De voeding van een papegaai

Inleiding

Over wat een papegaai mag en moet eten hoor je veel verschillende verhalen. Sommige mensen laten hun papegaai gewoon met de pot mee-eten en anderen geven enkel en alleen papegaaien voer. Wat mag nu wel en wat mag er nou niet?

Algemeen

Uiteraard weten de meeste mensen dat alcohol voor huisdieren niet geschikt is. Voor de mens is dit in vele gevallen al niet gezond, laat staan voor zo’n klein diertje als een papegaai. Toch laten heel veel mensen hun papegaai meegenieten van hun biertje, omdat dit zo leuk staat. Dat dit voor het beestje niet gezond is wordt vaak heel laconiek over gedaan, want wat kan zo’n klein beetje nou voor kwaad? Echter bedenk wel, vele kleine beetjes maken 1 grote. Over het algemeen genomen kan men zeggen, wat goed is voor de mens, is ook goed voor de papegaai. Natuurlijk zijn ook hier weer uitzonderingen op. We zetten even het één en ander op een rijtje.

Niet:

  • Avocado, dit is voor een papegaai puur vergif
  • Rauwe aardappel, hier zit blauwzuur in
  • Chocolade, is voor veel huisdieren zeer giftig
  • Zoete of zoute snacks, denk bijvoorbeeld aan chips
  • Frisdranken
  • Koffie
  • Pinda’s, hier zit een schimmel in die dodelijk kan zijn

Wel

  • Alle soorten fruit / groente
  • Gekookte pasta of aardappel (klein stukje)
  • Pellets, hier zitten veel goede voedingsstoffen in
  • Papegaaienzaad, let op, niet te veel zonnepitten
  • Eivoer

Tot slot

Vaak zul je even uit moeten vinden wat je papegaai nou het lekkerste vind en wat hij absoluut niet lust. Geef noten als lekkernij tussendoor en bewaar de kleinere nootjes, zoals zonnebloempitten om als beloning te geven wanneer je gaat trainen me de papegaai. Geef geen pinda’s omdat hier een schimmel in/op voor kan komen die dodelijk is voor papegaaien. He maakt hierbij niet uit of ze gebrand zijn of niet. Zonnebloempitjes bevatten vrij veel vet en weinig voedingsstoffen en zijn daarom niet geschikt als hoofdvoer. Zit dit veel in het aangeboden zaad, zal de papegaai deze er zeker uit pikken omdat ze nogal lekker zijn en op die manier vel te weinig voedsel van waarde binnen krijgen. De zogenaamde pellets bevatten veel voedingswaarde en worden vaan als 50% van het dagelijks voer aangeraden. Geef daarnaast veel fruit en groente, zelfs stukjes paprika vinden de meeste lekker en uiteraard speciaal papegaaienzaad en eivoer. Ook hebben de meeste maagkiezel nodig, om het voedsel in hun maagjes te vermalen. Laat u hierover informeren in de desbetreffende winkel of bij de kweker, waar u uw papegaai vandaan haalt.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Nagelsan. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren