Lekkere taart van walnoot en rum

Veganistische taart van walnoot en rum - recept

Het is natuurlijk oud nieuws dat de combinatie van walnoot, rum en een vleugje cacao hemels is. Het nadeel van een taart die walnoot en rum bevat zijn meestal het aantal calorieën die je met elke hap naar binnen werkt en het schuldgevoel waar je achteraf mee zit. Maar niet langer; onderstaande verrukkelijke walnoot en rumtaart bevat namelijk geen boter, eieren of zuivel en bevat hierdoor geen overbodige calorieën! Het idee voor deze heerlijke walnoot en rumtaart is ontstaan op de Balkan, waar Orthodoxe christenen tijdens de vastentijd geen vlees, eieren of zuivel mogen nuttigen, maar toch wilden genieten van een lekkere walnoot en rum taart. Omdat het recept voor deze taart van walnoot en rum geen dierlijke ingrediënten bevat, is deze taart bovendien zeer geschikt voor veganisten, vegetariërs en iedereen die eens wil genieten van een lekkere taart met minder calorieën!

Recept Veganistische taart van walnoot en rum

Ingrediënten Veganistische taart van walnoot en rum

Ingrediënten voor de taartbodem

  • 250 gram suiker
  • ½ tl. baksoda
  • 150 ml zonnebloemolie
  • 410 ml water
  • schil van 1 citroen, geraspt
  • 20 el. bloem
  • 1½ el. cacaopoeder

Ingrediënten voor de taartvulling

  • 350 ml. water
  • 250 gram suiker
  • 100 ml. wum
  • 100 ml water
  • 250 gr walnoten, fijngemalen

Bereidingswijze Veganistische taart van walnoot en rum

  1. Was de citroen en rasp de schil van de citroen.
  2. Maak van alle ingrediënten voor de taartbodem (behalve het cacaopoeder) een glad deeg. Verdeel dit deeg in drie gelijke porties.
  3. Verwarm een oven voor op 180 graden Celsius.
  4. Voeg bij één van deze stukken deeg het cacaopoeder bij en meng het cacaopoeder goed door het deeg.
  5. Bedek de bodem van een taartvorm (doorsnede: 23 cm) met bakpapier.
  6. Rol één van de deegballen uit en leg deze in de taartvorm. Bak de deegbodem in ca. 10 minuten.
  7. Bak op dezelfde wijze alle drie de taartbodems en laat ze vervolgens goed afkoelen.
  8. Bereid ondertussen de taartvulling. Maal hiervoor eerst de walnoten fijn.
  9. Doe vervolgens de 350 ml water en de 250 gram suiker in een pan en laat dit koken tot het mengsel stroperig begint te worden.
  10. Voeg de fijngemalen walnoten toe aan dit mengsel en roer de walnoten nog enkele minuten door terwijl het mengsel op een laag vuurtje kookt.
  11. Meng 100 ml rum en 100 ml water in een kom.
  12. Bestrijk de taartbodems aan beide kanten goed met het rum-watermengsel
  13. Leg één van de twee lichte taartbodems neer en bestrijk deze met 1/3 van het walnootmengsel.
  14. Leg de donkere taartbodem hierop en bestrijk ook deze met 1/3 van het walnootmengsel.
  15. Eindig met een lichte taartbodem en bestrijk ook deze weer met 1/3 van het walnootmengsel.

De walnoot/rum taart serveren

Bewaar de walnoot en rumtaart op kamertemperatuur en bedek hem ergens mee om uitdrogen te voorkomen. Deze taart kan het beste een dag van tevoren worden gemaakt, maar kan eventueel ook na 5-6 uur worden geserveerd. Naar wens kan de taart ook worden gedecoreerd met bijvoorbeeld walnoten (zie foto).

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Romy
28-07-2013
23:09
wat een goed recept ik heb het ook meteen opgeslagen...ziet er goed uit hoor
#2
Johan
07-08-2013
16:18
Dit is pas een goed recept voor een volwassentaart en met dat rum erbij is het zeker geschikt voor een verlovingsfeest ofzo.....
Reageren