Fibromyalgie behandeling en genezen

Wat betekent fibromyalgie

Fibromyalgie, is een ziekte die u niet dagelijks voorbij hoort komen. U zult zich dan misschien ook afvragen, welke symptomen deze ziekte heeft en welke belemmeringen de ziekte fibromyalgie met zich meebrengt.

Fibromyalgie is een soort reuma en wordt ook wel weke delen reuma genoemd. Fibromyalgie is helaas geen reuma ziekte, die snel door een dokter herkend wordt. Meestal na veel klachten en dokters bezoeken, ontstaat er een vermoeden voor fibromyalgie en wordt u doorgestuurd naar een reumatoloog. Een reumatoloog is tevens de enige dokter die kan vaststellen dat u fibromyalgie heeft.

De aandoening fibromyalgie wordt gekenmerkt door pijnen van chronische aard in bewegende lichaamsdelen. Chronische pijn wil zeggen, pijn die constant of vaak aanwezig is. Deze pijn voelt u dan in de spieren, gewrichten en pezen door het hele lichaam.

Welke klachten heb ik nog meer

Helaas is deze pijn door het hele lichaam niet het enige probleem dat veroorzaakt wordt door fibromyalgie. Er zijn namelijk nog tal van andere klachten, die kenmerkend zijn voor fibromyalgie. Door de vele verschillende klachten die fibromyalgie veroorzaakt, wordt de reuma ziekte fibromyalgie pas zo laat ontdekt. Enkele bijkomende klachten zijn:

  • Vermoeidheid en lusteloosheid. Dit kan zelfs uitlopen tot een echte depressie.
  • Slapeloosheid. Dit kan komen door de pijn of door de andere klachten.
  • Darmklachten.
  • Wisselende stemmingen door de hormoonhuishouding die verstoord is.
  • Vaak hoofdpijn en regelmatige duizeligheid.

Hoe ga ik ermee om

Het vervelende van fibromyalgie is, dat het aan de buitenkant niet te zien is. Hierdoor wordt u meestal niet begrepen en serieus genomen door uw omgeving. Het is erg lastig om ondanks dit onbegrip en de toch altijd aanwezige pijn, goed te blijven functioneren. Het beste is om u zelf goed in de gaten te houden en te luisteren naar uw lichaam. Het is van belang dat u wel in beweging blijft, maar het gedoseerd doet. Helemaal niets meer doen en stil zitten zal u zeker niet ten goede komen, dan wordt u namelijk alleen maar stijver en neemt de pijn nog meer toe.

Welke medicijnen neem ik

Pas met fibromyalgie goed op met de medicijnen die u gaat nemen. Momenteel is er namelijk nog geen echt medicijn tegen fibromyalgie. Soms kunnen pijnstillers echter wel noodzakelijk zijn. Grijp je hier echter te snel naar, dan zul je steeds meer nodig hebben om dezelfde pijn te kunnen bestrijden. Het advies luidt dan ook: een enkele keer een paracetamol kan geen kwaad, maar neem nooit meer dan de voorgeschreven dosis, zonder met uw huisarts te overleggen. Overleg in ieder geval eerst met uw huisarts voordat u welk medicijn dan ook gaat gebruiken.

Wat gebeurt er met mijn leven

Fibromyalgie is een zeer vervelende en moeilijk te constateren reuma ziekte. Helaas is deze ziekte nog niet te genezen. Heeft u fibromyalgie, probeer dan zoveel mogelijk stress te vermijden. Zorg daarnaast dat u goed, gezond en regelmatig eet. Neem op tijd uw rust en zorg voor genoeg slaap. De diagnose fibromyalgie wil niet zeggen, dat uw leven niets meer waard is. Ondanks fibromyalgie is een leuk leven best nog wel mogelijk, indien u uzelf maar in acht neemt. Bezoek eens een forum en kom in contact met andere fibromyalgie patiënten.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
annie
17-06-2012
22:54
met fibromialgie leven is best mogelijk als je luistert naar je eigen lichaam en leert leven met je beperkingen, reken echter niet veel op begrip van vrienden, zelfs je naasten, hoe graag ze je ook zien, kunnen zich niet voorstellen wat het is om dagelijks jezelf te forceren om al vechtend tegen de pijn toch te blijven bewegen en te werken.Gelukkig is het niet levensbedreigend en wie weet wordt er binnenkort toch ee medicijn uitgevonden die werkt
Reageren