Maak je eigen zonnebrandolie

Zelf zonnebrandolie maken

In de zomermaanden probeert bijna iedereen wel een mooi bruin kleurtje te krijgen. Mensen gaan vaker naar het strand, gaan onder de zonnebank en smeren zich in met zelfbruiners om de beste resultaten te krijgen. Maar helaas is een overmatige blootstelling aan zonlicht schadelijk voor de huid en de gezondheid. Veel mensen kopen daarom zonnebrandcrèmes die ze beschermen tegen de schadelijke UV-stralen. Deze zonnebrandcrèmes zijn weliswaar effectief om de huid te beschermen tegen de zon, maar aan de andere kant bevatten zonnebrandcrèmes allerlei chemicaliën die de gemiddelde persoon niet eens uit kan spreken. Daarnaast zitten zonnebrandcrèmes vol parabenen. Gelukkig hoef je geen dure zonnebrandcrèmes en zonnebrandoliën meer te kopen omdat je heel gemakkelijk en snel thuis zonnebrandolie kunt maken. Deze zelfgemaakte zonnebrandolie zorgt ervoor dat je snel bruin bent zodat je minder lang in de zon hoeft te liggen voor hetzelfde resultaat. Bovendien beschermt deze zelfgemaakte zonnebrandolie je huid ook tegen de schadelijke UV-stralen!

Hoe maak je zelf zonnebrandolie?

Het maken van je eigen zonnebrandolie is heel simpel als je onderstaande stappen opvolgt.

  1. Het eerste wat je nodig hebt voor het maken van je eigen zonnebrandolie is de olie zelf. Deze olie zal dienen als basis voor de zonnebrandolie en bovendien beschermt de olie je huid tegen uitdrogen. Daarnaast bevatten veel oliën allerlei mineralen die je huid voeden. Olijfolie en kokosolie zorgen ervoor dat je snel bruin wordt en deze oliën worden dan ook aangeraden als basis voor je eigen zonnebrandolie. Heb je geen olijfolie of kokosolie in huis, dan kan je zelfs eventueel zonnebloemolie gebruiken. Het is ook mogelijk om twee soorten oliën te mengen.
  2. Voeg vervolgens enkele druppels joodtinctuur aan de zonnebrandolie toe. Joodtinctuur helpt de huid te beschermen tegen de UV-stralen en kan tevens de werking van de gekozen olie versterken zodat je sneller een mooi bronzen kleurtje krijgt en minder snel zal verbranden. Joodtinctuur kan bij de apotheek worden gekocht of online worden besteld. Lees voor het gebruik van joodtinctuur de bijsluiter om de kans op allergieën te verkleinen.
  3. Wil je nóg sneller een bruin kleurtje krijgen? Voeg dan een beetje wortelsap toe aan de zelfgemaakte zonnebrandolie. De vitaminen en mineralen uit het wortelsap zijn goed voor de huid en versterken de werking van de zonnebrandolie. Voeg slechts een paar druppels toe aan de zonnebrandolie omdat je huid anders sneller kan verbranden en door het toevoegen van te veel wortelsap krijg je de kans dat je huid oranje wordt in plaats van mooi gebronsd! De beste optie is om zelf versgeperst wortelsap te maken en hiervan enkele druppels toe te voegen aan de zonnebrandolie. Drink de rest van het wortelsap op omdat het betacaroteen in wortels ervoor zorgt dat je huid sneller bruint.
  4. Doe de zonnebrandolie nu in een (spuit)flesje en schud goed zodat de ingrediënten mengen. De zelfgemaakte zonnebrandolie kan direct worden gebruikt.

Zelfgemaakte zonnebrandolie: tips en opmerkingen

  • Test de zonnebrandolie eerst op een klein stukje huid. In zeldzame gevallen kan er namelijk een allergische reactie ontstaan vanwege de joodtinctuur.
  • De zelfgemaakte zonnebrandolie is beperkt houdbaar (meestal zo’n 2 à 3 weken). Wanneer de kleur en/of geur van de zelfgemaakte zonnebrandolie begint te veranderen, is het tijd om hem weg te gooien!
  • Smeer niet te veel zonnebrandolie op de huid omdat de poriën anders verstopt kunnen raken en bovendien zal de olie dan afgeven aan alles wat in aanraking komt met je huid. De huid moet nog als het ware kunnen ademen. Smeer de olie daarom zorgvuldig in zodat je huid de zonnebrandolie goed absorbeert.
  • Vergeet niet om je huid om het uur opnieuw in te smeren met de zelfgemaakte zonnebrandolie.
  • Houd je aan de algemene regels voor zonnen. Dus geen overmatige blootstelling aan zonlicht (wat ook niet nodig is met deze goed werkende zonnebrandolie), niet zonnen tijdens de warmste middaguren en ga niet opnieuw de zon in als je huid is verbrand.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Nico Schenk
09-07-2013
16:24
Ik heb reeds verschillende apotheken benadert, om joodtinctuur te kopen.
Zonder resultaat.
Weet u een apotheek of drogist in Nijmegen waar ik dit kan kopen?
#2
Romy
23-07-2013
13:05
Dit is zo een goed idee dat ik het cker ga uitproberen en ik kom cker terug met het resultaat....Wish me luck!!!!!!!!!!!!!
Reageren