De beste plek voor een zwemvijver

Zwemvijver

Zwemvijver.jpg
Een zwemvijver is een natuurlijk zwembad. Het is een vijver die op een natuurlijke wijze gefilterd wordt door planten. In tegenstelling tot een zwembad hoef je dus geen chemische hulpmiddelen te gebruiken om het water proper te houden. Bij het plaatsen van een zwemvijver moet je wel met enkele zaken rekening houden, vooral de ligging is belangrijk.

Dichtbij de woning

Ons klimaat is niet zo goed dat we gedurende het ganse jaar buiten kunnen zwemmen. Eén van de voordelen van een zwemvijver is dat je wel visueel het hele jaar kan genieten van je vijver. In de winter of tijdens een regenbui is er ook vanalles te zien in en rond een zwemvijver. Je kan de vogels zien drinken, vanuit de veranda of vanachter het keukenraam de druppels zien opspatten op het wateroppervlak. De vijver leeft het hele jaar door en is mooier om te zien dan de lelijke afdekking van een zwembad. Als er dan toch gezwommen wordt is het handig om alles dichtbij te hebben. Je kan vanuit de woning snel het water in. Je kan ook de kinderen beter in de gaten houden. En als je aan het genieten bent op je zonneterras is de keuken niet veraf voor een verfrissend drankje.

Bomen

Tijdens de herfst vormen afvallende bladeren een bijkomende belasting voor de filter. Als de vijver onder de kruinen van sommig ebomen ligt, kan er ook in het seizoen vanalles naar beneden dwarrelen. Vooral dennen, sparren, berken, notelaars en wilgen verliezen veel materiaal. Het stuifmeel van sommige bomen drijft als een gele filter op het wateropppervlak. Dennenaalden vormen dan weer een bedreiging omdat de ze snel naar de bodem zinken en er moeilijk met een schepnet kunnen uitgevist worden. Ze verzuren bovendien ook nog een shet vijverwater. Een andere bedreiging van bomen in de omgeving van de vijver zijn de wortels. De boomwortels kunnen tegen de vijverfolie gaan aandrukken. Ze gaan er misschien niet onmiddellijk doorgroeien maar voorkomen is toch beter dan genezen. Enkele agressieve planten zoals bamboe vermijdt je beter in de vijveromgeving. Zij hebben puntige wortels die de folie wel kunnen doorprikken. Een laatste nadeel van bomen zijn de schaduwen die ze over de vijver werpen. Dit kan ervoor zorgen dat het vijverwater minder warm is, en zwemmen onder een stralend zonnetje is nog altijd iets aangenamer niet?

Oriëntatie

In niet ingesloten tuinen wordt er aangeraden om het filtergedeelte aan te brengen in het oosten van de vijver. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de westenwind die in onze streek het meeste voorkomt. De westenwind waait in oostelijke richting. Hij helpt zo de waterstroming om al het materiaal dat op het water valt, zoals bladeren en stuifmeel,te verzamelen in het filtergedeelte. Daar kan het dan makkelijker worden verwijderd met de hand of een schepnet. In gesloten tuinen komt de wind een beetje uit alle hoeken en is dit niet zo belangrijk. Let ook goed op de ligging van een terras, je wil natuurlijk optimaal van de zon kunnen genieten langs je vijver. De meeste aanlegbedrijven hebben een eigen tuinarchitect in dienst of hebben ervaring genoeg om een gepast ontwerp voor je tuin te maken. Elke tuin is immers anders en heeft een persoonlijke benadering nodig. Een goede ligging voor je vijver is zeker vereist om er ten volle van te genieten. Vraag zeker een professioneel advies.

Ik wens jullie veel zwemplezier !

Tip: maak je eigen vijver:doe het zelf

! Dit artikel is eigendom van de auteur Lilalollie. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
luc engelbert
10-10-2012
09:31
hallo, ik ben Luc Engelbert een jonge van limburg (Belgie). Ik zit in mijn laatste jaar op een tuinbouwschool, en ga mijn eindwerk maken over zwemvijvers. Zou ik aub u informatie mogen gebruiken, tevens doe ik ook een bron vermelding naar u naam en site. mvg Luc
Reageren