Nieuw

Ftalaten: het zit overal

Wat zijn ftalaten?

Ftalaten zijn bij ons in het nieuws gekomen toen er een schandaal was met de scoubidou. Ftalaten zijn chemische olie-achtige vloeistoffen. Ze worden toegevoegd aan PVC-materialen om die week te maken. Zo worden ze concreet bijvoorbeeld gebruikt bij kinderspeelgoed, vinylvloerbedekking, flexibele slangen, regenkleding en stickers. Daarnaast worden ftalaten in kleinere hoeveelheden toegepast in uiteenlopende producten zoals bijvoorbeeld inkten, cosmetica, lakken en lijmen.

Welk probleem stelt zich met ftalaten?

De ftalaten zijn weekmakers die niet chemisch gebonden zijn in het PVC-materiaal waarin ze worden verwerkt. Dit zorgt er voor dat er gassen vrijkomen tijdens de productie, het gebruik en de afvalverwerking van de producten. Het is dus niet verwonderlijk dat ftalaten tot de meest voorkomende chemische stoffen in het milieu behoren, omdat ze in grote hoeveelheden worden geproduceerd en toegepast. Ze breken niet gemakkelijk af en kunnen zich ophopen in het milieu en in organismen. Het is zelfs zo ver gekomen dat ftalaten in het bloed en vetweefsel van mensen en dieren voorkomen. Van verschillende ftalaten is de aanwezigheid in voedselproducten als kaas, boter, babyvoeding en babyspeelgoed vastgesteld.

Meer info over deze ftalaten vind je op: Externe link

! Dit artikel is eigendom van de auteur Ktrienboof. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren