Kostgeld voor thuiswonende kinderen

Kostgeld betalen

Onder kostgeld wordt de vergoeding verstaan die kinderen aan hun ouders betalen (of een kostganger aan degene waar hij of zij woont en eet) voor kost en inwoning. Die vergoeding kan op een aantal financiële posten worden gebaseerd zoals de huurprijs of hypotheek van de woning, de voeding voor het kind, het medeverbruik van gas, water en elektriciteit en andere dagelijkse kosten. Meestal hebben de ouders een tweetal redenen om kostgeld te laten betalen. Enerzijds is dat om de jongere beter te laten leren met geld om te gaan en anderzijds om in het gezin meer financiële armslag te hebben.

Kostgeld, billijke kwestie

Steeds meer jongeren blijven zo lang mogelijk thuis wonen. Een van de redenen is dat ze dan beter kunnen sparen voor later. Vaak blijven jongeren min of meer gedwongen thuis wonen omdat er geen zelfstandige en betaalbare woonruimte beschikbaar is. Het is daarom alsmaar normaler dat ouders kostgeld laten betalen. Zodra jongeren hun eerste baan krijgen hebben ze gewoonlijk ook opeens meer te besteden waarvan een groot deel aan leuke dingen opgaat zoals kleding, uitgaan en de mobiele telefoon. Thuis wordt hun natje en droogje verzorgd en de was gedaan en betalen de ouders alle kosten. Het is niet meer dan billijk dat jongeren zodra ze inkomsten hebben daar aan meebetalen. Er zijn ook situaties waarin de jonge verdiener meer verdient dan de ouders door een hoger diploma na een opleiding waar de ouders financieel veel aan hebben bijgedragen.

Soepel regelen

Om de hoogte van het kostgeld te bepalen bestaan er geen vaste regels. Situaties zijn immers allemaal verschillend wat betreft aantal personen in een gezin, het inkomen van de ouders en het kind of de kinderen, de totale lasten en het verbruik per gezinslid. Sommige ouders houden het op een symbolisch bedrag om kinderen aan het besteden van geld te laten wennen. Anderen gaan uit van uitvoerige berekeningen en leggen het te betalen bedrag vast in een schriftelijke overeenkomst. Veel ouders regelen de zaak op een soepele manier in goed overleg.

Hoogte van het kostgeld

Ook al zijn er geen vaste regels kan toch voor een aantal uitgangspunten worden gekozen zoals:

  • Bepaal eerst welke kosten doorberekend gaan worden door alle kosten op een rijtje te zetten zoals huur of hypotheek, gas, water en elektriciteit, heffingen van overheden, boodschappen en andere leefkosten.
  • Reken alles terug naar maandbedragen.
  • Deel de bedragen door het aantal gezinsleden of bereken ze naar verbruik.
  • Houd rekening met het inkomen van het kind.
  • Houd bij het officieel aangaan van een kostganger in huis rekening met een eventuele lagere huurtoeslag en mogelijke andere consequenties.

Het is goed om het kind ook te confronteren met de opbouw van de kosten door afschriften en rekeningen te laten zien. Ook is vastleggen van de gegevens een goede zaak en aan de hand daarvan op een bepaalde tijd evalueren.

Informatie inwinnen

Bij het berekenen van kostgeld kan ook informatie worden ingewonnen bij het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) www.nibud.nl. Voor jongeren bestaat de website www.nibudjong.nl waar onder het motto: Alles over jouw geld, informatie wordt gegeven over de hoofdstukken: Weet wat je hebt, geld van je ouders, baantjes, waar blijft ‘t, tekort, meer geld, later, tips & trucs.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Rickandie. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
e.raeimakers
07-05-2012
10:11
In geval van echtscheiding: hoe kom je er dan achter of kostgeld vragen wel redelijk is en niet te hoog omdat moeder niet met geld kan omgaan? In ons geval kind van 18 met studie thuis moet 350 kostgeld betalen.... lijkt mij teveel. Vr.gr. E.J.
Reageren