegetariër of veganist?

Als vegetariër of veganist krijg je vast vaak de vraag wat je op je brood doet. Veel mensen zijn zó gewend aan een plakje salami, ham of kaas op hun boterham dat het ze bijna onmogelijk lijkt om een lekkere en gezonde boterham te maken waar dit niet in zit. Maar toch is het heel goed mogelijk om dagelijks moeiteloos te genieten van een heerlijke vegetarische of veganistische boterham. Veel soorten broodbeleg zijn gelukkig geschikt voor vegetariërs en veganisten en hierdoor kan je nog prima afwisselen ook!

Snel en simpel broodbeleg voor vegetariërs en veganisten

De basis

Voor veel vegetariërs en veganisten vormen groenten en/of fruit dé basis voor een lekkere, gezonde en diervriendelijke boterham. Hierbij kan worden gedacht aan groenten als komkommer, tomaat, augurk, paprika, sla, olijf, wortel en prei en fruit als aardbeien, banaan en plakjes appel. Vaak wordt dit gecombineerd met kaas (vegetarische kaas of sojakaas voor veganisten) en/of een lekkere sandwich spread. Verder kan er bijvoorbeeld worden afgewisseld met één van onderstaande soorten broodbeleg.

Broodbeleg voor vegetariërs

  • Vegetarische kaas (zonder dierlijk stremsel)
  • Chocoladepasta
  • Vegetarische paté (o.a. bij Albert Heijn)

Broodbeleg dat geschikt is voor vegetariërs én veganisten

  • Zonnatura champignon paté, paté tomaat en pesto
  • Pindakaas
  • Plakjes groenten of fruit
  • Hummus
  • Marmite
  • Guacamole
  • Chocovlokken en pure hagelslag van het merk De Ruyter
  • Kokosbrood
  • Hazelnootpasta van het merk Quino
  • Euroshopper hazelnootpasta en hazelnootpasta wit
  • Albert Heijn huismerk pure chocoladepasta en chocoladeplakken voor op brood
  • Lotus speculoospasta
  • De meeste soorten jam
  • De meeste soorten stroop
  • Blauwe en witte Muisjes van De Ruyter. De andere soorten zijn niet geschikt voor vegetariërs en veganisten.

Let op met brood en broodbeleg

Voor vegetariërs

Veel vegetariërs blijven kaas eten als ze vegetariër zijn geworden. Dit is prima, maar houd er wel rekening mee dat er stremsel in de meeste soorten kaas zit. Dit is afkomstig van de lebmaag van een kalf. Er wordt dus een kalfje geslacht om de meeste soorten kazen te maken. Koop daarom vegetarische kaas of sojakaas (gezonder, vrij van zuivel, vrij van dierenleed). Vegetarische kaas kun je o.a. bij de Albert Heijn kopen. De meeste biologische kazen zijn er vegetarisch en dragen dan ook het V-logo.

Voor veganisten

  • Veel broodsoorten bevatten dierlijke ingrediënten zoals ei of melk(-eiwit). Lees daarom de ingrediënten zodat je zeker weet dat het brood geschikt is voor veganisten.
  • De meeste soorten margarine zijn niet geschikt voor veganisten omdat er melk in zit. Er zijn echter wel 100% plantaardige margarines te koop die je kunt gebruiken.
  • Was je altijd gewend aan ham en/of kaas op je boterham? Geen probleem, er bestaan lekkere en gezonde vervangers voor ham en kaas. Deze kun je o.a. kopen bij de webshop van van Veggiedeli en in natuurvoedingssupermarkten.

Vegetarisch en veganistisch broodbeleg kopen

Op de website van Veggiedeli kunnen allerlei soorten vegetarisch en veganistisch broodbeleg worden gekocht. Zo hebben ze o.a. paté, allerlei soorten ‘worst’, chocoladepasta, margarine en honing. Alle producten uit hun assortiment zijn gegarandeerd 100% plantaardig en hiermee dus ook geschikt voor veganisten!

Bron

veganisme.org – Broodbeleg

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Joeke
06-04-2012
12:30
Hoi!

Ik wilde even toevoegen dat veel '100% plantaardige' boters en margarines (zoals Wajang en Alpro) helaas niet geschikt zijn voor veganisten, omdat er vitamine D3 aan toegevoegd is. Dit komt van wolvet (schapen).

Groetjes, Joeke
#2
Anita
05-11-2012
06:47
Bedankt voor de broodbelegtips. Echter zover ik weet wordt voor kokosbrood gelatine gebruikt en is daarbij niet geschikt voor vegetariërs en/of veganisten.
#3
Claudia
19-04-2015
17:31
Er is veel meer vegetarisch en veganistisch broodbeleg te vinden. De Soja/range wordt continue uitgebreid. Hoewel Kokosbrood inderdaad niet vegetarisch is, het is in meeste gevallen wel Halal maar ze gebruiken alsnog koeien gelatine. Ik ben er nog geen tegen gekomen die geen gelatine gebruikt.
Reageren