Hoe maak je plaatkoek

Inleiding

Plaatkoek is een eenvoudig te maken en lekkere lekkernij. Plaatkoek dankt zijn naam aan de manier waarop je de koek maakt: je strijkt het beslag uit op een bakplaat en bakt het als één grote koek in de oven. Vervolgens snijd je het na het bakken met een mes in stukken. Plaatkoek heeft een heerlijke, rijke boterachtige smaak, maar valt niet zo zwaar op de maag. Het is een makkelijk recept en daardoor ook ideaal om met kinderen te doen. Voor de ingrediënten hoef je waarschijnlijk niet eens naar de winkel! Maar hoe maak je plaatkoek eigenlijk? 

Benodigdheden

Ingrediënten

  • een ei
  • 250 gram bloem
  • 250 gram boter op kamertemperatuur
  • 150 gram witte basterdsuiker
  • een snufje zout
  • een eetlepel citroensap
  • bloem om te bestuiven
  • boter om mee in te vetten (eventueel)

Je kunt aan de plaatkoek eventueel nog wat gehakte noten toevoegen voor een extra bite. Ook kun je  kleine stukjes chocolade of rozijnen aan het deeg toevoegen. Mocht je wat zoete en zachtere bite aan de koek toe willen voegen, kun je wat gedroogd fruit, zoals abrikozen of rozijntje aan het deeg toevoegen. 

Materialen

  • een kom
  • een garde of spatel
  • een zeef
  • een mok
  • een vork
  • een oven
  • een bakplaat
  • bakpapier (eventueel)
  • een kwastje
  • een deegroller
  • een scherp mes

Bereidingswijze

  • Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius. Vet de bakplaat in met boter of bekleed deze met bakpapier.
  • Roer in een kom met een garde of spatel de boter zacht en luchtig. Voeg het citroensap, de suiker en het zout toe en blijf roeren totdat er een witte, luchtige crème ontstaat.
  • Zeef nu boven de kom de bloem, zodat er geen klontjes in het deeg zitten. Klop het ei los met een vork en giet de helft van het ei op de bloem. Meng alles met de spatel of garde goed door elkaar en stort het geheel vervolgens op een schone en bebloemde werkbank.
  • Kneed het deeg met je handen (dit kunnen het beste koude, vochtige handen zijn om te voorkomend dat het deeg aan je handen blijft plakken) tot een soepel, elastisch en samenhangend deeg. Doe het snel zodat de boter zo koud mogelijk blijft.
  • Leg de deegbal op de ingevette of met bakpapier beklede bakplaat en rol het deeg met een bebloemde deegroller uit tot een lap van ongeveer een centimeter dik. Bestrijk met een kwastje de deeglap met het resterende losgeklopte ei. Je kunt als je wilt de randen van de plaatkoek afsnijden om een mooie, vierkante koek te krijgen.
  • Bak de plaatkoek in ongeveer 25 minuten gaar en goudbruin in de voorverwarmde oven. Laat de koek goed afkoelen alvorens je hem in stukken snijdt met een scherp mes. Eet smakelijk!

Conclusie

Plaatkoek is een makkelijk te maken, boterachtige koek. Deze lekkernij dankt zijn naam aan de manier waarop het bereid wordt, namelijk als één geheel op (bak)plaat. Je maakt het deeg door boter luchtig te roeren met suiker, zout en citroensap. Vervolgens voeg je gezeefde bloem toe en kneed je het geheel met een half ei tot een soepel en elastisch deeg. Vervolgens bak je het op een plaat als een grote koek totdat deze gaar is en na het afkoelen snijd je de plaatkoek in hapklare stukjes. Eet smakelijk! 

Bron afbeelding: Wikimedia Commons, ElinorD

! Dit artikel is eigendom van de auteur Noia. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren