Kornati eilanden in Kroatië

Kornati eilanden in Kroatië

De Kroatische Kornati eilanden zijn een archipel in de Adriatische Zee die bestaat uit 140 eilanden en rotsen. De Nederlandse benaming van de Kornati eilanden is 'Kornaten', maar de Kroatische benaming wordt vrijwel altijd gebruikt. De Kornati eilanden liggen voor de Dalmatische kust ten zuiden van Zadar, een mooie historische kuststad. Het grootste deel van de Kornati eilanden behoort tot het Nationaal Park Kornati. De Kornati eilanden zijn zeer populair onder de toeristen in Dalmatië.

Geografie

De Kornati eilanden bestaan uit maar liefst 140 eilanden in een zeegebied van 320 km². Hiermee zijn de Kornati eilanden de archipel met de grootste dichtheid . De Kornati eilanden bestaan uit Karst, ze zijn ontstaan door kalksteen en water. De archipel Kornati behoort tot de kustprovincie Sibenik-Knin.

Nationaal Park Kornati

Het grootste deel van de Kornati eilanden (90 van de 140 eilanden) behoort tot het Nationaal Park Kornati (Nacionalni Park Kornati). Deze werd in 1980 uitgeroepen tot Nationaal Park. Het grootste eiland van het park is Kornat. Deze beslaat 2/3 van het oppervlakte van het nationaal park. Dit smalle eiland is 25,2 km lang en 2,5 km breed. Dit park heeft geen inwoners, maar op sommige eilanden staan wel kerken en huizen. Deze huizen worden door sommige inwoners van de kuststreek Dalmatië gebruikt als tijdelijk onderkomen in de zomer.

Excursie naar de Kornati eilanden

Veel toeristen die in Dalmatië verblijven, maken een dagexcursie naar de Kornati eilanden. Over het algemeen ziet een excursie naar de Kornati er als volgt uit: in de ochtend vaart de excursieboot vanuit een badplaats richting de Kornati. Aan boord krijg je ontbijt en er wordt Dalmatische muziek (die overigens veel weg heeft van Italiaanse muziek) afgespeeld. De boot vaart zo'n 2 à 3 uur rond door de Kornati en ondertussen kun je genieten van de mooie eilanden om je heen. Er wordt informatie in het Kroatisch, Engels, Duits, Italiaans en Tsjechisch gegeven over de eilanden en in de middag kun je vrij rondlopen op één van de eilanden die een zoutmeer bevat. Dit meer bevat bijna net zo veel zout als de Dode Zee. Leuk weetje: het zoutmeer ligt aan een parkje en in dit parkje lopen een stuk of tien ezels rond. Kinderen vinden dit over het algemeen erg leuk en er worden dan ook veel foto's genomen in het park. Vervolgens ga je terug naar de boot en kun je genieten van een heerlijke verse vismaaltijd. De boot vaart langs dezelfde route terug, zodat je opnieuw van de vele eilanden kunt genieten. Een excursie naar de Kornati eilanden kost gemiddeld tussen de 60 en de 80 euro.

Bron

Wikipedia.org - Kornati

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren