Hoe NLP training en coaching kan helpen bij jouw carriere

We leven in een tijd waarin carrière maken voor zowel de man als de vrouw erg belangrijk is. Dat lijdt vaak op werkplekken tot een competitie, een soort gevecht om de hele tijd maar te laten zien dat jij de juiste persoon bent voor die functie. Omdat het een soort gevecht is waarbij het onvermijdelijk is dat je soms mensen op de zere tenen trapt en dus tegen je in het harnas jaagt zal je carrière niet altijd vlekkeloos verlopen. Met als gevolg dat je niet zo snel bereikt wat je zou willen bereiken en daardoor geïrriteerd en uitgeblust raakt.

Om nou te zorgen dat je carrière wel vlekkeloos en soepeler gaat verlopen, moet je er geen gevecht van maken en hier kan NLP goed bij helpen.

Wat wordt er bedoeld met NLP: Neuro Linguistisch Programmeren

NLP is een afkorting van Neuro Linguïstisch Programmeren en is een soort psychotherapie die in de jaren ’70 ontwikkeld is door de 2 Amerikanen Bandler en Grindler. Met NLP kun je persoonlijke veranderingen bij jezelf bereiken maar ook bepaalde situaties en conflicten veranderen, zodat het geen gevecht meer is en dat je uiteindelijk zonder of met heel weinig weerstand je doel bereikt. Dus een vorm van manipulatie zou je kunnen zeggen maar daar is niks mis mee omdat NLP er van uit gaat dat alles gebeurt met een positieve bedoeling.

De positieve bedoeling hierachter is dan ook je carrière zonder al te veel tegenwerking positief kan beïnvloeden.

Een voorbeeld hoe het werkt

Stel je hebt een conflict met je baas over een idee van jou waarvan jij zeker weet dat het de oplossing is en dat het erg goed is voor het bedrijf.

Je baas denkt er echter heel anders over en vind het maar niets. Het lukt je dan ook maar niet om hem te overtuigen. Normaal gesproken is dit het soort conflict waarbij beide partijen vast houden aan hun eigen idee en waarbij het ego een grote rol speelt, zodat geen van beiden wil toegeven.

Een mooie Nederlandse benaming voor NLP is Volgen en Leiden en dit is dan ook precies wat je in een dergelijke situatie gaat doen.

Je vraagt je baas hoe hij erover denkt en wat er zou moeten gebeuren om jou idee ten uitvoer te brengen, je laat hem helemaal uitpraten en jij geeft aan dat jij zijn idee een goed idee vindt.

Op dit moment zal je baas gestreeld zijn en ook meer openstaan voor jouw ideeen. Jouw baas dan na denken hoe zijn idee op jouw manier (dus met jouw inbreng) ten uitvoer zou kunnen brengen. Daarmee staat jouw baas weer iets meer open voor jouw inbreng. Het uiteindelijke resultaat kan zijn, dat jij toch jouw idee ten uitvoer gaat brengen met een beetje inbreng van je baas.

Conclusie over NLP

Je gaat eerst mee en dan buig je om volgen en leiden dus. Er is geen gevecht meer en geen strijdt om de ego’s. Dit geeft veel meer rust en komt het functioneren ten goede en dit geldt dan niet alleen voor jou maar ook voor die persoon waar je het conflict mee had. Tenslotte krijgt iedereen voor zijn of haar idee gelijk.

Een cursus NLP staat ook goed op je cv.

Tip over NLP:

Het boek Essenties van NLP van Lucas Derks & Jaap Hollander is ideaal om wat meer te weten te komen over NLP. Er staan ook leuke oefeningen in.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren