Last van gevoelige tanden

Gevoelige tanden

Gevoelige tanden reageren op hete, zure, koude en/of zoete etenswaren en dranken. De pijn wordt gekenmerkt door een scherpe, kortdurende pijnscheut. Tanden en kiezen kunnen gevoelig worden wanneer het tandbeen bloot komt te liggen. Normaal gesproken wordt tandbeen bedekt door tandvlees of glazuur, maar kan in sommige gevallen bloot komen te liggen waardoor de tanden gevoelig worden.

Hoe ontstaan gevoelige tanden?

Krijg je pijn aan de tanden wanneer je iets heel kouds of warms eet of drinkt? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk tandhalzen die blootliggen. Kiezen en tanden bestaan uit de kroon en de wortel. De kroon is bedekt met glazuur zodat tanden en kiezen bij een gezond gebit niet gevelig zijn. Wanneer het tandvlees zich echter terug trekt, komt een stuk tandvlees bloot te liggen. Deze heeft dan geen beschermende glazuurlaag en is bijzonder gevoelig voor kou, warmte, zuur en zoet. Bovendien wordt de tand extra gevoelig voor gaatjes.

Wat zijn de oorzaken van gevoelige tanden?

Terugtrekkend tandvlees heeft twee voornaamste oorzaken:

Te hard poetsen

Wanneer je je tanden te hard poetst, poets je het tandvlees letterlijk weg. Dit gebeurt met name wanneer je een te harde tandenborstel gebruikt, schurende tandpasta gebruikt of te hard op de tandenborstel drukt. Schurende tandpasta’s zijn meestal whitening tandpasta’s die wittere tanden beloven.

Tandvleesontsteking

Plak op de overgang tussen kies of tand en tandvlees kan een tandvleesontsteking veroorzaken. Wanneer deze plak niet wordt weggepoetst (of niet voldoende) kan tandvlees ontstaan. Nieuwe tandplak zal zich gemakkelijk hechten aan het tandsteen en op deze manier ontstaat een vicieuze cirkel. Het tandvlees raakt uiteindelijk ontstoken, trekt zich terug en de tanden en kiezen komen los te staan. Wanneer het tandvlees is terug getrokken, komt het niet meer terug. Een tandvleesontsteking is echter wel goed te behandelen bij de tandarts.

Gevoelige tanden voorkomen en behandelen

  • Poets de tanden altijd met een zachte tandenborstel en druk niet te hard op de tandenborstel.
  • Gebruik een fluoridehoudende tandpasta en voorkom liever whitening tandpasta’s. Er zijn gezondere manieren om witte tanden te krijgen !
  • Gebruik iedere dag neutraal mondwater (met 250 ppm fluoride).
  • Minimaliseer het gebruik van zure voedingsmiddelen of neutraliseer het effect door de mond na te spoelen met water.
  • Eet en drink bij voorkeur geen zoete en zure dingen een half uur voor en na het tandenpoetsen omdat het tandglazuur anders zal beschadigen.
  • Zorg ervoor dat je niet te veel suikers en zuren binnenkrijgt, omdat deze de tanden beschadigen.
  • Gebruik een tandpasta tegen gevoelige tanden. Deze breng een beschermend laagje on de tandhals aan. De gevoeligheid zal na enkele weken afnemen en daarna kun je weer met een gewone tandpast poetsen. Dit beschermlaagje is echter wel kwetsbaar en zal na verloop van tijd weer wegslijten.

Conclusie

Verkeerde poetsgewoonten kunnen leiden tot teruggetrokken tandvlees. Wanneer het tandvlees zich eenmaal heeft teruggetrokken, kan het niet meer terug komen. Daarom is het belangrijk om terugtrekkend tandvlees te voorkomen met goede poetsgewoonten.

Helpen bovenstaande tips niet?

Heb je deze tips uitgeprobeerd en werken ze niet? Je tandarts (of mondhygiëniste) kan dan een beschermend laklaagje rond de tandhalzen aanbrengen. Hiermee zal de gevoeligheid gegarandeerd verdwijnen.

Bron

tandarts.nl

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren