Hoe komt de benzineprijs tot stand

Inleiding

De grootste ergernis van automobilisten zijn de files, wegwerkzaamheden en de hoge benzineprijs. In dit artikel zal ik jullie laten zijn dat de benzineprijs in werkelijkheid helemaal niet zo duur is dan gedacht. De overheid maakt door belastingen en accijnzen de benzine op duur.

Soorten benzine

Elk tankstation heeft vaak een eigen variant, maar in principe bestaan er volgens de markt maar 2 soorten benzine: euroloodvrij en superplus loodvrij. Door de bewerkingen verschillen de twee van prijs. Hierop zijn 2 varianten op namelijk 95 euroloodvrij en superplus 98. Dit octaangetal geeft aan in welke mate de brandstof kan worden samengeperst voordat het gaat ontbranden. Bij dieselmotoren is deze ontbranding erg belangrijk voor een goede werking, maar schadelijk voor benzinemotoren.

Opbouw van de benzineprijs

We gaan kijken aan de hand van de gemiddelde dagprijs van 14 augustus 2012 wat de opbouw en de kosten zijn van een liter benzine. De gemiddelde dagprijs voor 14 augustus 2012 bedroeg € 1,837. Wil je weten waar je goedkoop kan tanken in Nederland (via apps) of in het buitenland. Lees het artikel 'Waar en hoe goedkoop tanken'.

Een liter benzine bestaat maar uit 4 componenten:

  • Productieprijs
  • Marge
  • BTW
  • Accijnzen

Productieprijs

De benzine wordt in grote vaten gekocht. Hoe meer vraag er is naar benzine hoe hoger de prijs zal zijn. Deze component is dan ook de enige die dagelijks schommelt van prijs. Het aandeel van de productieprijs op een liter benzine is 32%. Voor een liter benzine van € 1,837 komt dit uit op € 0,588.

Marge

De marge is de winst voor de pomphouder. Met deze marge kunnen tankstations onderling met elkaar concurreren. De grote namen doen dit nauwelijks, want als ze samen rond een gemiddelde prijs gaan zitten dan hebben ze er allemaal baat bij. De enige keer is die weer iets goedkoper en dan de andere keer is het weer een andere. Daar in tegen onbemande tankstations doen die wel, maar verdienen minder dan de grote bedrijven. Dit komt omdat ze ons een lagere prijs laten betalen aan de pomp. Naar mijn mening kan dit ook een strategie zijn, want als je voor een lagere prijs de benzine verkocht verdien je wel minder, maar je zal ook meer klanten trekken. Dat maakt de lagere winstmarge enigszins weer goed.

Het aandeel van de marge voor de pomphouders op een liter benzine is 9%. Voor een liter benzine van € 1,837 komt dit uit op € 0,165.

Stel je tankt 25 liter benzine ervan uitgaande dat er geen korting is gegeven en dus de 9% winstmarge is zijn geheel verdient, heeft de pompbediende zo’n € 4,00 winst. 

BTW

De BTW (Belasting over de Toegevoegde Waarde) bedraagt 19% en wordt per oktober verhoogt naar 21%. Uiteindelijk is het aandeel van de BTW in de literprijs van benzine maar 16%. Het aandeel van de BTW op een liter benzine is 16%. Voor een liter benzine van € 1,837 komt dit uit op € 0,294. 

Accijnzen

De overheid heeft op 2 fronten baat bij een stijging van de benzineprijs. Door de hogere benzineprijs ontvangt de overheid meer BTW en accijns. Een slimme truc van de overheid is dan ook om de accijnzen op brandstof te verhogen. De overheid wil hiermee bereiken dat de automobilisten gaan carpoolen, minder gaan autorijden of gaan reizen met het openbaarvervoer. De overheid weet dat deze maatregel maar slaat op een kleine groep mensen en dat de rest blijft rijden. Zo heeft de overheid onder het mom van de natuur en het milieu ervoor gezorgd dat er meer inkomsten worden ontvangen. Het aandeel van de productieprijs op een liter benzine is 43%. Voor een liter benzine van € 1,837 komt dit uit op € 0,790. 

Opbouw voor de prijs van diesel

  • 45% productieprijs
  • 9% winst voor pomphouders
  • 30% accijnzen
  • 16% BTW

Opbouw voor de prijs van LPG

  • 46% productieprijs
  • 26% winst voor pomphouders
  • 12% accijnzen
  • 16% BTW

Bron: http://www.unitedconsumers.com/tanken/informatie/opbouw-benzineprijs.html

Conclusie

De pomphouders verdienen het meeste op de verkoop van LPG, alleen is de prijs weer lager per verkochte liter. Voor automobilisten is het verstandig om te kijken waar de benzine het goedkoopste is en tank bij een onbemand tankstation. Tanken bij een onbemand tankstation scheelt al gauw € 0,04 per liter. Tanken aan de snelweg is ongeveer € 0,10 duurder, omdat mensen toch wel moeten tanken en ze vaak niet van de snelweg af willen om daar ergens goedkoper te tanken. 

! Dit artikel is eigendom van de auteur Wesley87. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Lilalollie
14-08-2012
17:38
Goed artikel!
Erg dat er zoveel accijns over geheven wordt, maar is je wel eens opgevallen dat als de prijs per vat stijgt de benzine onmiddellijk mee omhoog gaat, maar bij een prijsdaling duurt dit een tijdje :-)
Bij onbemande tankstations kun je nog goedkoper uit zijn, soms 6 cent en het valt me op dat tanken aan de snelweg bijna 10 cent duurder per liter is dan tanken in een dorpje ofzo iets.

Ga zo door! Groetjes Lilalollie
Reageren