Hooggewaardeerd

Hoe gezond is lijnzaad

Ontdek de voordelen van lijnzaad

Lijnzaad is rijk aan Omega 3 en 6, vezels, eiwitten, vitamine B1 en B2, calcium, magnesium, kalium en zink en wordt daarom niet voor niets geprezen om zijn vele gezondheidsvoordelen. Bovendien is lijnzaad heel veelzijdig te gebruiken in de keuken. Ontdek de vele voordelen van lijnzaad, de soorten lijnzaad en hoe men lijnzaad kan gebruiken in de keuken.

Gezondheidsvoordelen van lijnzaad

Lijnzaad verlaagt het cholesterol

De consumptie van lijnzaad veroorzaakt een verlaging van het LDL cholesterol (het slechte cholesterol). Door dagelijks een theelepel lijnzaad te consumeren, zal het LDL cholesterol worden verlaagd.

Lijnzaad gaat de strijd aan tegen diabetes

Verschillende voedingsdeskundigen adviseren diabetespatiënten om dagelijks lijn-zaad te consumeren. Er is namelijk ontdekt dat de omega-3 vetten en vezels in lijn-zaad een rol kunnen spelen in de strijd tegen diabetes. In een Canadees onderzoek is aangetoond dat mensen die brood van lijnzaadmeel eten een 28% lagere bloed-suikerspiegel hebben dan mensen die tarwebrood eten.

Afvallen met lijnzaad

Lijnzaad bevat veel gezonde vetten en vezels die voor een vol gevoel zorgen. Lijn-zaad bevat daarnaast relatief weinig calorieën. Verder bevordert lijnzaad de afstoot van afvalstoffen, wat extra bijdraagt aan een slanke lijn.

Lijnzaad helpt kanker voorkomen

Lijnzaad is rijk aan lignanen en bevat zelf tot maar liefst 800 keer zo veel lignanen als de meeste soorten plantaardig voedsel Daarnaast is lijnzaad bijzonder hoog in alfa-linoleenzuur (ALA). Beide stoffen staan er om bekend dat ze het lichaam beschermen tegen kanker. Lijnzaad speelt met name een belangrijke rol in het voorkomen van darmkanker en borstkanker.

Lijnzaad: wondermiddel tegen constipatie

Lijnzaad is bijzonder hoog in zowel oplosbare als onoplosbare vezels. De onoplosbare vezels uit lijnzaad bevorderen een regelmatige stoelgang. De vezels in lijnzaad absorberen vocht en afvalstoffen en verzachten hierdoor ook de ontlasting. Houd er rekening mee dat men extra veel water moet drinken bij een verhoogde inname van vezels omdat vezels veel vocht absorberen.

Lijnzaad verlicht de symptomen van de menopauze

Opvliegers, nachtelijk zweten, prikkelbaarheid en humeurigheid; we hebben het natuurlijk over de vervelende symptomen van de menopauze. Kan lijnzaad écht helpen om deze symptomen te bestrijden? Jazeker! Lijnzaad is, net als soja, een fyto-oestrogeen. Fyto-oestrogenen zijn oestrogeen-achtige stoffen en lijnzaad is de rijkste plantaardige bron van fyto-oestrogenen Fyto-oestrogenen fungeren als een natuurlijke hormoontherapie en helpen om hormonale niveaus te stabiliseren. Deze stabilisatie van de hormonale niveaus helpt om de symptomen te bestrijden die met een menopauze gepaard gaan.

Lijnzaad vermindert de kans op hart- en vaatziekten

Hart- en vaatziekten zijn tegenwoordig één van de belangrijkste doodsoorzaken in Westerse landen. Hart- en vaatziekten worden o.a. veroorzaakt door ongezonde voeding met veel dierlijke vetten en bewerkte voedingsmiddelen, stress, erfelijkheid en roken. Lijnzaad is meervoudig effectief in het helpen voorkomen van hart- en vaatziekten. Lijnzaad verlaagt o.a. het slechte cholesterol, vermindert de kans op hartaanvallen en beroertes, beschermt tegen hartritmestoornissen en houdt de bloedvaten schoon.

Lijnzaad en het immuunsysteem

De meeste mensen zijn wel een paar keer per jaar ziek als gevolg van een bacterie of virus. Met een betere weerstand is het lichaam in staat om zichzelf te verdedigen tegen deze bacteriën en virussen. De lignanen en het alfa-linoleenzuur in lijnzaad versterken het immuunsysteem zodat ziekte minder vaak optreedt.

Lijnzaad tegen vermoeidheid, lusteloosheid en depressie

2-3 eetlepels lijnzaad per dag kunnen bij een meerderheid van de bevolking hun vermoeidheid, lusteloosheid en (lichte) depressie wegnemen. Lijnzaad bevat namelijk docosahexaeenzuur (DHA), een essentiële stof voor een goede werking en ontwikkeling van de hersencellen. Maar liefst 85% van de bevolking krijgt onvoldoende docosahexaeenzuur binnen. Dit verklaart mede de neerslachtigheid waar velen mee kampen.

