Hoe maak je lekkere salades voor op toastjes

Inleiding

Op een feestje of wanneer er visite komt serveert men vaak toastjes met allerlei salades. Deze salades, bijvoorbeeld eiersalade of tonijnsalade, kun je kant-en-klaar in de winkel kopen, maar het is natuurlijk veel lekkerder om ze zelf te maken. Dit is snel, gemakkelijk en je kunt de salades naar eigen smaak maken. In dit artikel worden vier bekende salades voor op toastjes behandeld, eiersalade, tonijnsalade, kipkerriesalade en selleriesalade. Maar hoe maak je deze salades eigenlijk?

Eiersalade

Een van de meest bekende salades is toch wel eiersalade. Iedereen heeft er zijn eigen recept voor en er zijn talloze variaties. Hieronder staat een recept voor basiseiersalade beschreven. Om deze eiersalade nog wat extra smaak te geven kun je een fijngesnipperd uitje of augurkje toevoegen. Ook fijngesneden verse bieslook kan de eiersalade net wat extra smaak geven. 

Ingrediënten

  • 5 eieren
  • mayonaise
  • theelepel ketchup
  • kerriepoeder naar smaak
  • peper naar smaak
  • zout naar smaak

Bereidingswijze

  • Vul een pan met water en leg de eieren erin, zodat ze net onder water staan. Kook het water nu en kook de eieren in 10 minuten hard. Giet het water uit de pan en laat de eieren met koud water schrikken. Droog ze af en leg ze weg. 
  • Zodra de eieren afgekoeld zijn, pel je ze en prak je ze fijn in een bak of kom. Zorg dat de eieren helemaal fijn zijn, zonder al te grote stukken.
  • Voeg nu de mayonaise en ketchup toe en meng alles door elkaar tot het een smeuïg geheel wordt. 
  • Breng het eiermengsel nu op smaak met kerriepoeder, peper en zout naar smaak. 

Tonijnsalade

Een andere, bekende salade is de tonijnsalade. Hieronder vind je een makkelijk basisrecept voor tonijnsalade. Vaak wordt er aan tonijnsalade echter nog een zuur ingrediënt, zoals augurk, toegevoegd om de salade net iets meer smaak te geven.

Ingrediënten

  • één blikje tonijn
  • mayonaise
  • theelepel ketchup
  • peper naar smaak
  • zout naar smaak 

Bereidingswijze

  • Haal de tonijn uit het blikje en doe deze met eventueel sap in een kom of bakje. Prak met een vork de tonijn in kleine stukjes en vermeng de tonijn eventueel met het vocht.
  • Voeg de mayonaise en ketchup toe en meng alles door elkaar tot het een smeuïg geheel wordt.
  • Breng het geheel op smaak met peper en zout. 

Kipkerriesalade

Een iets minder bekende, maar net zo lekkere salade is kipkerriesalade. Je hebt veel soorten kipsalades, maar kipkerriesalade is veruit het meeste in de supermarkt schappen te vinden. Voor een variatie op de basissalade kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld een bosuitje, in flinterdunne ringen gesneden, toe te voegen voor wat extra pit. 

Ingrediënten

  • één kipfilet
  • 2 theelepels kerriepoeder
  • mayonaise
  • peper naar smaak
  • zout naar smaak 

Bereidingswijze

  • Zet een pan met water op en breng deze aan de kook. Zodra het water kookt voeg je de kip toe en deze laat je ongeveer 10 minuten garen. Haal de kip vervolgens uit het water en snij deze in kleine blokjes of reepjes. Laat de kip nu afkoelen.
  • Meng de koude kipstukjes met de mayonaise en de kerrie tot een smeuïg geheel.

Selleriesalade

Een erg onbekende, maar gezonde salade is selleriesalade. Deze salade is erg makkelijk te bereiden en erg fris van smaak. Een leuke afwisseling tussen alle pittige salades! Voor de afwisseling zou je een fijn geraspte appel toe kunnen voegen of alle mayonaise weglaten en alleen maar  crème fraîche toevoegen. Ook kun je eventueel wat rozijnen toevoegen. 

Ingrediënten

  • 400 gram knolselderij
  • 2 eetlepels mayonaise
  • 2 eetlepels crème fraîche
  • citroensap
  • peper naar smaak
  • zout naar smaak 

Bereidingswijze

  • Schil de knolselderij en rasp deze met een fijne rasp helemaal in flinterdunne reepjes. 
  • Voeg de mayonaise en crème fraîche toe en roer het geheel goed door elkaar. Voeg als laatste de citroensap (naar eigen smaak) toe en roer nogmaals goed.

Conclusie

Je kunt salades voor op toastjes in de winkel kopen, maar het is natuurlijk veel lekkerder als je ze zelf hebt gemaakt. In dit artikel werd beschreven hoe je eiersalade, tonijnsalade, kipkerriesalade en selleriesalade gemakkelijk zelf thuis kunt maken. Met deze recepten zet je altijd iets lekkers voor je gasten op tafel. Ook staan er bij iedere salade een aantal tips gegeven over de variatiemogelijkheden.

Bron afbeelding: Wikimedia Commons, Self, Thomas Steiner

! Dit artikel is eigendom van de auteur Noia. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Romy
25-07-2013
21:30
Ik ken er nog een paar hoor...zalmsalade, garnalencocktail, krabsalade, makreelsalade enz...
#2
Noia
25-07-2013
21:57
Hoi Romy,

Dat klinken ook als heerlijke salades, al zou ik nooit een garnalencocktail op mijn toastje doen. Eerder garnalensalade. Makreelsalade ken ik overigens niet. Ik heb de vier bekendste salades gepakt, omdat ik anders wel door zou kunnen haam. Misschien een goed artikelidee voor jou?

Groet,
Noia
#3
Romy
25-07-2013
22:27
Hoi hoi,

ja dat is makreelsalade is meer een eigen recept die ikzelf heb bedacht.
En nog bedankt voor de tip ik denk dat ik ook een artikel begin. Thnxxxx
#4
Johan
07-08-2013
00:34
Ik hou van makkelijk dus haal ik altijd kant en klare salades maar na dit artikel gelezen te hebben zal ik het een keer proberen zelf te maken....
#5
nesreen
07-08-2013
09:13
klinkt lekker. is het proberen waard
Reageren