Hoe kies je de juiste zonnebril

De juiste zonnebril kiezen

Veel mensen gaan op zoek naar een zonnebril die ze leuk staat zonder daarbij aan andere dingen te denken, zoals UV-bescherming, hoe lang de bril meegaat en hoe goed je kunt zien met de bril op (Denk aan het verkeer etc.). Dit artikel geeft je tips waar je zeker wat aan zal hebben wanneer je je volgende zonnebril gaat halen.

Zonnebril met de juiste bescherming

Langdurige blootstelling aan de zon, kan je ogen allerlei schade aandoen en het kan zelfs leiden tot kanker. Als je een zonnebril wilt die je beschermt tegen dit risico, zorg er dan voor dat je een bril aanschaft die ten minste 99% van de UVB stralen tegenhoudt, en ten minste 95% van de UVA stralen. Als er geen informatie opstaat over de UV protectie, dan kan je ervan uitgaan dat ze onvoldoende bescherming bieden.

Hoe kies je de kleur van een zonnebril?

Kies de kleur van de glazen van je zonnebril verstandig. Sommige kleuren verhogen het contrast, en andere juist niet. Dit kan invloed hebben op wat je ziet. Zo kan het bij sommige zonnebrillen zo zijn dat je niet duidelijk ziet op welk licht het stoplicht bijvoorbeeld staat. Dit kan gevaarlijk zijn dus let hier goed op.

Grijs

Grijs vermindert de lichtintensiteit zonder dat het effect heeft op het contrast, en het verstoort de kleuren niet.

Bruin

Bruine lenzen vergroten gedeeltelijk het contrast doordat ze wat van het blauwe licht blokkeren. Heel geschikt voor wintersport of wanneer je in de bergen bent met fel licht.

geel

De kleur geel verbetert het contrast aanzienlijk omdat ze bijna al het blauwe licht blokkeren. Dit maakt de brillen populair bij o.a. jagers, omdat ze zo makkelijk naar boven kunnen kijken, tegen het zonlicht in. Ook zeer geschikt voor wintersport. Maar niet geschikt voor activiteiten waarbij je kleuren goed moet kunnen herkennen, zoals autorijden.

Rood/oranje

Rood/oranje brillen zijn geschikt voor wintersport op een bewolkte dag. Ook geschikt voor als je in de bergen bent.

Materiaal van de lens van de zonnebril

  • NXT polyurethaan is heel flexibel, lichtgewicht en je ziet er goed mee. maar ze zijn wel vrij prijzig.
  • Glas is zwaarder en tevens prijzig, en je bril breekt snel als je hem laat vallen.
  • Polycarbonaat is minder resistent tegen krassen dan NXT polyurethaan, maar het is wel voordeliger en je ziet er ook goed mee.
  • Acryl is ook goed betaalbaar, maar het gaat niet mee en je ziet er niet zo goed door.

Tips bij het kiezen van een zonnebril

  • Ronde frames zijn geschikt bij een rechthoekig gezicht, rechthoekige frames zijn geschikt bij een hartvormig gezicht en vierkante frames zijn geschikt bij een rond gezicht.
  • Berg je bril altijd op in een brillenkoker om hem te beschermen, vooral wanneer je op reis gaat.
  • Zorg ervoor dat de bril goed past. Het is belangrijk dat je zonnebril niet gemakkelijk van je gezicht af kan vallen en je wimpers mogen de glazen niet aanraken.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren