Hoe blijf ik trainen

Motivatie bij het sporten

In het begin heb je veel motivatie en vind je het trainen zelfs fijn. Maar hoe meer je het doet, hoe saaier het wordt en hoe ongemotiveerder je raakt en uiteindelijk stop je ermee. Komt dit je bekend voor? Lees dan deze pagina over motivatie, omdat deze pagina legt uit hoe je gemotiveerd kan blijven om te blijven sporten.

De tips

1) Begrijp wat je aan het doen bent

Zorg ervoor dat je voldoende kennis hebt opgedaan voordat je start. Dit zorgt voor een beter resultaat en voorkomt blessures. Ook helpt het je bij reële doelen te zetten.

2) Zet realistische doelen

Als je al begint met de gedachte het gaat nimmer iets worden, zal het ook nooit iets worden. Daarom is het cruciaal dat je voor jezelf bepaalt wat je wilt bereiken. Is je ambitie om er fitter uit te zien tijdens de zomervakantie door 10 kilo kwijt te raken of ga je voor een sixpack? Als je van te voren voor jezelf duidelijk hebt gemaakt wat je wilt bereiken zal dat je meer motivatie bezorgen. Je zou deze doelen eventueel kunnen opschrijven en ergens ophangen zodat je eraan herinnerd wordt dat je moet gaan sporten.

3) Een bonus

Jezelf belonen is een uitstekende manier om veel inspiratie te krijgen. Bijvoorbeeld: Je goal is tien kilo afvallen. Als je vijf kg bent afgevallen beloon jezelf dan met iets leuks bijvoorbeeld de schoenen die je al een tijdje wilde hebben.

4) Vertel andere in over je doelen

Wanneer je familie en vrienden kennis geeft van jou doelen zal dat als een stimulerende factor werken. Dit is omdat er extra druk op je komt te staan om je doelen te halen. Als je iedereen vertelt dat je 10 kilo wilt afvallen en je komt 2 kilo zal je de mensen om je heen en jezelf teleur stellen en dat wil je vanzelfsprekend niet. Daardoor zal je extra je best doen om die 10 kilo kwijt te raken, vooral uiteraard om uiteindelijk de complimentjes te krijgen. Let op wanneer je slecht tegen druk kan is het wellicht beter om deze tip te negeren.

5) Sport wanneer het jouw uitkomt

Als je thuis traint, kan je sporten wanneer het jouw uitkomt. Maak daar dan dus ook gebruik van. Als je het fijn vind om in de ochtend te sporten, sport dan ook in de morgen en als je het fijn vind om in de avond te trainen dan is het beter voor jou om in de avond te trainen.

6) Stel een helder plan op

Weten wanneer je wat moet doen is erg belangrijk. Daarom is het handig om een overzicht bij te houden. Als je van te voren je plan hebt opgesteld zul je meer motivatie hebben, om dit plan ook daadwerkelijk uit te voeren. Daarom is het handig om een schema bij te houden. Als je van te voren je plan hebt opgesteld zul je meer gemotiveerd zijn om dit ook daadwerkelijk uit te voeren.

7) Varieer wanneer je sport

Als je hebt besloten om drie keer per wek te gaan fitnessen kan dit op een gegeven moment gaan vervelen. Daarom moet je variëren. Ga b.v. een keertje squashen of fietsen. Zo behoud je het plezier en blijf je gemotiveerd.

! Dit artikel is eigendom van de auteur SvenGrutterink. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
  • Criterium:De mate waarin de informatie:
    • VolledigheidAntwoord geeft op titel en inleiding
    • BetrouwbaarheidCorrect en betrouwbaar is
    • DiepgangDetails en diepgang bevat
    • LeesbaarheidLogisch en overtuigend is gestructureerd
    • TaalgebruikLeesbaar en taaltechnisch correct is
    • DesignGrafisch mooi oogt
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
De reactie zal worden weergegeven na goedkeuring.
Er zijn nog geen reacties. Wij nodigen u graag uit op dit artikel te reageren.
Reageren
  • Velden met * zijn verplicht.
  • Uw emailadres zal niet openbaar worden gemaakt