Een opgeblazen gevoel en voedsel gevoeligheid

Opgeblazen gevoel

Een opgeblazen gevoel is een nogal algemeen gevoel van onbehagen, of gewoon als een ongemakkelijk gevoel in je onderbuik.  Het begint zonder waarschuwing of kan worden geassocieerd met het ontstaan van constipatie of diarree, of het kan gebeuren in het begin van de dag. Het wordt gekenmerkt door een zichtbare zwelling van de buikstreek. Je zou het gevoel krijgen dat je het nodig hebt om je broek los te maken. In dit artikel geef ik enkele van de meest voorkomende oorzaken van een opgeblazen gevoel, ook hoe het aanpakken van de oorzaak kan helpen bij het oplossen van de symptomen.

Foto credit: wikimedia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Algemeen

Soms krijgt men het na het nuttigen van een maaltijd. Je kan het ook soms merken aan een verhoogde frequentie van boeren, of dat je vaker gas productief bent, maar ik heb ondervonden dat dit niet altijd het geval is! Hoe dan ook, het is helemaal niet prettig om te voelen alsof je acht maanden zwanger bent, als geïnteresseerde in de natuurproducten van dokter Alfred Vogel vond ik het nodig om mijn detective pet op te zetten en op onderzoek uit te gaan.

Dysbiose

Dysbiose: dit is echt gewoon een fancy woord voor verstoring van de darmbacteriën. We hebben meer bacteriën in onze darmen dan we cellen hebben in ons lichaam ( dat is veel ), en allemaal dienen ze voor verschillende doeleinden. Vaak worden sommige  aangeduid als " slecht " en een aantal als " goede " vanwege hun relatieve hoeveelheden en effecten op de spijsvertering. Om verschillende redenen kan onze darmbacteriën uit balans raken, wat leidt tot het afsterven van goede bacteriën en een overmatige groei van de slechte bacteriën. Het overwicht aan slechte bacteriën heeft de neiging om meer gas, een opgeblazen gevoel, krampen en indigestie te produceren als de fermentatie van voedsel anders wordt uitgevoerd door deze bacteriën. Afhankelijk van de onderliggende oorzaak van dysbiose, is het belangrijk dat een hoge kwaliteit probiotisch supplement de truc is om te helpen de balans van deze ongelijkheid en de symptomen te verlichten. Het is belangrijk om een product te krijgen met de juiste dosis stammen, en de regelmatigheid van innemen om resultaten te zien! Niet alle probiotica zijn gelijk gemaakt. Je zou kunnen denken probiotica komt niet voor yoghurt, maar ze zijn zeker te vinden in yoghurt. Het is alleen zo dat je enorm veel yoghurt zou moeten eten om de juiste hoeveelheid van probiotica binnen te krijgen. Dagelijkse consumptie van gefermenteerde voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld: yoghurt, zuurkool en ander gefermenteerd voedsel kunnen echter wel een positief effect als preventie van dysbiose hebben. 

Gevoeligheden voor voedsel

Een voedselovergevoeligheid is niet hetzelfde als een voedselallergie. Wat wel hetzelfde is, dat zijn de vreemde reacties van ons lichaam op bepaald voedsel. Een gevoeligheid voor voedsel is meer een milde vorm van een voedselallergie, wel krijg je soms hoofdpijn, gewrichtspijn maar zeker een opgeblazen gevoel. Een echte allergie veroorzaakt symptomen die ernstiger kunnen worden, zoals huiduitslag, netelroos, tintelingen in het bijzonder in de mond, problemen met slikken of een gezwollen tong, of problemen met ademhalen. Het echte verschil komt neer op een contrast in het immuunsysteem, de reactie dus van het lichaam op een voedselallergie versus gevoeligheid. Het is mogelijk dat voedselgevoeligheden spontaan voorkomen, in het bijzonder tijdens een periode van hoge belasting van het lichaam of spijsverteringsproblemen. Mijn favoriete manier om voedsel gevoeligheden te bepalen is om voedsel uit mijn dieet te nemen, ik doe dit dan een aantal weken en hou nauwgezet de resultaten bij. Treden er wijzigingen op wat betreft voedsel gevoeligheid of minder opgeblazen gevoel dan weet ik dat ik in de goede richting zit. Heb je vragen over het effect van voedsel gevoeligheid op je gezondheid, dan kan je eventueel altijd een bloedtest laten doen bij je natuurgeneeskundig arts

