Hulp bij dichte oren

Inleiding

Dichte oren zijn erg vervelend! De buitenwereld lijkt heel ver weg, terwijl je jezelf maar al te goed kan horen. Ook kan je een vervelende druk voelen als je bijvoorbeeld moet gapen. Er zijn verschillende oorzaken voor een dicht oor. Meestal zit het oor verstopt met een propje oorsmeer. Maar ook door een verkoudheid kan je oor dicht zitten. Wanneer je oren dicht zitten kan je zelf meerdere dingen uitproberen om je oor weer open te krijgen. Lees hieronder verder om te weten wat je zelf kunt doen aan een dicht oren.

Hoe kom je aan een dicht oor?

Bij de meeste mensen die een dicht oor hebben zit de gehoorgang verstopt met een propje oorsmeer. Oorsmeer is een stropige vloeistof in de gehoorgang. Oorsmeer beschermt de huid in de gehoorgang tegen bijvoorbeeld vocht, beschadiging, bacteriën en stof. Dat een propje oorsmeer de boel verstopt, hoef niet altijd een oorzaak te hebben. Maar het kan bijvoorbeeld wel komen doordat het met een wattenstaafje in het oor wordt geduwd of door overmatig jeuken en peuteren.

Een andere veel voorkomende oorzaak van een dicht oor is bij een verkoudheid. Door een verkoudheid wordt de druk ontregeld, waardoor het lijkt dat de gehoorgang als het ware dicht geklapt is.

Mensen die wel eens met het vliegtuig op vakantie gaan hebben het misschien ook wel eens mee gemaakt dat het oor dicht klapt bij het landen.

Hoe krijg je je dichte oor weer open als er een prop oorsmeer in zit?

De makkelijkste manier om je dichte oor weer open te krijgen is om naar de dokter te gaan en je oor te laten uit spuiten. De dokter of de assistent vult een spuitje met water en spuit daar hard mee in het verstopte oor. Als het goed is komt het water er dan weer uit samen met het propje.

Maar je kan ook zelf thuis wat dingen proberen waardoor je oor wel eens open zou kunnen gaan en de prop er uit komt:

  • Boven heet water stomen, zodat de prop via het stoom losweekt.
  • Een paar druppels olijfolie in het oor laten druppelen zodat de prop zachter wordt.
  • Een mengsel maken van water en soda. Wanneer je dit een minuut in je oor laat zitten zal het oorsmeer wat weker zijn.
  • Bovenstaande kan ook met een mengsel van water en zout.
  • Middeltjes bij de apotheker halen zoals oordruppels

Hoe krijg je je dichte oor weer open als je verkouden bent?

Eigenlijk valt er bij een verkoudheid niet zoveel aan je dichte oor te doen. Door overtollig slijm zitten de holtes in je hoofd verstopt. Meestal wanneer je verkoudheid minder wordt of over gaat, dan zal je oor vanzelf weer open springen. Je kan je lichaam wel een handje helpen om sneller van je verkoudheid af te komen en dan met name om het slijm aan te pakken.

  • Neem bijvoorbeeld eens een stoombadje om het slijm los te weken.
  • Ook kunnen neusdruppels goed helpen.

Hoe kan je de druk in je oor verminderen?

Wanneer je oor dicht zit lijkt het net of er druk op je oor zit. Dit is een erg vervelend gevoel. Je kan een paar dingen uit proberen om die druk te verminderen.

  • Ga onderste boven hangen.
  • Kauwgom eten.
  • Aan je oorlel trekken
  • Gapen, boeren en slikken.

Conclusie

Dichte oren zijn erg vervelend. Je hoort een stuk minder goed, maar het geeft ook een vervelend gevoel. Wanneer je dichte oren hebt, dan is het belangrijk om achter de oorzaak te komen. Zit je oor dicht door een propje oorsmeer of door verkoudheid? Er zijn gelukkig verschillende manieren om je dichte oren weer open te krijgen. Je kan dit zelf proberen, maar wanneer je oor echt niet open wil, dan kan je het beste naar de dokter gaan. Hij zal je oren uitspuiten zodat je je gehoor weer terug krijgt!

Welke acties en cadeaus hebben de energieleveranciers op dit moment?

Zorgverzekering 2014

! Dit artikel is eigendom van de auteur Priscilla. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Jan
04-05-2012
23:42
Ik heb al 4 weken last van een dicht rechteroor.
Ik word ook duizelig en in de avond wod het erger.
De laatste dagen is me linkeroor ook dicht,ik ben niet verkouden.
Ik ben niet naar de huisarts gegaan omdat ik denk het gaat wel over,maar nee dus.
Door de dichtheid in me oren heb ik ook hoofdpijn.
#2
Priscilla
05-05-2012
10:32
Ik zou als ik u was toch maar even naar de huisarts gaan. Bij de meeste mensen zit het oor dicht door een verkoudheid en dit zou binnen enkele weken over moeten gaan. Maar aangezien dit bij u niet het geval, is er waarschijnlijk wat anders aan de hand. Als er een prop in zit zullen uw oren worden uitgespoten, dit is zo gebeurd en kan verder absoluut geen kwaad!
#3
Gisla
11-05-2012
10:42
Ik loop al 4 weken met dichte oren. 2 weken geleden heb ik laten uitspuiten heeft niet geholpen. ik ben gisteren naar de huisarts gegaan hij heeft mijn oordruppels gegeven (Sofradex)3x per dag 3 druppels. Eerlijk gezegd na het druppel klapte me oren helemaal dicht bijde kanten, ik kreeg gelijk paniekaanvallen. Ik heb vandaag weer gebeld en gezegd ik ga het niet gebruiken, ze moeten me maar iets anders geven. Dus ik wacht nog op een telefoontje.
#4
henry
11-05-2012
13:26
Dag Gisla, laat je nog even weten wat nu het probleem was?
Heb je ook last van een verkoudheid toevallig?

