Mag je zonnen tijdens de zwangerschap

 Zonnen tijdens de zwangerschap

De zwangerschap is een periode waarin je goed naar je lichaam dient te luisteren en goed voor jezelf moet zorgen. Omdat je 9 maanden zwanger bent, is de kans groot dat je ook tijdens de zomermaanden zwanger bent. Het is dan ook begrijpelijk dat je tijdens de zwangerschap gewoon op vakantie wilt gaan. Maar al snel loop je tegen een probleem op: zonnen tijdens de zwangerschap. De een zegt dat je gerust mag zonnen tijdens de zwangerschap en de ander zegt dat je de zon dient te vermijden als je zwanger bent. Mag je nu wel of niet zonnen tijdens de zwangerschap? Lees onderstaande feiten en tips om achter het antwoord te komen!

Mag je zonnen tijdens de zwangerschap?

De UV stralen van de zon kaatsen niet af op de huid, maar dringen de opperhuid in waar ze hun werk doen. De opperhuid is de bovenste huidlaag en bestaat gewoonlijk uit veel dode huidcellen. Deze cellen vernieuwen zich vaak en dit is dan ook de reden waarom je bruine kleurtje snel weg gaat. De diepte waarop de UV stralen de huid bereiken is gering en de foetus bevindt zich niet in de buurt van de opperhuid. Daarom loopt de foetus geen risico om in aanmerking te komen met de schadelijke UV stralen. Het antwoord is dus: JA, je kunt gerust zonnen tijdens de zwangerschap zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de foetus.

Waarom moet je toch voorzichtig zijn?

Er zijn wel redenen om voorzichtig te zijn met zonnen tijdens de zwangerschap, maar die hebben niets met de toekomstige baby te maken. Tijdens de zwangerschap verandert de hormoonhuishouding sterk en dit leidt tot versterking van de pigmentatie van de huid. Hierdoor kunnen zich onregelmatige pigmentvlekken ontwikkelen in het gezicht. Dit wordt ook wel zwangerschapsmasker genoemd. Dit kan er heel ontsierend uitzien en soms blijven deze vlekken tot wel enkele jaren na de bevalling aanwezig. Bij ongeveer 70% van de vrouwen verdwijnen deze vlekken binnen een jaar. Dus zonnen tijdens de zwangerschap heeft geen nadelige gevolgen voor de foetus, maar de kans is groot dat je een zwangerschapsmasker krijgt!

Hoe kan je dan verstandig zonnen tijdens de zwangerschap?

Probeer felle zonnestralen te vermijden en ga dan ook niet tussen 12h en 16h in de volle zon liggen. Je kunt best in de schaduw liggen omdat je in de schaduw ook bruiner zult worden, alleen verloopt het bruiningsproces dan iets langzamer. Indien je er tóch voor kiest om in de zon te liggen, bescherm je gezicht dan met een zonnebrandcrème met een beschermingsfactor van 25-50 en/of bescherm je gezicht met een handdoek.

Conclusie

Zonnen tijdens de zwangerschap zal geen vervelende gevolgen hebben voor de foetus, maar je dient wel verstandig te zonnen indien je geen zwangerschapsmasker wilt krijgen. Bescherm jezelf dus goed tegen de UV stralen. Het belangrijkste is dat je jezelf prettig blijft voelen tijdens de zwangerschap. Luister daarom dus goed naar je lichaam en wanneer het zonnen tijdens de zwangerschap ongemakkelijk wordt, stop er dan gewoon mee.

Bron

vrouwonline.nl - zwanger in de zon

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren