Filmrecensie: Tooth Fairy (2010)

The Tooth Fairy (2010)

Donderdag 20 Mei komt in de Nederlandse bioscopen de film Tooth Fairy uit. Een bikkelharde ijshockey-speler (Dwayne Johnson) krijgt een wel zeer ongebruikelijke straf: hij moet een week lang het werk van een tandenfee doen!

Verhaal

Tooth Fairy (2010) is een komische fantasie film uit Amerika, die dit voorjaar verschijnt in de Nederlandse bioscopen. De bikkelharde ijshockey-speler Derek Thompson (Dwayne Johnson) is de grote man van zijn ijshockey-team. Zijn bijnaam is de Tooth Fairy, wegens het aantal tanden die hij bij z'n tegenstanders heeft gemold. Hij is echter ook vrij egoïstisch en niet tactisch in zijn bewoordingen. Zo heeft hij de eigenschap om bij mensen en vooral kinderen hoop en dromen weg te nemen. Op een avond 'steelt' hij een 1 dollar biljet van het 6-jarige dochtertje (Tess) van zijn vriendin Carly, omdat hij met vrienden aan het gokken is. Tess is tandjes aan het wisselen en gelooft in de tandenfee. Als ze echter merkt dat haar tandje weg is, maar er geen geld onder haar kussen ligt is ze verdrietig. Even later krijgt Derek een briefje en groeien er prompt vleugels op z´n rug. Hij ontmoet Tracy (hulpje) en Lily (hoofdfee). Als straf voor het ontnemen van dromen moet hij een tijd lang de tanden fee zijn. Zijn hulpje Tracy geeft 'm allerlei handige spullen als Onzichtbaarheidsspray en Krimppasta om zijn taken te vereenvoudigen.

Echter is het zijn van een tanden fee lastiger dan Derek zou verwachten. Uiteraard gebeurt er van alles, van achternazittende katten tot bijtende honden. Derek ziet het niet meer zitten en leert niet van zijn lessen. Tevens pest hij zijn hulpje Tracy met het ontbreken van diens vleugels.

Het gaat van kwaad tot erger, Derek verliest zijn vriendin, wordt door zijn coach uit het elftal gezet en blijft de hoop van anderen vernielen. Uiteraard komt alles goed wanneer Derek tot inkeer komt en mede door de hulp van Tracy en de zoon van Lily (Randy) tot de juiste beslissingen komt. Hij zet zijn fouten recht en betert zijn leven.

Personages

De hoofdrol (de tandenfee) wordt gespeeld door Dwayne Johnson. Dwayne Johnson (1972) staat bij velen bekend onder de naam 'The Rock', naar aanleiding van zijn professionele worstelcarriere bij het WWF. Internationale bekendheid kwam er in de jaren 2001 en 2002 na hoofdrollen in de films The Mummy Returns en The Scorpion King. Ashley Judd (1968) speelt de rol van Carly een moeder van een 6-jarige dochter Tess. Ashley Judd speelde eerder in films als Heat en Twisted. Ashley Judd sloeg de hoofdrol als catwoman af, waarna Halle Berry het overnam. Verder heeft ze een relatie gehad met Robert de Niro. Julie Andrews speelt hoofdfee Lily. Julie Andrews (1935) is natuurlijk bekend van films als Sound of music, Mary Poppins en Shrek!

Tooth Fairy is een echte typisch amerikaanse film. Met een verhaallijn die wel vaker voorkomt; een egoístisch harde sportheld wordt langzaamaan een goed mens met ups en downs. Echt een feelgood movie en leuk om op dvd te zien. Zoals bij wel meer Amerikaanse films zit de film boordevol lesjes richting kijker; de grootste is natuurlijk, dat je van mensen en vooral kinderen geen dromen en hoop mag ontnemen. Dit wordt duidelijk bij de zoon van Lily, Randy. Een puber die heel goed gitaar kan spelen. Randy is echter heel verlegen en weet niet dat hij erg goed is. Hij heeft steunende woorden nodig. In eerste instantie geeft Derek die, en Randy begint te geloven dat hij ook echt goed is. Helaas ontkracht Derek dit even later. De film heeft een aantal komische momenten en om de flink gespierde Derek in feeënoutfit te zien is natuurlijk sowieso al lachwekkend.

Wil je een lekkere komische niet te zware film zien in de bioscoop, ga dan naar de Tooth Fairy. De film krijgt van mij een 7,5 in zijn genre.