Grieks eiland Zakyntos - tips

 Het Griekse eiland Zakyntos

Zakyntos (Ζάκυνθος) is een eiland in Griekenland dat ook wel bekend staat onder de namen Zacinto en Zante. Samen met Kefalonia en Lefkas behoort Zakyntos tot de Ionische eilanden. Qua grootte staat het eiland op de derde plaats. De totale oppervlakte van het eiland is 410 km. De totale kustlengte is 123 kilometer in totaal.

De geschiedenis van het eiland Zakyntos

Het eiland Zakyntos is vernoemd naar Dardanos' zoon, de koning van Troje. Het eiland is in het verleden in handen geweest van onder andere de Britten, Fransen en Venetiërs. Op 21 mei 1864 werd het eiland officieel van de Griekse bevolking. Het eiland Zakyntos werd in 1953 getroffen door een grote aardbeving (van maar liefst 70 schokken) en dit zorgde ervoor dat minstens 70% van het eiland werd verwoest. Veel kerken met kunstverzamelingen zijn hierdoor vernietigd en daarnaast ook veel huizen. De Agios Dionisiois (zie foto), belangrijkste kerk van Zakyntos, werd hierbij gelukkig wel bespaard.

Klimaat van het eiland Zakyntos

Het klimaat van Zakyntos kan voornamelijk als Mediterraan worden omschreven, net als vele andere delen in Griekenland. In de wintermaanden regent het er wel vaak, maar het eiland is heel groen vanwege de gunstige temperatuur het hele jaar door. Er zijn veel olijfboomgaarden te vinden. Er wordt veel olijfolie gemaakt in die regio. Er worden daarnaast veel druiven verbouwd, waar wijn van wordt gemaakt. Er is een grote wijnfabriek te vinden (de grootste uit de omgeving) waar maar liefst 2500 wijnflessen per uur gevuld kunnen worden.

Cultuur

Het eiland Zakyntos heeft een zeer lange muzikale geschiedenis. Het was een voorloper van opera in heel Griekenland en omgeving en er zijn in de geschiedenis dan ook veel noemenswaardige muzikanten geweest die in Zakyntos zijn geboren. Sinds 2009 heeft Zakyntos zijn eigen Jazz Festival (Zante Jazz festival). Tevens zijn er genoeg clubs voor de jongeren te vinden. Het mag dan ook duidelijk zijn dat muziek en Zakyntos niet los van elkaar gezien kunnen worden.

Leuke plaatsen op het eiland

  • Agalas, hier is een mooie galerie te vinden
  • Vólimes, deze plaats is bekend om zijn mooie vloerkleden die zelfgemaakt zijn
  • Agios Sostis, een eiland met een schildpad vorm
  • Kambí, een plaats met een groot wit kruis dat ter herinnering dient aan de partizanen. Deze werden tijdens de Griekse Burgeroorlog door de vijanden in zee geworpen
  • Maccherado, met een bedevaartskerk. Daarnaast is er een mooi klooster te vinden.
  • Agios Nikolaos, hier kun je de blauwe grotten bezoeken.
  • Navagio, veruit het bekendste strand van Zakyntos (zie foto). Op dit strand ligt het wrak van een boot waarmee vroeger sigaretten werden gesmokkeld. Het strand is in feite opgebouwd rond het bootje. Het strand zelf is alleen per poot te bereiken.

Toerisme in Zakyntos

Het eiland Zakyntos is een geliefde vakantiebestemming bij velen. Je kunt met een vissersboot ook andere eilanden bezoeken, en dit maakt de vakantie afwisselend. Daarnaast kun je ook met een grote veerboot de stad bereiken. In de stad worden tegenwoordig alle nieuwe huizen, winkels en hotels gebouwd van aardbevingbestendig materiaal (extra zwaar beton), wat voor een veilig gevoel zorgt in dit aardbevingsgevoelige gebied.

Bron

Wikipedia.nl - Zakyntos (eiland)

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren