Filmrecensie: De Eetclub

Filmrecensie: De Eetclub

De Eetclub is een verfilming van het bestsellerboek ‘De Eetclub’ van Saskia Noort. De film draait om vriendinnen die samenkomen in een eetclub. Karen sluit zich aan bij de eetclub en ontdekt allerlei geheimen over haar zogenaamde vrienden.

Samenvatting

Karen en haar man Michel verhuizen met hun dochtertje naar een luxe villawijk. In het begin kennen ze niemand maar al snel komt daar verandering in. Karen ontmoet Hanneke (Halina Reijn) en sluit zich aan bij een eetclub. Vijf vrouwen gaan eens in de zoveel tijd met elkaar koken. Het zijn allemaal verwende vrouwen, die niet werken en in hun vrije tijd alleen maar wijn drinken. Toch vind Karen de club erg gezellig en de groep wordt steeds hechter. De mannen van de vrouwen worden ook al snel vrienden en de groep wordt hierdoor nog hechter.

Simon, die gespeeld wordt door Thom Hoffman, is de leider van de groep. Al snel krijgen Karen en Simon een affaire. Tot nu toe is de film nog niet heel spannend. Pas wanneer Karen en Michel ’s nachts uit bed worden gebeld omdat het huis van Babette in brand staat, wordt het iets spannender. De man van Babette, Evert, was net vrij uit een kliniek. Op dat moment dacht iedereen, behalve Karen, dat Evert de brand had gesticht. Karen is ontzettend naïef. Ze heeft totaal niet door dat iedereen geheimen voor haar heeft. Pas nadat Hanneke ineens spoorloos verdwijnt, wordt ze achterdochtig. Hanneke is van het balkon gevallen, het was een ongeluk of zelfmoord. Karen gelooft niet dat Hanneke zelfmoord heeft gepleegd en gaat uit van een ongeluk. ’s Avonds hoort ze dat de andere vrouwen van de eetclub op dezelfde dag dat Hanneke van het balkon viel, nog bij haar waren geweest. Hanneke had vreemde uitlatingen gedaan tegenover haar vriendinnen. Karen wist hier niets van.

Uiteindelijk komt Karen erachter dat iedereen geheimen heeft en dat Simon en Babette meer op hun geweten hebben dan zij denkt.

Hoofdpersonages

De Eetclub wordt ‘gered’ door de goede casting. Bracha van Doesburgh speelt de naïeve Karen erg goed. Halina Reijn (Hanneke) en Thom Hoffman (Simon) spelen ook erg goed, maar dat was wel te verwachten van deze actrice en acteur. Simon is een achterdochtig en gluiperig type die met iedereen een affaire heeft. Halina acteert haar rol zo weg. Wat wil je ook, als ze al een keer met Tom Cruise heeft geacteerd.

Eigen mening

De film is heel langdradig. Er zijn teveel personages waardoor je op een keer het spoor bijster bent. Het genre ‘Thriller’ haalt deze film zeker niet. Er zitten spannende stukjes tussen maar steeds als je verwacht dat er iets gaat gebeuren, gebeurt er niets. Dat gebeurt te vaak in de film. Het is een open eind en ik had er wat meer van verwacht. Het is meer een soap, dan een film. Er wordt constant wijn gedronken, zelfs ’s ochtends en ’s middags. Wanneer Halina Reijn (Hanneke) Karen ontmoet, gedraagt ze zich alsof ze in haar eigen huis is. De acteurs maakten veel goed, maar al met al was het geen geweldige film.