groet
Henry
#5
freddy
11-09-2012
22:01
beste lezer

ik heb al een paar weken last hoor vermindering ik weet niet waarvan dit de oorzaak is , ik heb mijn oren met zonnebloem olie behandeld maar het is nog steeds niet over,
ik hoor doffer en minder bass geluid bij muziek
kunnen jullie me helpen ben wanhopig

alvast bedankt
#6
Chantal
30-01-2013
10:50
Beste lezers,

Ik heb bijna een half jaar met het probleem gelopen dat mijn oren dicht zaten (gevoel zoals je in het vliegtuig kan hebben door hoogte) Ik ben hiermee naar de dokter geweest en heb een neusspray gekregen waarmee het probleem alleen maar erger werd. Hierop moest ik stoppen met de neusspray waardoor het probleem nog steeds niet opgelost was. Ondanks dat mijn dokter de noodzaak niet inzag heb ik erop gestaan om naar de KNO arts doorverwezen te worden. De KNO arts zag dat er een bepaalde druk op het trommelvlies ontstond bij het uitademen. De dokter vroeg of ik gebruik maakte van haarlak en/of deo spray en dat was het geval. Hij adviseerde mij deze producten een tijdje te laten staan omdat de nevel van deze producten wel eens een allergische reactie konden geven. Ik heb zijn advies opgevolgd en sindsdien geen last meer gehad. Bij mij was het de haarlak die de boosdoener was. Deo spuit ik nog wel maar dan zorg ik dat ik zo snel mogelijk uit die ruimte weg ga.

Ik heb in die periode dat ik last had van mijn oren ook gezocht op forums maar heb deze oorzaak nog niet eerder gevonden. Ik hoop dat ik er iemand mee kan helpen.

Groet,

Chantal
#7
Jose Brakhuis
27-02-2013
15:05
Hallo allemaal

Heb ook last van druk op oren,kno arts kan geen oorzaak vinden. Ben nu bij een ostheopaat en merk verbetering. Ook word ik behandeld door bio resenantie,brengt je lichaam weer in balans.{is echo accupuctuur}en heb een gistvrij dieet omdat er een bacterie in mijn lichaam zit,doe dit nu drie weken { klinkt niet fris}maar er is al heel veel snot los gekomen! Hoop dat jullie hier ook iets mee kunnen! Gr. Jose
#8
hendrik
03-06-2013
21:49
Ik heb sinds februari last van druk op beide oren en dit gebeurde van de een op de andere dag. Oorsuizen heb ik volgens mij al een jaartje of 15, maar daar heb ik nog het minste last van. Ik hoor mezelf praten, net als of je water in de oren hebt of in het vliegtuig zit.. Als ik praat en buig mijn hoofd naar onderen dan wordt het veel minder erg. Kom ik weer omhoog is het probleem ook terug. Tevens ben ik op slechte dagen, wanneer ik het meeste druk heb op mijn oren, licht in mijn hoofd en wordt hierdoor een beetje misselijk. Ben er mee naar de KNO geweest en die heeft een paar standaard testjes gedaan. De druk op beide oren was goed en ik heb een lawaai dip, wat ik wel wist. Voor de rest werd er niet naar mijn verhaal geluisterd maar ik zit er wel mee. Leer er maar mee te leven ..... Maar is er dan niets anders wat ik kan doen...?
#9
emma
09-06-2013
16:10
Ik heb ook last van een druk in mijn oor.Het is niet de hele tijd maar het komt en het gaat. Ben niet verkouden en nt gaan duiken... Ben wel gestopt met roken. Zou dat een oorzaak kunnen zijn?
#10
Sem
22-02-2014
22:56
Hoi,

Ik heb sinds 4 maanden last van mijn linkeroor, het begon met perongeluk Haarlak in me oor en daarna sinds dien niet meer normaal kunnen horen, lijkt op echo en met drukte volg ik geen gesprekken meer omdat het links afleid door echotonen enz hoor er ook vaak geruis en heb ondertussen 3 ontstekingen gehad en uiteindelijk gaan testen bij kno maar volgens hun zag t er allemaal Goed uit.. Ik ben radeloos en weet t niet meer, probeer t ergens te accepteren maar andere kant google ik dagelijks naar oplossingen, het rare is dat ke soms best bang en paniekerig van word, genieten van muziek en tv is heel wat minder. Twijfel voor second opinion.. Iemand toevallig een idee wat het nou kan zijn
#11
Jessie
01-04-2014
21:43
Halo iedereen ik ben verkouden en allebei me oren zitten al paar dagen dicht maar ik wou weten of ik dan gewoon muziek kan luisteren met oortjes in me oor ???
Reageren