Fiscaal voordeel bij kinderalimentatie

Inleiding

Betaal je kinderalimentatie voor je kind, dan is de kans groot dat je dit van de belasting mag aftrekken. Je mag namelijk een bedrag aftrekken wat je uitgeeft aan het levensonderhoud van je kind. Dit kan dus de alimentatie zijn, maar bijvoorbeeld ook schoolkosten. Er zitten wel een paar voorwaarden aan om de kinderalimentatie van de belasting af te trekken. Zo moet je kind onder de 21 zijn, niet in zijn eigen levensonderhoud kunnen voorzien en ontvang je in je huishouden geen kinderbijslag voor dit kind. Ook moet je per kwartaal minimaal 408 euro aan levensonderhoud uitgeven. Omgerekend moet je dus ongeveer 136 euro per maand aan alimentatie betalen. Wat moet je nog meer weten om de kinderalimentatie fiscaal te mogen af te trekken?

Update kinderalimentatie 2012

In 2012 is de leeftijd tot wanneer je alimentatie mag aftrekken gewijzigd. In 2011 mocht je alimentatie aftrekken tot het kind 30 is. Dit is verlaagd naar 21.

In 2013 wordt deze aftrekpost waarschijnlijk geschrapt! De overheid wilt geld besparen en dit is waarschijnlijk één van de manieren. Het is nog niet helemaal zeker of dit er doorheen komt. Veel mensen worden er namelijk de dupe van. Bij de berekening van de hoogte van de kinderalimentatie wordt namelijk naar dit belastingvoordeel gekeken. Zo wordt er iets meer betaald dan dat de draagkracht toelaat, maar krijgt de ontvanger ook iets meer. Wanneer dit belastingvoordeel er af gaat, klopt de hoogte dus niet meer. De betaler betaalt dan eigenlijk teveel.

Bij nieuwe berekeningen werkt het juist andersom. Er zal niet meer naar het belastingvoordeel worden gekeken, waardoor de ontvanger dus minder geld zal ontvangen. In beiden gevallen zullen de kinderen er de dupe van worden. Bezuinigingen prima, maar gezinnen met kinderen worden met alles gekort!

Voorwaarden aftrek kinderalimentatie

  • Het kind is jonger dan 21.
  • Het kind kan niet zelf in zijn levensonderhoud voorzien.
  • Als niet-verzorgende ouder ontvang je geen kinderbijslag voor dit kind
  • Het kind krijgt geen studiefinanciering of een andere tegemoetkoming voor de studie.
  • Je geeft minimaal 408 euro per kwartaal uit aan levensonderhoud voor het kind.

Wat valt onder levensonderhoud en wat niet?

Betaal je minder dan 136 euro aan kinderalimentatie, dan heb je toch kans dat je recht hebt om de kosten voor levensonderhoud van de belasting af te trekken. De kosten voor levensonderhoud zijn een totaal pakket, dat is meer dan alleen kinderalimentatie. Denk bijvoorbeeld ook aan kosten voor:

  • Eten
  • Kleren
  • Schoolkosten
  • Premie zorgverzekering voor het kind

Wat mag je niet aftrekken

  • Uitgaven die je maakt als je kind ziek is.
  • Bijdrage op een spaarrekening.
  • Luxe zaken, zoals een auto of uitzet.

Welk bedrag mag je aftrekken van de belastingdienst

Je moet minimaal 408 euro per kwartaal uitgeven aan kosten voor levensonderhoud om fiscaal voordeel te krijgen. Het is verder afhankelijk van de leeftijd van het kind, welk bedrag je mag aftrekken. Je moet altijd minimaal 408 euro per kwartaal uitgeven aan levensonderhoud en dan heb je recht om een bepaald bedrag af te mogen trekken. Hieronder een tabel met de leeftijd van het kind en welk bedrag je van de belasting mag aftrekken.

Leeftijd kind Kosten levensonderhoud Aftrekbaar bedrag per kwartaal
Jonger dan 6 jaar Minimaal 408 euro per kwartaal 290 euro
Van 6 tot 12 jaar Minimaal 408 euro per kwartaal 350 euro
Van 12 tot jaar jaar Minimaal 408 euro per kwartaal 410 euro
Van 18 tot 21 jaar Meer dan 50% van de totale kosten en minimaal 700 per kwartaal 700 euro
Van 18 tot 21 jaar (uitwonend kind) Meer dan 90% van de totale kosten en minimaal 1050 per kwartaal 1050 euro

Conclusie

Je betaalt als niet-verzorgende ouder al snel minimaal 136 euro per kind voor levensonderhoud. Betaal je het niet aan kinderalimentatie, dan maak je vast wel andere extra kosten voor je kind. Afhankelijk van wat je zelf aan belasting betaalt, krijg je best een leuk bedrag terug. Gemiddeld krijg je tussen de 25 en 50 euro per maand terug.

Heb je meerdere kinderen, bijvoorbeeld twee. En heb je voor hen allebei kosten voor uitgaven voor levensonderhoud van minimaal 408 euro per kwartaal, dan mag je voor allebei het aftrekbaar bedrag aftrekken.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Priscilla. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
H.Kerssens
31-07-2012
11:06
LS: Uw staatje met "welk bedrag mag je aftrekken van de belastingdienst?" behoeft mijn inziens verbetering. Onder het kopje "Kosten levensonderhoud" staan bedragen genoteerd per kwartaal en onder het kopje "aftrekbaar bedrag" staan enkel bedragen genoteerd. Dit wekt verwarring in de hand. Duidelijker zou zijn om onder het kopje "aftrekbaar bedrag" ook bedragen per kwartaal te noteren.

mvrgr,
#2
Thea
09-01-2013
13:43
er komt er dus op neer dat die mannen flink geld overhouden aan de kinderalimentatie.Ze krijgen het gewoon van de belasting terug. Goed geregeld voor mannen die hun kinderen in de steek hebben gelaten en de vrouw voor alles laten opdraaien. Rare , bizarre wereld waarin we leven!
#3
Henny
13-01-2013
14:26
@Thea:Goed geregeld voor "die" mannen ?? Ik ken genoeg mannen die hun kinderen kwijt zijn geraakt doordat hun ex-vrouw zonodig het bed moesten delen met een andere vent en daarna wel hun handjes ophouden om zoveel mogelijk geld te vangen. En vaak krijgen die mannen hun eigen kinderen niet eens te zien , maar wel dokken !
En wat is eigenlijk het probleem als "die" mannen vd belasting een deel terugkrijgen, de vrouwen krijgen toch gewoon wat ze moeten krijgen volgens de draagkrachtberekening ? Of moet de man gewoon zoveel mogelijk uitgekleed worden volgens jou ?
#4
marcel
21-01-2013
14:12
Dank jewel Thea dat je ons steunt,de vader trekt altijd aan het korste end
#5
ton
04-02-2013
19:28
Hoi, het is 2013 wanneer krijgen we een update van kinderalimentatie 2012!
#6
william
11-02-2013
16:44
wij mannen moeten bloeden voor de vrouw die alles op maakt aan haar zelf en niet aan de kinderen. mogen wij dan niet leven.
#7
Dennis
18-04-2013
01:47
Ik ben het geheel met William, Marcel en Henny eens. Wij mannen bloeden elke maand flink. Thea. Wellicht dat jou ex man je zo heeft laten zitten. Maar dat wil niet zeggen dat wij dat allemaal doen! Ik vecht voor mijn 2 kinderen en betaal elke maand 560,- en dan even na te gaan dat ik maar 1900,- verdien. Vaste lasten zijn 1150,- Ik hou over 190,- per maand. Van de belastingdienst krijg ik 66,- per maand. Tel dat op bij de 190,- en je hebt 256,- waar ik per maand van moet rond komen. kan je vertellen dat dat echt geen pretje is. Dus hoezo goed geregeld.
#8
kim
06-11-2013
20:51
ik heb een vraagje ben moeder van een zoon van 8, ben 28 jaar heb een parttime baan en krijg 100 euro allimentatie mijn ex wilt me niet tegemoet komen door het minimale te gaan betalen zodat we er als het ware allebei beter van worden ik heb wat meer ruimte om voor die kleine wat extra te kopen en hij kan geld terug krijgen. hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat ie meer gaat betalen zonder dat er een advocaat bij komt kijken ook al krijg ik er een van onvermogen.
Reageren