Hoe stek ik een kamerplant

Hoe stek ik een kamerplant

Kamerplanten lenen zich vaak uitermate geschikt om te stekken. Het is niet alleen een goedkope manier om aan nieuwe planten te komen, maar is ook nog eens heel leuk om te doen. Er zijn meerdere soorten van stekken, maar de meest gebruikte stekmethode bij kamerplanten is toch wel de ‘gewone stek’, ook wel ‘scheutstek’ genoemd.

De voorbereiding

  • Neem alleen stekken van een gezonden plant
  • Gebruik een vlijmscherp mes of een speciaal entmes om de stekken te snijden
  • Zorg voor schoon gereedschap
  • Zorg voor goede stekgrond. Bijvoorbeeld een mix van potgrond met compost of turf.

Het maken van een stek

Een goede stek

Snij een stek van een plant tussen twee bladeren in. Gebruik hiervoor altijd een scherp mes en voorkom scheuren of breken. Snij de stengel onder een bladoksel door en zorg dat aan de bovenkant van de stek de top boven de laatste bladoksel weggesneden wordt. Doop de stek even in stekpoeder (te koop in elk tuincentrum). Het stekpoeder bevordert de wortelvorming en gaat tevens schimmelvorming tegen. Stop de stek in een voorgeprikt gaatje in de grond.

Bij stekken met grotere bladen is het erg belangrijk om de luchtvochtigheid constant hoog te houden aangezien de jonge stek nog geen wortels heeft en dus geen water kan opnemen. Een speciale stekbak is handig, maar een glas over de pot kan ook al voldoende zijn om een minibroeikas te creëren.

De lente van de stek kan het best zo tussen de 5 en 10 centimeter zijn. Zet de stekken op een warme en lichte plaats. Een vensterbank boven de verwarming is de meest logische plek.

Tips

  • Veel kamerplanten kunnen ook gestekt worden in water. Zet de stek op een glas water en zodra de wortels gevormd zijn, kan de stek in de grond gezet worden.
  • Indien u meerdere stekken in een pot plaatst, doe dit dan aan de rand van de pot. Dit in verband met betere luchttoevoer.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Bert F.. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren