De beste fiets verzekering voor uw fietsen en bromfiets

Elke fiets een eigen fietsverzekering

Sinds de fiets werd uitgevonden in de 19de eeuw is er veel veranderd aan de loopfiets die het oorspronkelijk was, er zitten versnellingen op de fiets om het fietsen comfortabeler te maken, een dynamo om het voor uzelf en medeweggebruikers veiliger te maken. Kortom de fiets heeft haar eigen evolutie doorstaan en wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt als transportmiddel.

Verschillende soorten fietsen

Als u aan een fiets denkt is dat natuurlijk de tweewieler met een metalen frame om die twee wielen bij elkaar te houden. Maar er zijn zoveel verschillende fietsen, zo heb je damesfietsen, herenfietsen, de kleinere kinderfietsen, omafietsen, racefietsen en ga zo maar door. In deze soorten fietsen zitten onderling ook weer verschillen; oud en nieuw; groot en klein; nieuw en tweedehands. Ook zijn er verschrikkelijk veel merken fietsen zoals Batavus, Gazelle, Kronan en de Koga Miyata fiets. Maar ieder die een eigen fiets heeft wil deze natuurlijk graag goed verzekeren, maar wat is dan de beste verzekering voor uw fiets?

Fietsverzekeringen

Een fiets verzekeren doet men tegen diefstal en/of beschadiging van de fiets. Ook zijn er verzekeraars die niet alleen de fiets verzekeren maar ook accessoires zoals een fietsrouteplanner. De vergoeding die de verzekering uitkeert, verschilt. Dit omdat een nieuwe fiets natuurlijk meer waard is dan een vier jaar oude fiets. Van het geld dat u dan van uw verzekeraar krijgt, kunt u dan een nieuwe fiets kopen. Het kan dan zijn dat je een fietsverzekering via je fietsdealer hebt afgesloten, in dat geval krijgt de rijwielhandelaar de vergoeding en u een nieuwe fiets kunt uitzoeken of een tweedehands fiets van dezelfde kwaliteit als uw vorige fiets. Ook zijn er verzekeraars die u een korting geven, mocht er een diefstalpreventie chip (DPC) ingebouwd zitten.

Elektrisch aangedreven fietsen

Er bestaan natuurlijk ook verzekeringen voor fietsen die niet alleen door uzelf worden aangedreven maar door bijvoorbeeld een electrische motor of elektromotortje. Deze elektrische fietsen, en zo ook de bromfiets, kunt u ook verzekeren. De elektrische fietsen zijn voor de wet een gewone fiets en geen bromfiets vanwege de trappers op deze fietsen, ze worden dus verzekerd als een gewone fiets. Bij bromfietsen ligt dit anders. Bromfietsen zijn motorvoertuigen en het is voor de wet dan ook verplicht om een helm te dragen, gebeurt dit niet dan bent u niet verzekerd. Ditzelfde geldt als de brommer is opgevoerd, dat het voertuig dus sneller loopt dan dat het bij de dealer deed toen u het kocht. Op een brommer is er ook nog de mogelijk om een passagier mee te nemen, ook dit kan worden verzekerd bij een verzekeraar. Bij een bromfietsverzekering bent u ook verzekerd tegen diefstal en/of schade door bijvoorbeeld een aanrijding of vandalisme.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren