Hoe maak je donuts

Recept donuts

Bijna iedereen houdt wel van donuts en gelukkig zijn ze ook op veel plaatsen te koop. Maar wist je dat je ze ook snel en goedkoop thuis kunt maken?

Soorten donuts

Er zijn 2 basisprincipes bij de bereiding van donuts

  1. de gistgerezen donut
  2. de cakedonut

 De gistgerezen donut wordt gemaakt uit een luxe brooddeeg. Deze donut bevat veel minder vet dan de cakedonut. De cakedonut wordt gemaakt met een cakebeslag dat direct in de donutvorm wordt gespoten en gefrituurd. Deze methode wordt vaak in winkels en andere verkooppunten toegepast.

 Je kunt beide donutsoorten nog extra bewerken:

Sugardonut. Deze donut is een naturel donut zonder vulling, maar vaak bevat deze wel een dun laagje suikerglazuur of een laagje fijne kristalsuiker.

Decodonut. Deze donut is voorzien van een laagje glazuur wat vaak op smaak is gebracht en gekleurd.

Gevulde donut. Vooral in de VS worden donuts vaak gevuld met pudding, James en chocoladepasta. Vaak worden ze ook nog voorzien van een glazuurlaagje.  

Recept donuts

Het onderstaande recept is voor circa 18 donuts.

 Ingrediënten donuts

  • 450 gram bloem
  • 1 theelepel zout
  • 50 gram fijne witte suiker
  • 6 gram instant gist
  • 2 deciliter melk
  • 1 losgeroerd ei
  • 25 gram gesmolten boterolie om te frituren

 Bereidingswijze donuts Doe de bloem samen met het zout en de suiker in een kom. Voeg de gist toe en klop er de melk, het ei en de boter door. Kneed 10 minuten tot je een zacht, glad deeg hebt. Laag het deeg afgedekt in de kom circa 2 uur rijzen tot het dubbele volume. Sla het deeg in en rol het uit tot een lap van 1/2 cm dik. Steek nu gladde rondjes uit van 18 cm doorsnee. Steek nu uit het midden van elke donut een rondje. Leg ze op een ingevette bakplaat er laat ze afgedekt met ingevette plastic folie rijzen tot het dubbele volume. Verhit de olie tot 180øC (tot een stukje brood in 1 minuut bruin bakt in de olie). Frituur nu de donuts 5 minuten tot ze goudbruin zijn en laat ze daarna afkoelen.  

Andere lekkere recepten

Geschiedenis van de donut

Het verhaal gaat dat de donut nauw verbonden is met het aanwervingritueel van de achttiende-eeuwse cowboy. Het leven als cowboy was slecht betaald en zwaar, en hun sociale status was heel laag. Om hoger op de sociale ladder te klimmen moesten ze wel ander werk zoeken, er zat niets anders op. Dit betekende vaak echter wel gevaarlijker werd, zoals bijvoorbeeld het verdedigen van kudde en erf tegen dieven en indianen. Kandidaten voor deze banen moesten natuurlijk wel aan de hand van proeven hun lef en kunde bewijzen.

Één van die proeven werd bedacht door een sadistische grootgrondbezitter uit Texas. Hij was verzot op zoete gebakjes die zijn keukenmeid, die tevens zijn vriendin was, bereidde.

Toen op een dag een cowboy de grootgrondbezitter verraste door het bed in te duiken met zijn vriendin, werd de man woedend en verzon een onmogelijke test.

Hij nam een hompje zoet deeg dat naast het vuur lag te reizen en doopte het doughnut vanwege de vage gelijkenis tussen het deeg (dough) en een noot (nut). Hij gooide de doughnut in een ketel kokende olie en bavel de cowboy om de doughnut eigenhandig uit de ketel te vissen, daarna in de lucht te gooien en met zijn pistool in slechts één schot te doorzeven.

Het verhaal verspreidde zich zeer snel en het werd zo populair dat pas aangeworven cowboys werden getrakteerd op donuts. 

Bron

Wikipedia - Donuts

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Johan
28-08-2013
01:40
Nog zo een goeie....
Reageren