Hygiëne binnen je bedrijf

Inleiding in hygiëne

Bij een organisatie komt van alles kijken, waaronder ook hygiëne. Voornamelijk in de bedrijven waar je werkt met voedingsmiddelen is dit zeer belangrijk. Je moet immers ook denken aan de veiligheid van je klanten. Bovendien is het ook iets waarop je beoordeeld zult worden, dus zorg ervoor dat het goed zit met de hygiëne!

Hygiëne

Het doel van hygiëne en hygiënisch werken is het voorkomen van:

  • bevuiling van het bedrijf, goederen en de consument
  • besmetting van het bedrijf, goederen en de consument
  • ziekten die ontstaan door bedorven voedingsmiddelen
  • vroegtijdig bederf van levensmiddelen
  • negatieve reclame vanwege slechte hygiëne (dit zal leiden tot minder klanten en dus minder omzet, en in extreme situaties zelfs tot een faillissement. Laat het dus niet zo ver komen!)

Je kunt de volgende vormen van hygiëne onderscheiden:

  • persoonlijke hygiëne
  • voedingshygiëne
  • bedrijfshygiëne

Persoonlijke hygiëne

Als medewerker moet je ervoor zorgen dat je goed let op je persoonlijke hygiëne.

Jij bent namelijk het visitekaartje van de organisatie waarin je werkzaam bent. De klant beoordeelt het bedrijf onder ander ook op jouw uitstraling en jouw verzorging. Je moet er dus voor zorgen dat je:

  • fris gewassen bent. Dat is nodig omdat de huid zweetkliertjes bevat die zorgen voor afvoer van vocht en damp. Je noemt dat zweten of transpireren. Zweet bevat allerlei afvalproducten en dat gaat eerder ruiken dan je denkt. Zorg er daarom voor dat je dagelijks douchet zodat je fris ruikt.
  • Geen onfrisse mondgeur hebt. Niets is zo onprettig als praten tegen mensen die niet fris uit hun mond ruiken. Hierdoor willen mensen het gesprek zo snel mogelijk beëindigen en dit is niet wat je wilt natuurlijk.
  • Handen schoon zijn. Was regelmatig je handen. Ook wanneer ze schoon lijken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het gemiddelde toetsenbord meer bacteriën bevat dan een toiletbril!
  • Verzorgde nagels hebt. Let op dat je nagels geen rouwranden (vuil onder de nagels) hebben. Bijt je nagels ook niet. Zo maak je een onzekere indruk.
  • Schone kleding draagt. Draag iedere dag schone kleding. Je lichaamsvocht, of zweet, trekt in je kleding. Dit vocht zal verdampen maar de afvalstoffen blijven achter en deze zorgen voor een onaangename geur.

Voedingshygiëne

Artikelen en hun omgeving moet je schoonhouden. Het werken met voedingsmiddelen vraagt echter om meer. Je moet met veel zorg te werk gaan en extra opletten. Verse producten zijn beperkt houdbaar. De kans is groot dat er bij onzorgvuldig gebruik bederf ontstaat, bijvoorbeeld door niet tijdig koelen van de producten. Een andere mogelijkheid is kruisbesmetting. Hierbij worden bacteriën en ziektekiemen overgebracht van het ene (bedorven) product naar het andere. Vooral met vleesproducten waarvan gebleken is dat ze besmet kunnen zijn met de salmonellabacterie dien je uiterst voorzichtig te zijn.

Naast het uiterst zorgvuldig schoonhouden van de werkplek moet je ervoor zorgen dat je:

  • rauwe en bereide levensmiddelen gescheiden verwerkt
  • onverpakte levensmiddelen afdekt
  • schoon gereedschap gebruikt
  • niets op de grond plaatst.

Bedrijfshygiëne

Voor het bedrijf is het niet alleen van groot belang dat de medewerkers er verzorgd uitzien, de bedrijfsruimten moeten er ook netjes uitzien. Een schoon magazijn heeft een positieve uitstraling naar de klant toe. Daarnaast kan opgehoopt vuil ook ongelukken veroorzaken. Zorg er voor dat je als bedrijf een goed reinigingsplan hebt.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren