Hoe onderhoud ik mijn auto

Auto onderhoud en auto reiniging is een vereiste voor zowel uw veiligheid als rijplezier. Een goed onderhouden auto zal zuiniger zijn en dus beter voor het milieu, veiliger rijden en aan het eind van de rit meer waard zijn. Bovendien vermijdt u onnodige reparaties. Ongeacht of het uw hobby is, het onderhouden van uw auto is een must.

Auto onderhoud

Banden

Het is belangrijk uw bandenspanning regelmatig te meten. Dit kunt u doen bij bijvoorbeeld tankstations. Over het algemeen hangt daar een grote lijst met auto's en de aanbevolen bandenspanning bij deze auto. Een lage bandenspanning zorgt voor veel meer rolweerstand (denk aan fietsen met zachte banden) zo verbruikt u dus veel meer brandstof dan normaal. Tevens slijten de banden dan sneller. Met een te hoge bandenspanning vermindert u uw rijcomfort, dit komt omdat de bandenvering deels verloren gaat. Ook bij een te hoge bandenspanning slijten uw banden sneller. Wanneer de banden te versleten raken moeten ze vervangen worden, het is aan te raden de banden per compleet stel te vervangen. Banden bezitten slijtage-indicatoren die zichtbaar worden wanneer de profiel diepte afneemt tot 1.6 mm, maar het is raadzaam niet tot dit moment te wachten.

Accu

Problemen met de accu kunnen vrij eenvoudig voorkomen worden. Controleer het peil van het accuwater regelmatig, het waterpeil moet boven de accuplaten staan. Onderhoudsvrije accu's dienen tevens gecontroleerd te worden

Oliepeil

Net als de bandenspanning dient het oliepeil ook regelmatig gecontroleerd te worden. Let niet alleen op minimum- maar ook op maximumniveau, teveel olie is ook schadelijk voor uw motor.

Tips voor auto onderhoud

  • Houd uw auto schoon van buiten en binnen, ook onder de motorkap. Reinig jouw auto regelmatig. Zeker in de winter met de pekel op straat.
  • Wanneer onderdelen vervangen dienen te worden, probeer dan tweedehands onderdelen of merkloze onderdelen te gebruiken, deze zijn vanzelfsprekend goedkoper.Bovendien zorgt het gebruik van tweedehands onderdelen voor minder afval en dus een schoner milieu.
  • Houd uw velgen mooi, mooie velgen zijn als mooie schoenen, men kijkt er altijd als eerst naar.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Gino de Goede
15-01-2013
17:50
Ik vindt dit persoon een nuttig artikel. zelf ben ik ook erg geintreseerd in hoe ik mijn auto het beste kan onderhouden. Heb zelf veel research gedaan op het internet. Er zitten hier een aantal bij die ik nog niet ben tegengekomen. kortom nuttig. wat ik graag wil toevoegen is: Luister naar je auto, Op het moment dat je iets vreemds hoor luister daar goed naar zo kan je bij de garage makkelijker uitleggen wat je hoort en is het probleem sneller gevonden!
Reageren