Soorten lijnzaad

Heel lijnzaad

Heel lijnzaad is de standaard lijnzaad die meestal wordt bedoeld als mensen het over lijnzaad hebben. De zaadjes zijn klein en donkerbruin.

Gebroken lijnzaad

Lijnzaad kan ook gestampt of gemalen zijn. We spreken dan van gebroken lijnzaad. Het wordt aanbevolen om gebroken lijnzaad te consumeren omdat het lichaam gebroken lijnzaad beter opneemt dan heel lijnzaad. Hierbij wordt het vooral aanbevolen om heel lijnzaad te kopen en deze zelf te breken (bijvoorbeeld in de blender). Dit omdat er na enkele uren al voedingsstoffen verloren gaan na het breken.

Blond lijnzaad

Er bestaat bruin lijnzaad en blond lijnzaad. Het grootste verschil zit hem in kleur en in mindere mate ook in smaak. Bruin lijnzaad komt vaker voor en is hierdoor iets goedkoper. Blond lijnzaad en bruin lijnzaad zijn even gezond en bieden het lichaam dezelfde gezondheidsvoordelen.

Lijnzaadolie

Lijnzaad kan ook worden geperst tot olie. Lijnzaadolie is één van de beste plantaardige bronnen van Omega 3. Let op dat lijnzaadolie niet wordt verwarmd omdat de samenstelling dan in negatieve zin zal veranderen.

Hoe gebruik je lijnzaad in de keuken?

  • Doe een theelepel lijnzaad in de blender wanneer je smoothies of milkshakes maakt
  • Strooi wat lijnzaad door een salade
  • Maak gezonde ontbijtrepen van lijnzaad, granen en noten
  • Strooi wat lijnzaad door yoghurt of vla
  • Maak je zelf broodjes of bagels? Bestrooi ze eens met lijnzaad of meng wat lijnzaad door het deeg
  • Roer wat lijnzaad door pastasauzen
  • Meng wat lijnzaad door een rijstmaaltijd.

Lees ook

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Annelies van Thienen
05-09-2012
09:36
Kan iemand mij ook zeggen hoeveel kcal er in 100 g lijnzaad zitten?
#2
Monique
04-10-2012
22:56
Hallo Annelies, daar zitten 502 kcal in (info van een verpakking van Zonnatura)
#3
ingrid
29-10-2012
21:54
is (zelf doen)gebroken lijnzaad ook goed tegen bot ontkalking
#4
Linda
02-12-2012
10:08
Moet je blond lijnzaad ook breken?
#5
Nienke
23-12-2012
18:32
Hoi Ingrid, lijnzaad is niet per se de beste keus tegen botontkalking. Om botontkalking tegen te gaan is met name calcium nodig, en ook vitamine D om het vervolgens op te nemen in de botten. Calcium uit plantaardige bronnen zijn moeilijker op te nemen dan uit dierlijke bronnen (kies dan biologische mmelk/ yoghurt). Plantaardig kan ook (sojamelk met toegevoegd Calcium, of zaden/ noten/ groene bladgroenten maar dan moet je wel erg veel eten om in je behoefte te voorzien!). Vitamine D zit van nature in vette vette vis (kies liever de kleine soorten, deze zijn minder vervuild of met uitsterven bedreigd)/ boter/ eieren. Indien je geen dierlijke produkten wil gebruiken kun je evt. een (natuurlijk)supplement vitamine D2 nemen (10 microgram/ dag, maar ook deze plantaardige vorm is minder goed opneembaar dan de dierlijke vorm vitamoine D3).
#6
siem
07-01-2013
15:58
min leeftijd is 78 jaar en ik gebruik 3 eetlepels gebroken lijnzaad
opgelost in warme melk
Is dit de goede hoeveelheid?
Ik gebruik het voor namelijk voor een goede ontlasting.
Vriendelijke groet S.W
#7
tonny
21-03-2013
17:55
hay Nienke, het is al in vele onderzoeken bewezen dat melkeiwitten uiteindelijk meer schade dan winst voor ons beenderstel oplevert. Dus laten we met z'n allen maar lijnzaad, sesamzaad en jouw plantaardige adviezen op volgen,
Ik ga dit weekend lijnzaad/bananencrackers bakken .....lijkt mj heerlijk en nog gezond ook.
#8
Gemma
09-05-2013
11:53
Kan iemand mij vertellen waar ik lijnzaadbloemen kan kopen
#9
danny
27-08-2013
19:00
lijnzaad kan ook gewoon op het markt kopen al vanaf 2euro per zakje aan gemma
#10
ink
26-01-2014
19:23
Hoeveel lijnzaad moet je per dag gebruiken
#11
jacqueline
21-02-2014
15:02
ik maal het lijnzaad in de koffiemolen, en vul een bakje waarmee ik verdeeld over de dag het lijnzaad in mijn maaltijden toe voeg, blijven de voedingstoffen dan wel goed behouden of verdwijnen die in de loop van de dag.
Reageren