Nieuw
Hooggewaardeerd

Het mannelijke hormoon testosteron

Het hormoon testosteron

In dit artikel zullen we een licht werpen op verschillende veronderstellingen over testosteron om meer over dit spieropbouwende mysterie te vinden. Achter het hormoon testosteron liggen verschillende mysterieuze veronderstellingen. Vooral in de sport is testosteron een controversieel onderwerp van discussie. Hoe werkt testosteron en welke invloed heeft het op de sportiviteit, spiergroei en de algehele fysieke capaciteit? Is er een mogelijkheid om je testosteronspiegel te verhogen om fitter, meer volume te krijgen of sneller te worden? 

Let op: Om correct te denken over deze studies die voor dit artikel gedaan zijn zullen we alleen maar praten over wat er gebeurt in het mannelijk lichaam omdat alleen mannen proefpersonen waren.

Belangrijkste eerst: Wat is testosteron

Testosteron wordt beschreven als het androgene geslachtshormoon dat hoofdzakelijk wordt geproduceerd in de testikels. Wat betekent de term "androgene". "Androgene" betekent in feite "steeds een man". Enigszins vaag, dat weten we. Om een beter inzicht te krijgen, hier zijn de belangrijkste functies van testosteron in het lichaam:

  • De ontwikkeling van mannelijke kenmerken zoals de voortplantingsorganen en lichaamsbeharing.
  • Het ondersteunt de ontwikkeling van botten en spieren, en stimuleert de vetverbranding.
  • Stimuleert de productie van rode bloedcellen die zuurstof in het lichaam vervoeren.

Wat interessant is, wetenschappers ontdekten dat 8:00 uur ' s morgens de tijd van de dag is waarop de grootste hoeveelheid testosteron wordt gevonden in het bloed. Om 20 uur 's avonds is de tijd van de dag met de minste hoeveelheid testoteron in het bloed. Betekent dit nu dat trainen in de ochtend een grotere impact zou hebben op de spiergroei? Niet noodzakelijk. Het moet nog worden bepaald of de tijd van de dag een verschil maakt op trainingsresultaten. Maar laten we toch eens kijken naar de verhouding tussen testosteron en bepaalde trainingsmethoden.

Heeft krachttraining en cardiotraining een impact op het testosteron gehalte

Om eerlijk te zijn, er zijn al veel studies met betrekking tot testosteron gedaan, en hoe het niveau in het bloed kan worden verhoogd om grotere spieren en meer uithoudingsvermogen te krijgen. Kortom er zijn verschillende meningen.

Wat relatief zeker is, hoge intensiteit interval oefeningen zoals burpees of sprints hebben een consistente invloed op de testosteronspiegel van het lichaam. Een onderzoek toont aan dat zelfs 20 minuten na de fysieke belasting, de testosteronspiegel verhoogd werd bij de proefpersonen. Hier kunnen we vaststellen dat oefeningen met korte en hoge intensiteit nodig zijn om de spieren op te bouwen en lichaamsvet te verbranden.

Let wel: de tijd dat testosteron kan worden gevonden binnen het bloed is relatief kort. Testosteron is ook niet het enige hormoon binnen een complexe keten die een impact hebben op de groei van spieren en het verminderen van lichaamsvet. Het is één van de vele belangrijke verbindingen.

Wat zijn de effecten van illegaal gebruik van pseudo testosteron

"Anabole steroïden" - is de term die vaak komt als mensen praten over het illegaal gebruik van pseudo-hormonen in atletische prestaties. Anabole steroïden zijn gelijk aan testosteron omdat ze gelijkaardige chemische structuur hebben. Wanneer steroïden worden genomen, wordt de verbranding van lichaamsvet en de eiwitsynthese versneld met het gelijktijdig uitvoeren van een intense fysieke training.

Het gebruik van anabole steroïden is absoluut niet aan te raden. Hier zijn slechts enkele van de vele gevaarlijke bijwerkingen:

  • Onvruchtbaarheid
  • Leverziekten
  • Verhoogd risico op een hartaanval

Hebben eetgewoonten een impact op de testosteronspiegel

Ja, we mogen stellen dat eetgewoonten een impact hebben op de testosteronspiegel. Een gebrek aan zink, magnesium en ook andere essentiële aminozuren hebben een negatief effect op de productie van testosteron in je lichaam. Vooral in tijden van harde en intensieve training, je lichaam heeft een grote behoefte aan dergelijke voedingsstoffen. Dus, is het zeer belangrijk om je lichaam met voldoende water en voldoende microvoedingsstoffen te voorzien om uw testosteron peil hoog te houden.

Trainen met hoge intensiteit of zware gewichten ondersteunt uw lichaam in een hormonale omgeving. Dit betekent dat testosteron een positief effect heeft bij het bouwen van meer spieren en gelijktijdig bij het verbranden van ongewenst lichaamsvet. Maar houd er rekening mee, dat alleen met een goede en adequate aanvoer van voedingsstoffen je lichaam in staat is om dit te doen. Evenals dit, testosteron is één van de vele belangrijke verbindingen die je lichaam nodig heeft om spieren op te bouwen, lichaamsvet te verbranden en het creëren van een betere algemene conditie.

Ook goed om lezen

High Intensity Interval Training

Het Tracken Of Bijhouden Van Je Workouts

Vijf tips voor de balans tussen calorieën en fysieke activiteiten

! Dit artikel is eigendom van de auteur Socialpro. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
  • Criterium:De mate waarin de informatie:
    • VolledigheidAntwoord geeft op titel en inleiding
    • BetrouwbaarheidCorrect en betrouwbaar is
    • DiepgangDetails en diepgang bevat
    • LeesbaarheidLogisch en overtuigend is gestructureerd
    • TaalgebruikLeesbaar en taaltechnisch correct is
    • DesignGrafisch mooi oogt
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
De reactie zal worden weergegeven na goedkeuring.
Er zijn nog geen reacties. Wij nodigen u graag uit op dit artikel te reageren.
Reageren
  • Velden met * zijn verplicht.
  • Uw emailadres zal niet openbaar worden gemaakt