Hoe masseer je een baby

Baby masseren

In Afrika en Azië is het masseren van baby's een eeuwenoude traditie. Het wordt er gezien als een kunst, een ritueel... In India bijvoorbeeld, worden baby's dagelijks gemasseerd. De kunst van het masseren wordt daar van moeder tot dochter overgedragen. Gelukkig begint het masseren van baby's in het Westen steeds meer onder de aandacht te komen. Door uw baby te masseren, zal er een bijzondere band tussen ouder en baby ontstaan.

Wat zijn de voordelen van het masseren van uw baby?

  • Door uw baby vaak aan te raken, leert u als ouder intuïtief aan te voelen wat de baby nodig heeft.
  • Door uw baby te masseren, leert u uw baby beter te respecteren en begrijpen. De basis voor het vertrouwen in elkaar wordt op deze manier gelegd en de baby ervaart een gevoel van vertrouwen en veiligheid.
  • Het masseren van de baby kan de baby helpen te ontspannen. Een massage is dus zeer geschikt voor baby's die: buikkramp hebben, vaak huilen of onrustig zijn. Ook een rustige baby masseren is aan te raden.
  • Door de baby te masseren, activeert u de zintuigen van uw baby.
  • Door uw baby te masseren, zal het slaap- en eetritme van uw baby verbeteren.
  • Massage helpt uw baby zich bewust te worden van zijn of haar lichaam.
  • Het masseren van uw baby werkt preventief om eventuele ziektes te voorkomen, omdat de gezondheid van uw baby zal verbeteren.

Waar moet u op letten bij het masseren van uw baby?

  1. Moment. Kies een geschikt moment uit om uw baby te masseren. Masseer uw baby daarom niet wanneer u last heeft van stress of wanneer de baby honger heeft. Zowel de baby als de ouder moeten volledig ontspannen zijn. Geschikte momenten om de baby te masseren zijn o.a. 's morgens voor een goed begin van de dag, na het verschonen van de luier of na het badje.
  2. Kies bovendien ook de juiste temperatuur. Een verwarmde ruimte heeft de voorkeur zodat uw baby zich goed kan ontspannen.
  3. Goede sfeer. Denk ook aan de sfeer. Zet daarom de televisie uit en zorg voor een rustgevende sfeer met gedempt licht en eventueel een rustig muziekje op de achtergrond.
  4. Houding. U kunt op een bed gaan zitten terwijl de baby tussen uw gestrekte benen ligt. Zorg ervoor dat de houding voor zowel de baby als de ouder comfortabel aanvoelt.

Tips bij het masseren van uw baby

  • Normaal gesproken kan een baby vanaf zijn geboorte al gemasseerd worden. Indien u uw twijfels heeft, vraag het dan aan de huisarts.
  • Bij het masseren van uw baby, is het van belang dat u geleidelijk te werk gaat. Masseer daarom niet het volledige lichaam van uw baby tijdens de eerste massage. Begin de eerste dag daarom met de onderste ledematen. De volgende massage kunt u uitbreiden.
  • Masseer uw baby met zachte gebaren. Gebruik lichte drukbewegingen.
  • Let ook op de duur van de massage. Masseer de baby in het begin slechts enkele minuten, zodat uw baby aan de massage kan wennen en deze als plezierig ervaart.

Bron

Kindjeopkomst.nl - massage

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren