De beste voorbereidingen op een trouwdag en een bruiloft

Wij wonen in een echte volksbuurt. Het is een volksbuurt zoals je er vele ziet in Nederland. Iedereen verdient er ongeveer hetzelfde modale inkomen, gemiddeld heeft elk gezin 1.8 kinderen (precies volgens het gemiddelde aantal kinderen dat het Centraal Bureau voor de Statistiek voor heel Nederland heeft becijferd), iedereen rijdt een standaard middenklasse auto, etc. etc.. Kortom het lijkt, van een afstandje bekeken, een doorsnee volksbuurt zoals alle andere.

...worden gedeeld met alle familie, vrienden en kennissen

Wij wonen er nog maar pas en wij kwamen er al vrij snel achter dat wij toch niet in een doorsnee wijk terecht zijn gekomen. Het blijkt een wijk met hele bijzondere mensen. Het bijzondere aan deze mensen, is dat zij een zeer hechte buurtvereniging hebben. Deze buurtvereniging zorgt ervoor dat iedereen betrokken is bij alles wat gebeurt in de wijk. Recentelijk viel een uitnodiging voor de bruiloft van een van de buurtbewoners in de brievenbus. Naar aanleiding daarvan hield de buurtvereniging een bijeenkomst. Wat er daar is besproken en vooral wat er daarna is gebeurd, daarover gaat het volgende.

De buren als Ceremoniemeester

De buren spelen een belangrijke rol bij een geplande bruiloft. Dit noemen ze in Twente ‘goed noaberschap’. Vrij vertaalt betekent dit, ’Goed voor elkaar zorgen’ Een van de taken die de buren op zich hebben genomen bij een bruiloft, is het op bijzondere wijze versieren van het huis van het stel dat gaat trouwen. Dit versieren gebeurt door middel van een soort poort of boog, waar je onderdoor kunt lopen. Door het plaatsen van de boog bij het huis van de trouwlustigen, geeft de buurt aan dat er hele bijzondere mensen wonen in dat huis en dat zij een zeer speciaal voornemen hebben. Deze boog wordt voorzien van groene takken, met daarin witte-en-rode-roosjes. De boog wordt precies een week van tevoren geplaatst in de tuin van het stel dat de bruiloft geeft. Bij ons gebeurde dit op een zaterdag.

De feestavond begint al voor de trouwdag met de bruiloft

Iedereen die woont in onze volksbuurt heeft een taak bij deze voorbereidingen. Zo gaan alle mannen mee om de groene takken te halen voor de boog. Dat vindt plaats door middel van een tractor met platte aanhangwagen. Alle mannen nemen plaats op de aanhangwagen. De aanstaande bruidegom en toekomstig echtgenoot gaat uiteraard mee en zorgt voor een krat bier en een fles jenever. Zodra de groene takken op de aanhanger zijn geladen, wordt er bij enkele kroegen die je tegenkomt gestopt voor een alcoholische versnapering. Al met al een hele gezellige boel! Bij thuiskomst wordt de boog dan in elkaar gezet.

Ondertussen gaan alle dames aan de slag om de rood-met-witte-roosjes te maken, Dit vindt plaats in het huis van de bruid, de aanstaande echtgenote. Deze rood-met-witte-roosjes worden gemaakt van crêpe papier. Uiteraard zorgt de bruid voor witte en rode wijn. Zodra de mannen de boog in elkaar hebben gezet, hangen de dames de roosjes erin. Tot slot wordt een bord in de boog gehangen met de tekst ‘Wij gaan trouwen’. En dan is de boog klaar. Uiteraard drinken de mannen en vrouwen dan gezamenlijk nog een paar borreltjes in het huis van het bruidspaar. Al met al een hele leuke dag.

Kledingtips

Kinderkleding bruiloft

Links naar bruiloften, recepties en trouwlocaties

Zie voor meer info over twentse bruiloften:

www.weddingpaper.nl

bruiloft bedankjes

Trouwlokatie bruiloft

Andere artikelen van deze auteur

Voor meer artikelen van deze auteur zie: Ronald.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren