Hoe verlopen de verkiezingen in Duitsland

Inleiding

Op zondag 22 september gaan de Duitsers weer naar de stembureaus om te stemmen. De grote vraag is natuurlijk of Bondskanselier Angela Merkel zich mag gaan opmaken voor haar 3de termijn. Het stemmen in Duitsland is anders dan bij ons in Nederland. Zo brengen de Duitsers niet 1 maar 2 stemmen uit. 

Korte geschiedenis van het Duitse stemrecht

De dag waarop gestemd wordt, wordt in Duitsland de Bondsdag genoemd. De Bondsdag is het parlement in Duitsland oftewel de Tweede Kamer bij ons. Net als in Nederland worden de verkiezingen om de 4 jaar gehouden. De verkiezingen zoals ze nu gehouden worden stamt uit 1949 toen de eerste Bondsdag gehouden werd.

Je mag stemmen in Duitsland als je achttien jaar of ouder bent en er al langer dan 3 maanden woont. Verder geldt er een kiesdrempel van 5% net als bij ons. Tot zover zijn er nog niet echte verschillen, maar de Duitsers stemmen 2 keer en dat is wel anders dan bij ons. Ook in Duitsland is de kieswijzer geïntroduceerd om het de kiezers makkelijker te maken bij hun keuze. Deze werd in Duitsland geïntroduceerd in 2002 en is nu populairder dan ooit.

De eerste stem

De eerste stem die Duitsers uitbrengen is voor de kandidaat in hun kiesdistrict. Duitsland is verdeeld in 16 provincien en deze zijn weer verdeeld in kiesdistricten. Je kan het een beetje zien als gemeentes bij ons. Er zijn in Duitsland 299 kiesdistricten. Niet elke partij doet mee in elk kiesdistrict. Dit komt omdat die partij meer gericht is op de belangen van de provincie zoals Beieren bijvoorbeeld. Een partij uit Beieren zal je niet terug vinden op de lijst in een kiesdistrict in de provincie Hessen.

De mensen die gekozen kunnen worden in het kiesdistrict worden vertegenwoordigers genoemd. De vertegenswoordigers komen bij voorkeursstemmen in het parlement terecht als de partij daar genoeg zetels weet te behalen. Dit Mehrheitsrecht of Personlichkeitswahl zoals het in Duitsland genoemd wordt, geldt de meeste stemmen gelden. Heb je de meeste stemmen dan ben jij verkozen. 

De tweede stem

De tweede stem die uitgebracht wordt is voor de partij zelf. Dit is eigenlijk wat wij ook doen. Om echter in de Bondsdag te komen moet je een kiesdrempel van 5% hebben behaald. Op basis van de tweede stem (Zweitstimme) wordt de uitslag van het aantal zetels bepaald. Het kan voorkomen dat een partij zoveel zetels weet te behalen dat er geen vertegenwoordigers meer zijn van de eerste stem. Dan worden de lege plekken van de partij opgevuld met mensen die staan om de deelstaatlijst (provincie).

Voorbeeld

Het kan ook voorkomen dat een partij bij de eerste stem 20 vertegenwoordigers zijn gekozen maar bij de tweede stem maar 15 zetels heeft ontvangen. De partij mag de 5 vertegenwoordigers nu om zetten in zetels en heeft dus in totaal 5 zetels meer. De overige partijen krijgen via een ingewikkelde berekening compensatie omdat deze partij nu meer zetels heeft dan dat het bij de tweede stem recht op had. Dit heet in Duitsland Ausgleichmandate. Er zijn nu dus 5 zetels meer in de Bondsdag dan de gebruikelijke 598 zetels. De verwachting voor morgen is dat het aantal zetels op kan lopen tot 700 zetels.

Toch in het parlement maar geen kiesdrempel behaald

Er is echter nog een kans om in het parlement (Bondsdag) te komen ook al heb je geen 5% van de stemmen behaald. Als je direct 3 gekozen vertegenwoordigers van de eerste stem heb weten te behalen kom je in het parlement als groep (gruppe). Je hebt dan minder rechten als de partijen die de kiesdrempel wel hebben gehaald maar je mag je in de Bondsdag wel uitspreken over de meningen.

Conclusie

De verkiezingen in Duitsland zijn anders dan bij ons in Nederland. De Duitsers stemmen 2 maal een keer op de partij en een keer voor een vertegenwoordiger in hun eigen kiesdistrict. Op deze manier kan het voorkomen dat een partij meer vertegenwoordigers in de eerste stem heeft ontvangen dan het zetels heeft. De vertegenwoordigers worden omgezet in zetels en zo heeft de partij ineens meer zetels. Het komt dan ook geregeld voor dat de Bondsdag (parlement) niet uit 598 zetels bestaat maar uit meer zetels.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Wesley87. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren