Italiaans recept, sinaasappeltaart

Sinaasappeltaart

Bij Italiaanse taarten zou je wellicht niet direct aan een sinaasappeltaart denken, maar eerder aan een zoete chocoladetaart. Maar bij deze taart maakt dat niets uit; de zoetzure citrussmaak is onweerstaanbaar voor iedereen! Een ideale taart voor wie niet van (te) zoete taarten houdt en trek heeft in een zoete en frisse traktatie.

Recept sinaasappeltaart

Ingrediënten

  • 100 g bloem
  • 110 g boter
  • 35 g witte basterdsuiker
  • 2 eieren, waarvan 1 losgeroerd en het andere gesplitst
  • 45 g suiker
  • ½ theelepel rasp van een sinaasappelschil
  • 3 eetlepels sinaasappelsap
  • 1 theelepel citroensap
  • e theelepels Mandarijnenlikeur
  • zout
  • poedersuiker
  • 2 sinaasappelen

Bereiding sinaasappeltaart

  1. Zeef de bloem en maak er een kuiltje van in het midden.
  2. Roer 80 gram boter tot een zachte massa en leg deze boter, basterdsuiker en het losgeroerd ei in het kuiltje.
  3. Meng alles vanuit het midden door elkaar en kneed het geheel tot een samenhangend deeg.
  4. Vorm een bal van het deeg en verpak deze in een vochtige doek. Laat de deegbal 4 uur rusten.
  5. Rol het deeg uit tot een dunne ronde lap van 4 millimeter dik.
  6. Bekleed een licht beboterde taartvorm (middellijn ca. 18 cm) ermee en prik gaatjes in de deegbodem.
  7. Bak de taart in 15 minuten in het midden van een reeds tot 175 graden Celsius voorverwarmde oven. Laat hem daarna afkoelen.
  8. Klop in een kom eierdooier en suiker tot een bijna schuimige massa en plaats de kom in ene pan waarin water tegen de kook aan wordt gehouden. Blijf kloppen tot het mengsel dik is geworden.
  9. Voeg vervolgens, onder voortdurend kloppen, de rest van de boter, in stukjes, en de sinaasappelrasp toe.
  10. Schenk sinaasappelsap, citroensap en likeur erbij en neem de kom uit het heet waterbad.
  11. Klop het eiwit stijf op en spatel het eiwitschuim luchtig door de nog warme vla.
  12. Doe de schuimige vla over de taartbodem. Strooi wat poedersuiker erover en plaats de taart ca. 2 minuten in het midden van een reeds tot 250 graden Celsius voorverwarmde oven.
  13. Schil de sinaasappelen en snijd de partjes tussen de vliezen uit. Leg ze voor het opdienen op de taart.

Tips voor de sinaasappeltaart

  • Houd je van zoetzure taarten? Vervang de sinaasappelsap dan door het versgeperste sap van een citroen of een grapefruit.
  • Je kunt met deze taart eindeloos variëren. In plaats van citrusvruchten zoals sinaasappel, citroen en grapefruit kun je ook andere vruchten gebruiken. Vervang de sinaasappel eens door aardbei, peer of mango voor een fris en zoet taartje.
  • Maak eens een exotische versie van deze sinaasappeltaart. Voeg hiervoor wat rum toe aan de taart in plaats van mandarijnenlikeur en voeg tegelijkertijd wat geraspte kokos toe. Om de exotische taart helemaal af te maken, kun je de sinaasappel vervangen door ananas! Deze exotische taart zal gegarandeerd bij iedereen in de smaak vallen!

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren