Hoe maak je chocolade praline

Inleiding

Soms ben je heerlijk bonbons aan het snoepen met een lekkere vulling en vraag je je af wat die vulling nou precies is. Grote kans dat je een bonbon met een pralinévulling aan het eten bent. Praliné is een zoete lekkernij, gemaakt van gemalen noten met suiker. Een praliné is uitermate geschikt om bijvoorbeeld taarten mee te vullen. Een van de soorten praliné die je zelf kunt maken is chocolade praliné. Het voordeel van het gebruik van een chocolade praliné is dat deze niet helemaal opstijft en daardoor lekker weg te happen is. Bovendien is een chocoladepraline lekker knapperig, omdat er gemalen stukjes noot in zitten. Maar hoe maak je nou eigenlijk een chocolade praliné?

Benodigdheden

Ingrediënten

  • 100 gram chocolade naar keuze (pure chocolade zorgt voor de meest intense smaakbeleving)
  • 100 milliliter slagroom
  • twee eetlepels hazelnootpasta (bijvoorbeeld Nutella)
  • twee eetlepels zachte boter
  • 50 gram gepelde hazelnoten
  • 50 gram kristalsuiker

Wanneer je geen tijd of zin hebt om de hazelnoten te karamelliseren, kun je het gruis ook in een potje in de supermarkt kopen. 

Materialen

  • twee pannetjes met dikke bodem
  • een keukenmachine
  • een bakplaat
  • bakpapier
  • een wok of braadpan
  • een spatel 

Bereidingswijze

  • Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Zet een wok of braadpan op het vuur en draai het vuur helemaal open. Doe de hazelnoten in de pan en laat ze even bakken, zonder boter of olie, totdat de noten beginnen te geuren. Voeg nu de suiker toe en laat deze karamelliseren om de noten heen. Zodra alle suiker gesmolten is haal je de pan van het vuur en giet je de inhoud op de met bakpapier beklede bakplaat. Laat het geheel afkoelen.
  • Zet een pannetje op het vuur en breng hierin de slagroom aan de kook. Zodra de slagroom kookt haal je het pannetje van het vuur af en voeg je de fijngehakte chocolade toe. Blijf roeren totdat de chocolade helemaal is opgelost.
  • Wanneer de chocolade is opgelost en je een egale ganache hebt, voeg je de hazelnootpasta en boter toe. Ook hierbij even goed roeren totdat de ingrediënten helemaal opgelost zijn.
  • Doe de intussen afgekoelde hazelnoten en suiker in de keukenmachine en maal deze fijn tot gruis, je hebt nu een soort van nougatine gemaakt. Voeg de nougatine toe aan je ganache en roer het geheel goed door elkaar. Door de vermalen hazelnoten en suiker toe te voegen aan de ganache zorg je voor een knapperige bite in je praline. Je kunt de praline nu verwerken in of op het gebak. Eet smakelijk!

Conclusie

Praliné wordt vaak gebruikt als vulling van bonbons, taarten of ander gebak. Een praliné bestaat standaard uit gemalen noten met suiker. Bij een chocoladepraliné wordt hier een chocolade ganache aan toegevoegd. Je maakt de chocolade praliné door melk aan de kook te brengen en daar chocolade, boter en hazelnootpasta aan toe te voegen. Intussen bak je wat hazelnoten in een pan en voeg je daar suiker aan toe, zodat deze karamelliseert. Zodra de suiker gestold is maal je de hazelnoten fijn. Dit gruis, dat zorgt voor een krokantje in de praliné  voeg je dan weer toe aan het chocolademengsel. De praliné is nu klaar om gebruikt te worden. Eet smakelijk!

! Dit artikel is eigendom van de auteur Noia. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren