Filmrecensie: Haar naam was Sarah

Filmrecensie: Haar naam was Sarah

Haar naam was Sarah is een indrukwekkende film over een Joods gezin dat word opgepakt door hun eigen regering en gedeporteerd naar concentratiekampen. De film draait vooral om de tienjarige Sarah en is een verfilming van het boek ‘Haar naam was Sarah’ van Tatiana de Rosnay.

Samenvatting

In de nacht van 16 juli 1942 word Sarah met haar ouders opgepakt in hun woning. Sarah heeft ook nog een klein broertje Michel, die ze in de kast opsluit zodat hij niet mee hoeft. Sarah denkt dat ze snel weer terugkomen en neemt de sleutel mee zodat ze hem later weer kan bevrijden. Wat Sarah echter niet weet is dat ze wordt gedeporteerd naar Vélodrome d’Hiver. Hier worden Joden verzameld voordat ze naar een concentratiekamp worden gebracht. In het Vélodrome d’Hiver worden ze een aantal dagen vastgehouden. De omstandigheden waarin ze verblijven zijn onmenselijk. Er is geen eten en er zijn geen toiletten. Alle Joden moeten een Joodse ster dragen. Een vrouw die naast Sara ziet doet alsof ze ziek is zodat ze kan ontsnappen. Het lukt haar. Ze had tegen Sarah gezegd: denk aan jezelf en niemand anders! Voor Sarah is dit natuurlijk geen optie want haar broertje Michel zit in de kast met een klein beetje water en brood. Dit gaat hij niet lang volhouden.

Wanneer Sarah met haar ouders gedeporteerd word naar een ander kamp wordt ze van haar vader en moeder gescheiden. Ze komt in een barak met kinderen terecht. Samen met Rachel, een meisje die ze in het kamp heeft leren kennen, probeert ze te ontsnappen, maar ze word gepakt door een bewaker. Sarah is een slim kind en probeert op de bewaker in te praten zodat ze hen toch laat ontsnappen en de bewaker laat ze gaan. Ze rennen door een tarweveld en komen na een tijdje bij een dorp. Rachel is erg ziek en een buurtbewoner, Jules Dufaure, ontfermt zich over de meisjes en laat een dokter komen. Inmiddels is Rachel al overleden. Het gezin Dufaure behandelt Sarah als hun eigen dochter. Ze groeit op bij dat gezin. Dit is de ene kant van het verhaallijn.

De andere kant van het verhaal gaat over de Amerikaanse journaliste Julia Jarmond. Zij moet een artikel schrijven over de razzia in het Vélodrome d’Hiver. De eigen regering zat achter deze razzia, wat dit verhaal nog gruwelijker maakt. Julia komt achter het dossier van Sarah Starzinski en ontdekt een groot geheim van haar eigen schoonfamilie.

Hoofdpersonages

Sarah Starzinski wordt gespeeld door Mélusine Mayance en zij is absoluut de hoofdpersoon in dit verhaal samen met Julia Jarmond, zij wordt gespeeld door Kristin Scott Thomas. Mélusine kan indrukwekkend goed acteren. Je ziet de angst en verdriet in haar ogen. Ze heeft in meerdere Franse films en series gespeeld. Ook het broertje van Sarah, Michel Starzinski speelt maar een paar minuten in de film, maar maakt een grote indruk achter.

Eigen mening

Het was een zeer indrukwekkende film en zeker de moeite waard om te gaan kijken. De acteurs en actrices maken het verhaal nog gruwelijker dan het al is. Als je erachter wilt komen wat er met Michel Starzinski gebeurt, moet je de film gaan kijken.