Camu camu ook wel Cacari of camo camo genoemd

Camu camu

Camu camu is een vruchtje, een soort bes met een enorme zure smaak, behoort tot de super- voeding en is afkomstig uit het Amazone gebied, maar er zijn geen aanwijzingen dat de oorspronkelijke bewoners er gebruik van maakten. Camu camu is ook gekend onder de naam Cacari of ook nog camo camo.

Als super- voeding

Camu camu is een super- voeding als het gaat om de gunstige effecten van de vrucht, en dit voor het menselijk lichaam. Het is de rijkste bron van natuurlijke vitamine C op aarde. Door het extreem hoge gehalte vitamine C, is camu camu in poedervorm een uitstekende vervanger voor chemische vitamine C supplementen. Het ondersteunt de:

  • luchtwegen
  • hart en vaatstelsel
  • werkt als een natuurlijk antidepressivum
  • de weerstand
  • diabetes

De indianen lieten het vruchtje voor wat het was

De paars- rode bessen met geel vruchtvlees worden geplukt in Brazilië, Colombia, Venezuela en Peru. Het is al sinds mensen heugenis dat de boomachtige camu camu stuiken, langs de zijrivieren van het Zuid- Amerikaanse Amazone gebied groeien. De vroegere bewoners van deze landen lieten het vruchtje links liggen, waarschijnlijk om zijn extreem zure smaak, maar de huidige bewoners hebben het vruchtje in hun hart gesloten en maken er volop gebruik van. Het wordt vooral gebruikt in poedervorm. Deze vruchtjes zijn ongeveer even groot als een grote kers, zijn geel tot paars- rood van kleur en hebben pitten. De extreem zure smaak hebben ze te danken aan het grote gehalte ascorbinezuur of beter gekend onder de naam vitamine C.

De rijkste bron van vitamine C op onze planeet

Camu camu heeft een ongekend hoog vitamine gehalte, het heeft de hoogst geregistreerde natuurlijke vitamine C gehalte op onze aarde. Normaal wordt het vitamine C gehalte uitgedrukt in milligrammen, maar bij deze vrucht kan dat in grammen uitgedrukt worden.

Daarnaast bevat camu camu ook nog vele andere vitaminen zoals: 

  • Provitamine A
  • Vitamine B1- B2- B3
  • De mineralen calcium en kalium
  • Ijzer en fosfor

We maken even een vergelijking met een sinaasappel: 

  • Camu camu levert 10 keer meer ijzer
  • Drie keer meer niacine
  • Twee keer zoveel riboflavine
  • 50 % meer fosfor

Camu camu is ook nog rijk aan:

  • Anthocyanen, Flavonolen
  • Catechines, Delphinidine
  • 3- glucoside, Cyanidine, Ellaginezuur
  • Alfa- pineen en d- limoneen
  • Het fruit bevat ook nog eiwitten en vetzuren

Wanneer er camu camu poeder gemaakt wordt van de camu camu bessen, en het fruit is niet verhit boven de 39° celsius, dan blijven alle voedingsstoffen optimaal bewaard. 

Herpes Simplex

Camu camu ondersteunt de grote hoeveelheden vitamine C en zink de weerstand, en werkt ook als een antihistaminicum. Het bestrijd ontstekingen volgens een onderzoek die verschenen is in "The Journal of Cardiology" in 2008. Voor het onderzoek zelf dronken 20 mannelijke rokers gedurende een week camu camu sap, de andere goroep mensen namen vitamine C ascorbinezuur. Na deze periode toonden de camu camu mensen een grote daling van bepaalde inflammatiemerkers, dit in tegenstelling tot de vitamine C mensen.

Net zoals de amandelpaddenstoel Agaricus Blazei Murill, werkt het bijzonder in op de weerstand. Ze zijn beide gekend ter bestrijding van het herpes virus, waaronder ook de herpes varianten. Dit komt omdat het in poedervorm een krachtige virusbestrijder is.

  • Herpes Simplex Virus 1: HSV1, alhoewel het virus op alle plaatsen van het lichaam kan voorkomen, heeft het de naam koortslip meegekregen.
  • Herpes Simplex Virus 2: HSV2, is bekend onder de naam genitale herpes en Epstein- Barr

Een natuurlijk antidepressivum

Een studie heeft aangetoond dat camu camu poeder werkt als een natuurlijk anti depressivum, het verhoogt ook de concentratie. Het bestrijdt als het ware depressies en de aanwezige vitamine C maakt serotonine aan, dit is een neurotransmitter die je stemming in goede banen brengt. Er is onderzoek door voedingsdeskundigen en onderzoekers gedaan naar, kruiden en super- voeding voor behandeling van depressiviteit. Men kwam tot de bevinding dat camu camu poeder één van de meest krachtige middelen is ter bestrijding van depressiviteit, en zelfs een alternatief zou kunnen zijn voor mensen die reguliere anti depressiva nemen. Het is zelfs zo dat enkele natuurgeneeskundige denken dat camu camu zelfs zou helpen tegen stress, gewrichtsklachten, huidveroudering, problemen met de luchtwegen, het verlies van gezichtsvermogen en futloos haar, er zijn echter geen bewijzen daarvoor.

Diabetes

Door een onderzoek van de Agricultural and Food Chemistry zijn wetenschappers, tot de bevinding gekomen dat camu camu, enorm grote hoeveelheden ellaginezuur bevat. Ellaginezuur heeft een bloedglucose verlagend effect en is als voedingssupplement inzetbaat tegen diabetes. 

Door het feit dat camu camu in poedervorm heel wat vitamine C bevat, is deze poedervorm een uitstekende vervanger voor al de chemische vitamine C supplementen. Wanneer men over een in te nemen dosis zou spreken, dan spreekt men van 1 theelepel camu camu poeder per dag in een glas water, sap of smoothie roeren, dit van oktober tot april. Het zou ook helpen tegen depressieve gevoelens, althans dit wordt aangeraden door orthomoleculaire artsen, een dosis van 1 tot 4 halve theelepels camu camu poeder per dag.

Conclusie

Dus de camu camu bessen bevatten veel vitamine, antioxidanten die vrije radicalen in het lichaam tegengaan. Het is echt wel een super- voeding die de weerstand ondersteunt, het werkt als een natuurlijk antidepressivum, diabetes en tot slot: versterkt het ook het vaatstelsel, het hart en heeft een gunstig effect op de luchtwegen. 

Tip: Het e- book De Paleo Revolutie

Wat vertelt het boek:

“De Paleo Revolutie” is een “dieetboek” gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en studie naar onze evolutie. Het is controversieel en gaat recht in tegen alles wat je “denkt te weten” over voeding en is, simpel gezegd de beste handleiding om weer controle te krijgen over je lichaam. De Paleo Revolutie zorgt ervoor dat je: Nooit meer gaat jojo-en. Deze leefwijze de rest van je leven wilt volgen. Super gezond door het leven gaat. Meer energie krijgt dan je ooit gevoeld hebt.   

Een echte aanrader dit boek!

! Dit artikel is eigendom van de auteur Socialpro. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren