Filmrecensie: Groundhog Day

Verhaal

De komedie Groundhog Day gaat over de arrogante, onuitstaanbare, cynische weerman Phil Connors die voor het vierde jaar op rij verslag moet doen van Groundhog Day. Dit is een jaarlijks terugkerend evenement in het Amerikaanse gehuchtje Punxsutawney waarbij een bosmarmot (die ook Phil heet) op 2 februari 'voorspelt' of het nog lang winter blijft of niet door al dan niet naar zijn eigen schaduw. Samen met cameraman Larry en producent Rita maakt Phil het item en hoopt dat hij snel weer weg kan uit het dorpje. Helaas voor hem is er een sneeuwstorm en moet het trio de nacht in Punxsutawney doorbrengen. Als Phil de volgende ochtend wakker wordt, speelt de radio weer hetzelfde nummer ('I Got You Babe', van Sonny en Cher), maken de radiomakers dezelfde belegen grapjes en ziet Phil vanuit zijn raam dezelfde mensen op straat lopen. Al snel beseft hij dat het weer 2 februari is. Waarom wordt niet duidelijk, maar Phil beleeft steeds maar weer dezelfde dag.

Murray in zijn element

Groundhog Day is een zeer goede film om een aantal redenen. Allereerst is er het originele scenario van Ramis en Rubin. Het klinkt misschien suf om een verhaal te vertellen waarin elke dag hetzelfde is, maar de herhaling is juist de kracht van deze productie. Als kijker kijk je uit naar de dagelijkse ontmoeting van Phil met de vervelende Ned en komt er een glimlach op je gelaat als je voor de zoveelste keer 'I Got You Babe' hoort aan het begin van een, eh, niet zo nieuwe dag. Verder is de casting tiptop in orde: Tobolowsky is ideaal als irritante oude kennis die totaal niet door heeft dat mensen hem niet mogen. Elliott weet van de saaie, ietwat onbeholpen cameraman ook iemand te maken om mee mee te leven. Als hij volkomen kansloos een vrouw wil versieren door te stellen dat camerawerk veel ingewikkelder is dan de mensen denken, kun je als kijker niet anders dan "ach, gossie" of woorden van gelijke strekking denken. Over de mooie MacDowell is ook niets te klagen, maar de dragende kracht van deze film is toch Bill Murray. Als we zijn filmcarrière indelen in het komische facet en het serieuze aspect, is het waarschijnlijk niet overdreven te stellen dat deze rol zijn beste is van het komische gedeelte van zijn oeuvre. Een chagrijnig iemand die langzaam ontdooit zonder sentimenteel te worden en de daarbij behorende humor zijn op het lijf geschreven van Murray.

Algemene informatie

De belangrijkste rollen worden gespeeld door:

• Bill Murray (hij speelt Phil Connors)
  • Andie MacDowell (als Rita, Phils producente waar hij langzaamaan voor begint te vallen)
  • Chris Elliott (als Larry, de wat onbeholpen cameraman)
  • Stephen Tobolowsky (als Ned, de irritante oud-schoolgenoot van Phil)

Achter de schermen hebben de volgende personen belangrijke stenen bijgedragen:

• Harold Ramis (regisseur, producent en scenarioschrijver)
  • Danny Rubin (verhaal en scenarioschrijver)
  • Trevor Albert (producent)
  • Howard Feuer (casting)

Het scenario won in 1994 een BAFTA (de Britse tegenhanger van de Oscars) en Bill Murray kreeg een MTV Movie Award-nominatie voor zijn acteerwerk. De film staat in de Top 250 van filmwebstek IMDb op de 157e plek. Meer dan 150.000 bezoekers van de site gaven een gemiddelde van een 8,2.