Luxemburg citytrip

Luxemburg

Luxemburg.gif
Luxemburg roept bij de meeste mensen direct hetzelfde beeld op. Men denkt aan geld, banken, Europese instellingen en goedkoop tanken en sigaretten kopen. Maar Luxemburg is meer dan alleen een bank of een tankstop onderweg naar Frankrijk. Je vindt er pittoreske dorpjes en een prachtige natuur. Een andere wereld op slechts een klein uurtje rijden van Brussel. Het land is weliswaar klein maar biedt toch variatie tussen de verschillende streken. Ook de hoofdstad, Luxemburg Stad, is zeker een bezoek waard.

Luxemburg-Stad

Luxemburg3.jpg
De hoofdstad Luxembourg heeft slechts 80.000 inwoners en is zo'n 1000 jaar oud. De kleine stad heeft echter heel wat te bieden. Een stadswandeling geeft een eerste mooie induk van de stad. Dit kan best vermoeiend zijn want de stad heeft een hoog en een lager gelegen gedeelte. Je kan ook de toeristische hop on- hop off bus nemen. Deze open dubbeldekker geeft een prachtig zicht op de stad en je kan op-en afstappen waar je maar wil. Je vindt tal van bezienswaardigheden in het oude centrum en de Europese wijk. Bij slecht weer is een bezoek aan de kazematten een droog alternatief. Overnachten in Luxemburg Stad is vrij duur. Ik raad een hotel aan in het Noorden van het land. Je zit dan middenin het groen en toch dichtbij de stad.

Ardennen

Luxemburg4.jpg
Het Noorden van Luxemburg bestaat vooral uit bossen, kronkelende rivieren en valleien. De Luxemburgse Ardennen bevatten enkele zeer interessante stadjes. In Diekirch wordt niet alleen het bekende bier gebrouwen, je vindt er ook restanten van het Ardennen offensief uit wereldoorlog II, net zoals in Clervaux. Esch-sur-Sure is alleen al door zijn unieke ligging een bezoekje waard. In Vianden kan je met de kabellift omhoog gaan tot aan de imposante burcht. Alleen al het uitzicht is de moeite waard. In al deze steden zijn de natuur-en sportactiviteiten volop aanwezig.

Klein Zwitserland

Luxemburg2.jpg
In het Oosten van het land ontdek je een echte natuurpracht. Het hele gebied maakt deel uit van het Duits-Luxemburgs natuurgebied. Vanuit Echternach zijn de wandelmogelijkheden enorm. Het Müllerdal is het visitekaartje van Klein Zwitserland. De rotsformaties en kleine riviertjes zorgen voor prachtige landschappen. Dit deel moet je zeker te voet verkennen. Vooral het gedeelte langs de rivier Ernz Noire en de omgeving van Berdorf zijn prachtig.

Het Zuiden

Het Zuiden van Luxemburg heb ik zelf nog niet verkend en onbekend is misschien onbemind. Want in de Moezelvallei kan je culinair verwend worden. Je ontdekt er alles over de wijnbouw en kan er bv. de kelders van Bernard Massard bezoeken. In Mondorf Les Bains kan je je dan weer laten verwennen in het bekende kuuroord. De stad Esch-sur-Alzette is zeker een bezoek waard door zijn historisch karakter. Het industrieel karakter van de streek vind je terug in het mijnmuseum. Een bijzondere tip is een ritje maken op de authentieke stoomtrein die vertrekt in Fond-de-gras.

Gastronomie

De Luxemburgse keuken heeft invloeden uit de Ardennen, uit Frankrijk en uit Duitsland. Het aantal Michelin sterren per inwoner ligt zeer hoog in Luxemburg. Maar je kan er lekker eten voor elk budget. Lokale specialiteiten zoals verse forel met een wijntje uit de Moezelstreek hoeven niet duur te zijn. Luxemburg is dan ook zeer geschikt om een gastronomisch weekendje te boeken.

Ik verbleef in dit hotel met een prachtige ligging en een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Lilalollie. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren