Filmrecensie: Abducted by the Daleks

Inleiding

Er zijn films die het publiek iets bijbrengen. Zo wil documentairemaker Michael Moore zijn kijkers manipu... eh... leren over de misstanden in zijn land in werken als Bowling for Columbine en Fahrenheit 9/11. Andere films, zoals het meesterlijke 12 Angry Men uit 1957 van Sidney Lumet, zetten de kijker aan het denken over de doodstraf, vooroordelen en in hoeverre de waarheid achterhaald kan worden. Dan zijn er natuurlijk tal van documentaires die de kijker alles willen leren over de wondere wereld der natuur. En dan zijn er, als klap op de vuurpijl, films als Abducted by the Daleks, waarin een groep mooie vrouwen een alien aanrijdt en vervolgens in een donker, duister bos belanden. Voor vrouwen en ook voor beginnende filmmakers biedt deze slechts 55 minuten durende, uit 2005 stammende film een boel nuttige informatie.

Leerzaam voor vrouwen en filmmakers

Uiterst leerzame film voor vrouwen...

Van Abducted By The Daleks kunnen vrouwen leren voorkomen dat ze ontvoerd worden door buitenaardse wezens. Stel, je zit met drie andere kortgejurkte, accentvol Engels sprekende vriendinnen in de auto en jullie rijden plots een alien aan. Jullie bevinden je in een bosgebied en het is donker. Wat moet je dan vooral niet doen? Het bos inlopen en iemand kwijtraken. En wat is vervolgens niet zo verstandig als jij die achtergebleven vrouw bent in dat enge, bordkartonnen en koude bos? Je jurkje uittrekken en volledig naakt met je enkel verstrikt raken in wat doornen. En wat is sterk af te raden als je met z'n tweeën bent overgebleven in het bordkartonnen bos? Elkaars jurkje uitdoen en elkaar wannabe-sensueel gaan strelen. De vier hoofdrolmodellen doen dit namelijk wel en worden ontvoerd door de Daleks uit de titel. Een uiterst leerzame plot dus.

...en voor filmmakers

Behalve voor de vrouwen onder de kijkers biedt de film ook antwoorden op vragen van beginnende filmmakers. Hoe kun je bijvoorbeeld het beste moeilijk verstaanbare (ondertitels waren hier wat dat betreft best welkom), agressieve doch lachwekkende aliens creëren? Door van de Britse tv-serie Doctor Who de op stofzuigers gelijkende Daleks te gebruiken. (Dit is tevens, voor degenen met filmquiz-aspiraties, het antwoord op de vraag hoe je ervoor kunt zorgen dat de BBC de distributie van je cinematografisch hoogstandje wil verbieden, echt waar). Een andere belangwekkende vraag is hoe je je vrouwelijke protagonisten het leeuwendeel van de film naakt in beeld brengt zonder dat het geil wordt maar wel kluchtig blijft? Het antwoord is even simpel als doeltreffend: Laat ze slechter dan slecht acteren. Briljant!

Hoewel de film voor niet-vrouwen en niet-filmmakers dus niet leerzaam is, is de film voor hen geenszins zonde van de tijd. Abducted by the Daleks biedt namelijk een stompzinnig en traag verteld verhaal met wankele decors, potsierlijke bad guys, paupere cameravoering en dito effecten en, verbazingwekkend genoeg, aardige muziek van grote, gerespecteerde namen als Pink Floyd en Black Sabbath. Met ingrediënten als deze kan een dolkomisch succes niet uitblijven. Zeker met een aantal (eventueel ietwat aangeschoten) vrienden is een uur lol gegarandeerd. En gezien de speelduur van een klein uur kan de film ook prima dienen als voorprogramma voor een andere film of een avondje in de kroeg.