Hoe zorg je ervoor dat kinderen gezond eten

Wat is gezond eten?

Ben je twee, zeg dan maar nee.

Dit is een vaak gehoorde klacht van ouders van jonge kinderen.

Wil je als ouder dat je kind voldoende groente eet? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ouders denken vaak dat kinderen veel groente en fruit moeten eten, maar is dit wel nodig?

Wat is gezond eten nu eigenlijk?

Afb.1. Probeer kinderen iedere dag iets uit elke schijf te laten eten!

Alles waar te voor staat is niet goed. Dit geldt eigenlijk ook voor voedsel. Teveel suiker is niet goed, maar teveel vet ook niet.

Het gaat erom dat het kind van elke voedingsstof voldoende binnenkrijgt (zie afbeelding 1), met nadruk op voldoende en dus geen overmaat.

Het is als ouder dus helemaal niet nodig om het kind maar zoveel mogelijk groente te laten eten. Wees blij als ze twee of drie spruitjes willen. Of als het kind een sneetje volkorenbrood met chocoladepasta eet in plaats van een sneetje brood met het gezondere alternatief appelstroop. Het krijgt immers wel de voedingsvezels van het brood binnen, wat goed is voor de darmwerking.

Naast het eten is het minstens zo belangrijk dat kinderen genoeg drinken. Probeer alleen niet teveel limonade of frisdranken te geven, maar ook gewoon water of thee. Ouders realiseren zich vaak niet dat sommige drankjes echte dikmakers zijn.

Het is overigens best nog moeilijk om een tekort van een bepaalde voedingsstof op te lopen, dit is alleen het geval als je je streng onthoudt van bepaalde voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld vegetariërs. Zij moeten dan wel een aanvulling of een vervangend voedingsmiddel nemen om te compenseren. Vegetarisch eten is sowieso niet verstandig voor kleine kinderen, omdat het de groei kan belemmeren.

Hoe zorg je dat kinderen gezond eten?

Wil je dat je kind gezond eet, dan zou je afspraken met het kind kunnen maken. Leg in ieder geval de lat niet te hoog. Neem genoegen met een klein beetje groente of een schijfje appel.

Je zou als ouder kunnen zeggen; "Als jij twee spruitjes eet, dan krijg je na het eten een snoepje of morgen een koekje mee naar school."

Tegenwoordig verkopen supermarkten eten in allerlei leuke vormpjes en kleuren wat kinderen enthousiast kan maken voor een bepaald voedingsmiddel, maar dat is niet de meest verstandige manier om kinderen aan het eten te krijgen.

Ga in ieder geval geen ruzie maken over het eten, en geef als ouder het goede voorbeeld. Eet dus zelf geen patat en kroketten als je wilt dat je kind groente eet.

Hoeveel moet een kind eigenlijk eten?

Hoeveel moet een kind nu eigenlijk eten? Het voedingscentrum heeft daar goede richtlijnen voor.

Maar als het kind eens een tijdje meer eet dan de richtlijn zegt, maak je dan niet al te druk. Kinderen groeien onregelmatig en hebben soms meer energie nodig dan anders. Als het kind tijdelijk wat minder eet, hoeft dit niet perse ernstig te zijn.

Houdt wel altijd het gewicht in de gaten. Overgewicht zorgt vaak voor sociale problemen in de jeugd en op latere leeftijd voor kans op vervelende ziektes als hart- en vaatziekten en suikerziekte.

Ondergewicht zorgt voor groeiachterstand en verminderde ontwikkeling van de geslachtsorganen in de puberteit, vandaar dat anorexia ook zo gevaarlijk is. Het kan allerlei gevolgen hebben zoals uitblijvende menstruatie en botontkalking op vroege leeftijd.

Conclusie

Wil je als ouders dat je kind gezond eet, geef dan ten eerste het goede voorbeeld. Kinderen doen vaak hun ouders na, dat geldt dus ook voor het eten.

Ga geen ruzie maken als het kind even niet meewerkt en maak je niet meteen heel veel zorgen als een kind eens een dag ietsje meer of minder eet dan de richtlijnen aangeven.

Verder lezen

Wil je meer lezen over bananen? Lees dan hier verder; Alles over bananen .

Wil je meer lezen over mango's? Lees dan hier verder; Alles over de mango .

 Wil je meer lezen over afvallen met fruit? Lees dan Het complete fruit dieet schema .

! Dit artikel is eigendom van de auteur Lilalollie. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren