Hoe schrijf je een recensie

Inleiding

Er zijn een hele hoop soorten teksten die je kunt schrijven. Zo kun je een betoog, informerend artikel of een beschouwing schrijven. Er worden ook veel recensies geschreven. Lees maar eens een krant of tijdschrift. Daarin staan vaak artikelen waarin de schrijver zijn/haar mening geeft over bijvoorbeeld een boek, concert of nieuwe film. Het schrijven van een recensie kan best moeilijk zijn. Op welke dingen moet je letten? En wat moet je zeker vermijden als je aan het recenseren bent?

De inleiding schrijven

De inleiding is een heel belangrijk stuk van een recensie, hoewel hier vaak nog geen inhoudelijke informatie in staat geschreven. Een inleiding moet er namelijk voor zorgen dat een persoon graag je recensie wil gaan lezen. Het moet dus een aantrekkelijk stukje tekst zijn (dit geldt ook voor de titel, die ook pakkend moet zijn) waardoor de lezer graag de rest van het artikel wil gaan lezen. Zet dus bijvoorbeeld een leuke anekdote over de schrijver van het boek in de inleiding of geef bijzondere achtergrondinformatie over een nieuwe film. Deze regels in acht nemend is het bijvoorbeeld niet goed om een recensie over het nieuwe boek van J.K. Rowling zo te beginnen:

‘’Ik heb net het nieuwe boek van J.K. Rowling gelezen en zou jullie daar graag wat meer over vertellen. Ik hoop dat jullie er wat van gaan leren.’’

Dit stukje tekst spreekt niet aan. Het is niet uitnodigend of spannend. Om je inleiding aantrekkelijker te maken zou je bijvoorbeeld zoiets kunnen schrijven:

‘’Gruwel, horror en seks. Met deze drie woorden werd het nieuwste boek van Harry Potter-schrijfster Rowling de afgelopen tijd de grond in geboord. Maar was al deze kritiek wel terecht?’’

Het is waarschijnlijker dat het tweede stukje tekst mensen aan zal sporen om de gehele recensie te gaan lezen. Wat hier onder andere voor zorgt, is de vraag op het einde. Mensen zijn van nature nieuwsgierige wezens en zullen dus graag het antwoord op de vraag willen weten waardoor ze de hele recensie gaan lezen. Andere informatie die je in een recensie-inleiding zou kunnen zetten hebben bijvoorbeeld te maken met voorgaand werk van de auteur. Zorg ervoor dat de inleiding niet langer wordt dan ongeveer 20% van de tekst. Blijf kort en krachtig en geef geen overbodige informatie.

● Maak je inleiding aantrekkelijk.

● Houd het kort en krachtig.

Kern en slot

In de kern van je recensie ga je je mening geven over de CD, film of wat dan ook. Het is belangrijk om zowel positieve én negatieve punten van het product te noemen. Ook al ben je van mening dat alles aan het product perfect is, is het toch aan te raden om een negatief punt te noemen. Het kan op lezers namelijk ongeloofwaardig overkomen als een product voor 100% perfect is. Niks kan perfect zijn, toch? De kern is vanzelfsprekend het grootste stuk van de tekst. Als laatste moet er nog een slot geschreven worden. Vat in dit stukje tekst, dat ook niet langer dan 20% van de tekst mag worden, je mening over het product samen. Zo geef je een eindoordeel over het product. Sluit leuk af, dus niet met een zin als ‘’dit was mijn recensie’’. Een ander belangrijk punt is om geen nieuwe informatie te geven in het slot, dit kan alleen maar verwarrend zijn. Zorg ervoor dat je je mening alleen presenteert in het kerndeel van je recensie.

● Schrijf in de kern altijd voor- én nadelen.

● Geef in het slot geen nieuwe informatie, slechts een samenvatting.

Andere tips

Naast inhoudelijk moet een recensie ook op taalkundig gebied aan een aantal richtlijnen voldoen. Zorg ervoor dat je recensie vlot te lezen is. Met andere woorden: maak geen overbodig lange zinnen met komma’s en moeilijke woordconstructies. Hierdoor kunnen je lezers afhaken of komt je boodschap minder goed over. Let ook op je woordgebruik. Vermijd subjectieve begrippen als ‘’leuk’’ of ‘’stom’’. Aan deze woorden wordt door iedereen een andere betekenis toegekend. Wat de ene persoon leuk vindt, kan een ander verafschuwen. Wat een recensie ook fijner maakt om te lezen, is afwisselend wordt gebruik. Zeg niet constant ‘’Wat ook leuk was…’’, maar gebruik een net andere constructie zoals ‘’Een ander positief punt…’’ of ‘’Verder was aansprekend…’’.

Als laatste moet je op de structuur van je tekst letten als je een recensie schrijft. Zorg voor een duidelijke inleiding – kern – slot-structuur door het gebruik van alinea’s.

In een recensie geeft een schrijver zijn/haar mening over een CD, film, boek of ander product. Een pakkende inleiding moet ervoor zorgen dat een persoon de hele recensie wil lezen en niet voortijdig afhaakt. Schrijf bijvoorbeeld een leuke anekdote. In de kern van de recensie schrijf je je mening. Die mening vat je uiteindelijk in het slot samen als een eindoordeel. Succes!

Bronnen afbeeldingen: Wikimedia Commons, Blizinsk