Stress

Dit is een factor waar vaak geen rekening mee gehouden wordt als we het hebben over opgeblazen gevoel. Wanneer we onderhevig zijn aan stress, dan gaat ons lichaam in gevechtsmodus of vluchtmodus, het lichaam bereidt zich voor om zichzelf te verdedigen of om ervan weg te lopen naar een veilige plaats. Wat betekent dit nu voor onze spijsvertering? Wanneer je nadenkt over de functies die belangrijk zijn in de gevechtsmodus dan komen we tot de ontdekking dat de spieren spannen, de energie opgedreven wordt, er meer alertheid ontstaat, maar dat de spijsvertering er geen onderdeel van is. Ons lichaam reguleert deze functie als in het in strijdmodus of in vluchtmodus is, wat in sommige gevallen kan leiden tot indigestie of opgeblazen gevoel. Dit kan een vooral een probleem worden tijdens chronische stress. Ademhalingsoefeningen kan hier een heel positieve uitwerking hebben op de spijsvertering.

Koolzuurhoudende dranken

Drink je veel koolzuurhoudende dranken nu dat het is zomer is of energiedrankjes tijdens de nachtshift om je wakker te houden. Het lijkt misschien voor zichzelf sprekend nadat je dit leest, maar veel mensen beseffen niet dat de consumptie van gas ( zoals in koolzuur ) daadwerkelijk je meer een opgeblazen gevoel bezorgen. Stop een tijdje met het nuttigen van koolzuurhoudende- en energie drankjes en je zal ervaren dat het opgeblazen gevoel verdwijnt.

Eet gewoontes

Als het gaat om eetgewoonte en een opgeblazen gevoel, zoals te veel eten, te snel eten en te laat eten maar ook op willekeurige momenten eten, dan zijn dit de gebruikelijke redenen die allemaal een bijdrage kunnen leveren aan een opgeblazen gevoel. Een onregelmatig eetpatroon kan grote schade aanrichten, vooral omdat het lichaam onze spijsverteringssappen reguleert met de momenten die overeenkomen met onze maaltijden. Probeer eens een regelmaat te vinden voor de momenten van de dag dat je eet. Het te snel en teveel eten kan ook leiden tot gas,  als je je eten binnen schrokt dan zal je waarschijnlijk ook meer lucht binnen happen. Probeer eens het tempo van een familielid die een langzamer eter is dan jij , of probeer een inspanning te leveren om 5 maal meer te kauwen dan je gewoon bent, of leg regelmatig je vork neer tijdens de maaltijd.

Tot slot: Ga eens naar de natuurdokter

Kan je nu zelf niet achter de oorzaak komen van je opgeblazen gevoel, raadpleeg dan eens een natuurdokter. Deze kan je helpen vinden wat de oorzaak kan zijn en je het nodige advies geven die afgestemd is op je persoonlijk gestel.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Socialpro. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
  • Criterium:De mate waarin de informatie:
    • VolledigheidAntwoord geeft op titel en inleiding
    • BetrouwbaarheidCorrect en betrouwbaar is
    • DiepgangDetails en diepgang bevat
    • LeesbaarheidLogisch en overtuigend is gestructureerd
    • TaalgebruikLeesbaar en taaltechnisch correct is
    • DesignGrafisch mooi oogt
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
De reactie zal worden weergegeven na goedkeuring.
Er zijn nog geen reacties. Wij nodigen u graag uit op dit artikel te reageren.
Reageren
  • Velden met * zijn verplicht.
  • Uw emailadres zal niet openbaar worden gemaakt